Varauma ja tavaran vastaanotto Varauma ja tavaran vastaanotto | Shipit.fi | Shipit

Lähetyksen ja tavaran tarkastus vastaanotettaessa.

Tärkeää tietoa miten tulee toimia vastaanottaessasi lähetystä.

Ennen kuin allekirjoitat lähetyksen vastaanotetuksi, tarkista lähetys huolellisesti ja jos huomaat poikkeamia esim. lähetyksen kunnossa tai lähetyksestä puuttuu tavaraa, merkitse VARAUMA eli huomautus rahtikirjaan. Jos lähetyksessä on ruhjeita, merkitse rahtikirjaan huomiosi. Tämä mahdollistaa reklamaation tekemisen kuljetusyhtiölle, ilman VARAUMAA on mahdotonta todentaa että lähetys on vastaanotto hetkellä ollut vaurioitunut. Tämä pitää siis ehdottomasti tapahtua ennen kuin allekirjoitat lähetystä vastaanotetuksi ja jokaiseen rahtikirjan sivuun pitää jäädä merkintä, myös kuljetusyhtiölle jäävään kappaleeseen. Tämä määritellään tiekuljetussopimuslaissa.

Jos kuljetusyhtiöllä elektroninen kuittauslaite käytössä, pyydäthän kuskia tekemään poikkeuksen laitteeseen ennen kuittausta.

Rahdin vastaanottajan tulee ottaessaan tavaran vastaan tarkastaa, vastaavatko rahtikirjaan merkityt tiedot kollien lukumäärää tilattua määrää. Vastaanottajan on tehtävä tästä rahtikirjaan varauma ja ilmoitettava samalla varauman syy. Rahtikirjaan on myös merkittävä varaumat ja niiden syyt, jos tavaran tai pakkauksen tilassa on havaittavissa huomautettavaa. Varauma on siis huomautus, joka osoittaa tavaran ja rahtikirjan tietojen poikkeavan toisistaan. Jos rahtikirjaa käytetään eikä rahdinkuljettaja ole merkinnyt rahtikirjaan varaumaa ja sen syytä, katsotaan tavallisesti, että tavaran ja pakkauksen havaittavissa oleva tila oli hyvä Vastaanottamisen hetkellä ja että kollien lukumäärä sekä kunto olivat rahtikirjan merkintöjen mukaiset.

Varauman tehtyäsi tee reklamaatio viipymättä meille sähköpostitse osoitteeseen reklamaatiot(at)shipit.fi