Verkkokauppiaiden usein kysyttyjä kysymyksiä
Tältä sivulta löydät vastauksia meiltä usein kysyttyihin kysymyksiin koskien verkkokauppoja. Mikäli et löytänyt vastausta tai jokin asia jäi sinua vaivaamaan, ole rohkeasti yhteydessä asiakaspalveluumme arkisin klo 9–16.
- +358 (0) 20 752 8488
- asiakaspalvelu (at) shipit.fi
- verkkosivujemme chatissa
Valittavina olevat maksutavat
Jos haluat laskutusasiakkaaksemme, lähetä sähköpostilla laskutustietotosi osoitteeseen asiakaspalvelu(at)shipit.fi ja kerro meille yrityksesi nimi ja yhteyshenkilön nimi, Y-tunnus, puhelinnumero. Laskutustapana toimii verkkolaskutus sekä PDF-lasku sähköpostitse.
Mikäli käytät Shipit integraatiota verkkokaupassasi, tulee sinun hakea laskutusasiakkaaksi tai tallettaa saldoa Shipitin lompakkoon.
Lue lisää maksutavoistamme: https://www.shipit.fi/palvelut/ohjeet/kayttoohjeet/maksutavat
Mistä löydän API-tunnukset?
Rekisteröidy palveluumme yrityksenä, ja saat henkilökohtaiset API-tunnukset 5–10 minuutin kuluessa rekisteröitymisestä. Tunnukset ovat helposti löydettävissä omista tiedoistasi kirjauduttuasi sisään palveluumme (omat asetukset – API-tunnukset).
Pitääkö minun rekisteröityä erikseen Shipitille kun olen ottanut palvelun käyttöön verkkokaupassani?
Jos verkkokauppa-alusta tukee rekisteröintiä Shipitin palveluihin verkkokaupan kautta esim. MyCashflow, Finqu, Vilkas verkkokauppa, sinun ei tarvitse enää erikseen rekisteröityä sivuillamme. Sähköpostiosoite, jolla olet ottanut Shipit-lisäosan käyttöön verkkokaupassasi toimii palvelumme sisäänkirjautumis sähköpostina. Jos et tiedä salasanaasi, voit sen helposti tilata uudestaan kohdasta 'salasana unohtunut'. Ja vastaavasti jos olet jo rekisteröinyt tilin Shipitille, voit valita verkkokaupan päästä asetuksen -> minulla on jo Shipit tili tmv.
Miten teen verkkokaupan ohi tulleet tilaukset?
Siirry sivuillemme Shipit.fi ja kirjaudu palveluun. Tämän jälkeen pääset luomaan helposti verkkokaupan ohi tulleet tilaukset.
Mille verkkokauppa-alustoille Shipit on saatavilla?
- AI Commerce
- Clover Shop
- Ecwid
- Evolution Solutions
- Finqu
- Johku
- Lunni
- Magento 2.0
- MyCashFlow
- OpenCart
- PrestaShop
- ReFox
- Shopify
- Tremedia
- Vilkas Now ja Suite
- WooCommerce
- Shipit rajapintakuvaukset
Toimitustapojen hinnoittelu
Kun suunnittelet verkkokauppasi toimitustapoja, tärkeää on löytää tasapaino nopeuden, kustannustehokkuuden ja asiakastyytyväisyyden välillä. Me autamme sinua ymmärtämään, mitkä toimitustavat sopivat parhaiten eri tuotekategorioille ja asiakassegmenteille, tarjoten samalla kilpailukykyiset hinnat ja joustavat toimitusvaihtoehdot. Tutustu artikkeliimme toimitustapojen hinnoittelusta, ja varmista, että verkkokauppasi palvelut täyttävät sekä sinun että asiakkaidesi tarpeet optimaalisesti!
Toimitustapojen hinnoittelu verkkokaupassa
Mistä saan kuljetusyhtiöiden hinnastot?
Esimerkkihinnastoja kotimaahan näet sivuillamme kohdassa palvelut verkkokaupoille ja Asendian hinnastot https://www.shipit.fi/asendia
Jos olet aktiivisempi lähettäjä, olethan suoraan yhteydessä myyntiimme myynti(at)shipit.fi tai jätä yhteydenottopyyntö.
