Reklamointi
Kaikki reklamointi hoidetaan Shipitin kautta
- Reklamaatiotilanteissa, lähetä meille sähköpostia Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
- Ilmoitathan vahingoittuneesta paketista välittömästi
- Huomioithan, että jos paketti on vaurioitunut, kun vastaanottaja kuittaa sen vastaanotetuksi, vaurioista tulee ilmoittaa myös suoraan lähetyksen luovuttajalle. Luovuttaja merkitsee varauman lähetykselle. Muutoin kuljetusyhtiöt eivät ole korvausvelvollisia.
- Jos noudat lähetyksen automaatista ja havaitset, että paketti on vaurioitunut kuljetuksessa, ota heti yhteyttä lähettäjään, joka tekee tekee tapahtuneesta reklamaation Shipit Oy:lle.
Postnord lähetyksissä ilmoitus vahingosta tulee tehdä välittömästi joko varaumana noutopaikkaan tai sähköpostilla Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., mainitse viestissä lähetysnumero.
Näkyvästi vaurioituneen lähetyksen ilmoitus tulisi tehdä saman päivän aikana.
Jos noudat lähetyksen noutopisteeltä jossa henkilökuntaa niin tee ilmoitus vauriosta jo pisteellä.
Ilmoita vauriosta myös lähettäjälle
Postilähetyksissä ilmoitus vahingosta tulee tehdä välittömästi Shipitille sähköpostitse Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Huomioithan, että Postin kansainvälisissä kuljetuksissa vastaanottajan tulisi huomauttaa / reklamoida kuljetuksesta vastaanottopäässä, jolloin lähetysmaassa voimme tehdä reklamaation. Tästä pitää saada kirjaus siis myös vastaanottomaan Postiin.
Rahdinkuljettajan vastuusta säätää Suomessa Tiekuljetussopimuslaki, joka on pakottavaa lainsäädäntöä. Tiekuljetussopimuslain 31 §:n mukaan; jollei tavaraa ole luovutettu kotimaisessa kuljetuksessa 28 päivän kuluessa tai kainsainvälisessä kuljetuksessa 60 päivän kuluessa siitä kun rahdinkuljettaja otti tavaran kuljetettavakseen, voi se, joka on oikeutettu vaatimaan tavaran luovuttamista, vaatia korvausta niin kuin tavara olisi kadonnut.
Reklamaatio tulee tehdä 7 päivän sisällä siitä kun lähetys on toimitettu, lähetyksen maksajan toimesta. Merirahdissa reklamaatioaika on kolmen vuorokauden kuluessa tavaran vastaanottamisesta, ulkomaan maantierahti 7 vuorokautta.
Jos lähetyksesi on vaurioitunut kuljetuksen aikana, tarvitsemme reklamoinnin tekemiseksi seuraavat tiedot:
- Lähetysnumero (rahtikirjan numero)
- Kopio rahtikirjasta
- Yhteystiedot
- Kuljetusyhtiö
- Nouto- ja jakopäivä
- Milloin vaurio huomattiin ja kuka vahingon havaitsi
- Kirjattiinko vaurio kuittausta tehdessä*
- Millainen vaurio oli kyseessä
- Mikä tavara oli kyseessä
- Tavaran arvo ja paino (kuitti, proforma- tai kauppalasku, tai muu tavaran arvon todistava tosite)
- Onko tuotteella jäännösarvoa
- Onko tuote korjattavissa? Jos kyllä, niin paljonko korjaus kustantaa
- Vaateen summa
- Oliko lähetykselle kuljetusvakuutus
Liitä Mukaan myös
- Kuvia vaurioituneesta tavarasta ja pakkauksesta sekä muista pakkausmateriaaleista
- Kauppalasku tai kuitti, joka todentaa lähetyksen arvon
*Huomioithan että jos paketti on vaurioitunut kun vastaanottaja kuittaa sen vastaanotetuksi, niin vauriosta pitää kirjoittaa ja ilmoittaa jo lähetyksen kuittaamisen yhteydessä. Muutoin kuljetusyhtiöt eivät ole korvausvelvollisia. Lue lisää varauman tekemisestä > - Säilytä pakkaus, tavara ja siihen käytetyt materiaalit siihen asti että kuljetusyhtiö voi todentaa vaurion.
Kadonnut lähetys
- Lähetyksen seurantanumero
- Paketin ulkonäkötiedot (esim. logollinen teippi, tarrat kyljessä tmv.)
- Tavaran tarkka kuvaus, esim. malli, väri, koko ym.
- Tavaran arvo ja paino: Proforma- tai kauppalasku, kuitti tai muu arvon todistava
Myöhästyneet lähetykset
Lähetä vapaamuotoinen reklamaatio asiakaspalveluumme yhteydenottolomakkeella. Jos kyseessä olis Postilähetys, lue Postin korvausvelvollisuuksista lisää täältä.