Voinko hyödyntää omia kuljetussopimuksia?
Käytössäsi ovat joko Shipitin ennakkoon neuvotellut kuljetussopimukset tai voit hyödyntää omia kuljetussopimuksiasi. Voit myös yhdistellä omia ja Shipitin sopimuksia; ilmoita vain oma sopimuksesi Shipitin asiakaspalveluun ja valitse lisäksi muita kuljetusyhtiöitä käyttäen Shipitin lisäosaa.
Paketin lähetys ulkomaille?
Oletko verkkokauppias, joka haluaa laajentaa toimituksia ulkomaille? Shipit tarjoaa neuvoja pakettien lähettämiseen Suomen rajojen ulkopuolelle! Opastamme sinua valitsemaan oikeat kuljetusvaihtoehdot, hallitsemaan tullaukseen liittyvät yksityiskohdat ja löytämään kustannustehokkaat ratkaisut kansainväliseen myyntiin. Tutustu vinkkeihimme ja tee verkkokauppasi maailmanlaajuisesta toiminnasta sujuvaa ja vaivatonta.
Tutustu myös:
- Ulkomaankauppa ja alv.
- Proforma- ja kauppalasku
- EORI-numero
- EORI-numero on pakollinen lähettäessäsi tai vastaanottaessasi lähetyksiä EU:n ulkopuolelta.
- Vientiselvitys
- Asendia hinnasto & palvelut
Lähetyksen peruminen
Maksutapana laskutus
Jos peruttava palvelu ei sisällä noutoa, lähetys ei siirry laskutettavaksi ennen kuin kuljetusyhtiö on vastaanottanut sen.
Sen sijaan, jos kyseessä on noudollinen palvelu, kuten UPS:n. GLS:n tai rahtilähetyksen tapauksessa, lähetys tulee perua asiakaspalvelun kautta (chatin, puhelimen tai sähköpostin avulla). Näin varmistetaan, että kuljetusyhtiö ei tule noutamaan lähetystä turhaan. Nämä lähetykset aktivoituvat myös automaattisesti laskulle, ja niiden perumiseen vaaditaan rivin mitätöinti.
Maksutapana lompakko
Jos peruutat palvelun, joka ei sisällä noutoa, ja osoitekorttia ei aktivoida kuljetusyhtiön toimesta, palautuu maksamaasi summa automaattisesti lompakkoosi osoitekortin vanhentumisen jälkeen. Tähän prosessiin voi kuitenkin liittyä viivettä. Jos haluat nopeuttaa summan palautusta, voit pyytää sitä suoraan asiakaspalvelustamme, joka on tavoitettavissa chatin, puhelimen tai sähköpostin kautta.
Jos kyseessä on noutoa sisältävä palvelu, kuten UPS, GLS tai rahtilähetys, lähetys on peruttava asiakaspalvelun kautta (chat, puhelin, sähköposti), jotta estetään turha nouto kuljetusyhtiön toimesta. Tällaisissa palveluissa maksamaasi summaa ei myöskään palauteta automaattisesti lompakkoosi.
Maksutapana kertamaksu
Kaikki lähetykset on peruttava asiakaspalvelun kautta (chat, puhelin, sähköposti), jotta voimme palauttaa maksun ja tarvittaessa peruuttaa noudon. Maksu palautetaan yleensä suoraan sillä maksutavalla, jolla se on alun perin suoritettu.
Voiko Shipitin avulla lähettää rahtia?
Saatavilla olevia rahtipalveluita:
- Tuontirahti
- Vientirahti
- Pikarahtikuljetukset
- Täydet ja osakuormat
- Lentorahti
- Merirahti ja konttikuljetukset
- Junarahti
- Maantierahti
- Kotimaanrahti
- Ulkomaanrahti
Tee tilaaminen itsellesi helpoksi - ole rahtitilauksissa suoraan yhteydesssä meihin!
Rahtitilauksissa voit olla suoraan meihin yhteydessä chatissa, yhteydenottolomakkeella, sähköpostitse myynti(at)shipit.fi tai soittamalla +358(0)20 752 8488.
Miksi saan virheen: max parcel amount 1 exceeded
Virheilmoitus tulee, jos valittu kuljetustapa tai vastaanottopiste, kuten pakettiautomaatti, tukee vain yhden paketin lähetyksiä, eikä monipakettilähetyksiä.
Mitä ovat vaaralliset aineet ja kielletyt lähetykset?
Mitä ovat vaaralliset aineet?
Vaaralliset aineet ovat esineitä ja aineita, jotka voivat aiheuttaa merkittävää riskiä terveydelle, turvallisuudelle, omaisuudelle ja ympäristölle.
Vaarallisia aineita voi esiintyä mm. työkaluissa, matkapuhelimissa, auton varaosissa sekä muissa varaosissa, lääkinnällisissä laitteissa ja aineissa, kemikaaleissa, taskulampuissa ja muissa lampuissa, valokuvauslaitteissa, jääkaapeissa, kodin tarvikkeissa, sylintereissä, sähkölaitteissa, laboratorionäytteissä jne.
Esimerkkejä vaarallisista aineista:
Kuivajää, litium akut, käsidesinfiointiaineet, kaikki tavarat joiden sisällä on helposti syttyviä nesteitä tai myrkyllisiä aineita esim. elohopea, paineistetut säiliöt, magneetit, erilaiset paristot, erilaiset pakkausmateriaalit, tulitikut ja muut sytykkeet, mikä tahansa tavara, joka on sisältänyt polttoaineita taikka muita palavia nesteitä, räjähteet, ammukset sekä aseet.
Esimeriksi suuritehoiset akut ja irtoakut luokitellaan vaarallisiksi aineiksi.
Koska monella kuljetusyhtiöllä on erilaisia sisäisiä käytäntöjä vaarallisten aineiden suhteen, ole hyvä ja ota yhteyttä valitsemaasi kuljetusliikkeeseen lisätietojen/asian selvittämiseksi.
Lue lisää vaarallisista aineista
Kielletyt ja rajoitetut lähetykset
Ole yhteydessä suoraan kuljetusyritykseen:
- Jos yrität lähettää seuraavia tuotteita, huomioithan että niihin kaikkiin kuuluu rajoituksia (maakohtaisia tai kuljetusyhtiökohtaisia). Ole yhteydessä kuljetusyritykseen selvittääksesi, jos tavaran voi lähettää ja millä tavalla. Vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä Shipitin asiakaspalveluun.
Paketin lähetys ulkomaille, lisätietoa maakohtaisista rajoituksista löydät myös täältä.
- Raha, arvopaperit, lottokupongit, matkashekit, platina, kulta tai hopea valmistettuna tai valmistamattomana, jalokivet, korut sekä muut arvoesineet esim. taideteokset, turkikset ja antiikkiesineet. Teokset joiden taiteilija ei ole elossa eivät ole korvattavissa, näiden lähettäminen on täten lähettäjän omalla vastuulla. Kuljetusyhtiökohtaisia poikkeuksiakin löytyy ja esim. Postnord kautta lähetetyt arvotavarat eivät saa ylittää 520 € per lähetys.
- Lähetykset jotka sisältävät nikotiinia ovat kiellettyjä lähettää UPS:llä.
- Huumausaineet esim. LSD, morfiini, kokaiini, kannabistuotteet, oopium
- Hampputuotteet, esim. vaatteet tai kauneustuotteet jotka sisältävät tetrahydrocannabinolia.
- Propaganda- ja vihamateriaalit
- Alkoholi ja tupakkatuotteet
- Väärennökset ja piraattituotteet
- Ampuma-aseet, patruunat, ilma- ja kaasupistoolit sekä näitä muistuttavat esineet
- Räjähteet
- Elävät tai kuolleet eläimet
- Pilaantuvat elintarvikkeet
- Elävät kasvit
- Esineet ja aineet, joiden hallussapidon tai käytön laki kieltää
UPS-palveluilla ei saa lähettää elintarvikkeita IVY-maihin ja Thaimaahan, UPS voi olla myös muita poikkeuksia mitä tulee elintarvikkeiden lähettämiseen.
Muita kiellettyjä aineita tai esineitä, joihin kohdistuu rajoituksia löydät yläpuolelta kohdasta vaaralliset aineet.
Kuinka lähetys kannattaa pakata?
- Lähetyksen pakkaaminen
Muista pakata ja suojata lähetyksesi oikein. - Huomioithan, että tehdaspakkaus ei useinkaan ole riittävä eikä suunniteltu pakettiliikenteeseen.
- Liitä tulostamasi osoitekortti pakettiin niin että koko viivakoodi näkyy selkeästi.
Huolellinen ja oikeaoppinen pakkaaminen on ensiarvoisen tärkeää. Väärin pakattu lähetys saattaa aiheuttaa vahinkoa ihmisille, muille lähetyksille ja voi olla, ettei tuote kestä kuljetuksen aikana syntyvää rasitusta. Huono pakkaus saattaa aiheuttaa toimitusviiveitä sekä lisäkustannuksia rahtiin. Lähetys voidaan myös pysäyttää kokonaan, jolloin se palautetaan lähettäjälle.
Matkan aikana lähetyksellä saattaa olla useita purku- ja lastausvaiheita.
Alla muutamia ohjeita oikeaan pakkaamiseen jolla varmistetaan lähetyksen sujuva kulku.
Paketit:
- Valitse aina oikeanlainen pakkaus
- Käytetyt pahvilaatikot menettävät kestävyytensä.
- Varmista että pakkausmateriaali on tukevaa ja se on hyvässä kunnossa.
- Tehdaspakkaus ei normaalisti ole riittävä pakettikuljetuksille. esim TV:n myyntipakkaus ei ole riittävä pakkaus.
Pyri pakkaamaan laatikko aina täyteen
- Täytä laatikko aina täyteen. Lisää tarvittaessa pehmustetta, jotta tuote ei pääse liikkumaan.
Sulje pakkaus huolellisesti teipillä
- Sulje pakkaus huolellisesti teipillä. H-mallinen teippaus on paras vaihtoehto.
Tee lähetysmerkinnät selkeästi
- Muista poistaa vanhat tarrat ja merkinnät, varsinkin vanhat vaarallisten aineiden merkinnät.
- Viivakoodin tulee olla suorana, ei reunan yli taivutettu.
Painavat paketit
- Yli 70 kg tulee aina olla lavalla, Postin paketit täytyy pakata lavalle jo 35 kg lähtien. Muista myös liimata yli 23 kg paketteihin HEAVY-tarra
- Joillakin kuljetusyhtiöillä esim. UPS saattaa tulla lisämaksu jos lähetys ei ole symmetriseen laatikkoon pakattu tai jos laatikossa on kahvat tai pyörät, myös metallilaatikko tai puulaatikko saattaa aiheuttaa erilliskäsittely maksun.
Lue lisää lähetyksen pakaamisesta
Kurkkaa myös artikkelimme aiheesta
Valittavina olevat maksutavat
Jos haluat laskutusasiakkaaksemme, lähetä s-postilla laskutustietotosi osoitteeseen asiakaspalvelu at shipit.fi ja kerro meille yrityksesi nimi ja yhteyshenkilön nimi, y-tunnus, puhelinnumero. Laskutustapana toimii verkkolaskutus sekä PDF-lasku sähköpostitse.
Mikäli käytät Shipit integraatiota verkkokaupassasi, tulee sinun hakea laskutusasiakkaaksi tai tallettaa saldoa Shipitin lompakkoon.
Lue lisää maksutavoistamme: https://www.shipit.fi/palvelut/ohjeet/kayttoohjeet/maksutavat
Toimitustapojen hinnoittelu
Kun suunnittelet verkkokauppasi toimitustapoja, tärkeää on löytää tasapaino nopeuden, kustannustehokkuuden ja asiakastyytyväisyyden välillä. Me autamme sinua ymmärtämään, mitkä toimitustavat sopivat parhaiten eri tuotekategorioille ja asiakassegmenteille, tarjoten samalla kilpailukykyiset hinnat ja joustavat toimitusvaihtoehdot. Tutustu artikkeliimme toimitustapojen hinnoittelusta, ja varmista, että verkkokauppasi palvelut täyttävät sekä sinun että asiakkaidesi tarpeet optimaalisesti!
Toimitustapojen hinnoittelu verkkokaupassa
Mistä saan kuljetusyhtiöiden hinnastot?
Esimerkkihinnastoja näet sivuillamme kohdassa palvelut verkkokaupoille.
Jos olet aktiivisempi lähettäjä, olethan suoraan yhteydessä myyntiimme myynti(at)shipit.fi tai jätä yhteydenottopyyntö.
Voinko hyödyntää omia kuljetussopimuksia?
Käytössäsi ovat joko Shipitin ennakkoon neuvotellut kuljetussopimukset tai voit hyödyntää omia kuljetussopimuksiasi. Voit myös yhdistellä omia ja Shipitin sopimuksia; ilmoita vain oma sopimuksesi Shipitin asiakaspalveluun ja valitse lisäksi muita kuljetusyhtiöitä käyttäen Shipitin lisäosaa.
Paketin lähetys ulkomaille?
Oletko verkkokauppias, joka haluaa laajentaa toimituksia ulkomaille? Shipit tarjoaa neuvoja pakettien lähettämiseen Suomen rajojen ulkopuolelle! Opastamme sinua valitsemaan oikeat kuljetusvaihtoehdot, hallitsemaan tullaukseen liittyvät yksityiskohdat ja löytämään kustannustehokkaat ratkaisut kansainväliseen myyntiin. Tutustu vinkkeihimme ja tee verkkokauppasi maailmanlaajuisesta toiminnasta sujuvaa ja vaivatonta.
Tutustu myös:
- Ulkomaankauppa ja alv.
- Proforma- ja kauppalasku
- Eori
- Vientiselvitys
- Asendia hinnasto & palvelut
Lähetyksen peruminen
Maksutapana laskutus
Jos peruttava palvelu ei sisällä noutoa, lähetys ei siirry laskutettavaksi ennen kuin kuljetusyhtiö on vastaanottanut sen.
Sen sijaan, jos kyseessä on noudollinen palvelu, kuten UPS:n. GLS:n tai rahtilähetyksen tapauksessa, lähetys tulee perua asiakaspalvelun kautta (chatin, puhelimen tai sähköpostin avulla). Näin varmistetaan, että kuljetusyhtiö ei tule noutamaan lähetystä turhaan. Nämä lähetykset aktivoituvat myös automaattisesti laskulle, ja niiden perumiseen vaaditaan rivin mitätöinti.
Maksutapana lompakko
Jos peruutat palvelun, joka ei sisällä noutoa, ja osoitekorttia ei aktivoida kuljetusyhtiön toimesta, palautuu maksamaasi summa automaattisesti lompakkoosi osoitekortin vanhentumisen jälkeen. Tähän prosessiin voi kuitenkin liittyä viivettä. Jos haluat nopeuttaa summan palautusta, voit pyytää sitä suoraan asiakaspalvelustamme, joka on tavoitettavissa chatin, puhelimen tai sähköpostin kautta.
Jos kyseessä on noutoa sisältävä palvelu, kuten UPS, GLS tai rahtilähetys, lähetys on peruttava asiakaspalvelun kautta (chat, puhelin, sähköposti), jotta estetään turha nouto kuljetusyhtiön toimesta. Tällaisissa palveluissa maksamaasi summaa ei myöskään palauteta automaattisesti lompakkoosi.
Maksutapana kertamaksu
Kaikki lähetykset on peruttava asiakaspalvelun kautta (chat, puhelin, sähköposti), jotta voimme palauttaa maksun ja tarvittaessa peruuttaa noudon. Maksu palautetaan yleensä suoraan sillä maksutavalla, jolla se on alun perin suoritettu.
Tilaa ilmainen verkkokaupan logistiikkaopas sähköpostiisi!
70-sivuinen Verkkokauppiaan logistiikkaopas tarjoaa monipuolista tietoa logistiikan käytännön tekemisestä niin kotimaassa kuin ulkomaille myytäessä.
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä ja kysy rohkeasti lisää verkkokauppa integraatioista tai erilaisista kuljetuspalveluista – me autamme! Vastaamme sinulle viimeistään seuraavana työpäivänä. Arkisin kiireellisissä tapauksissa laitathan meille viestiä verkkosivujemme chatissa klo 9-16.
Ota yhteyttä