Usein kysyttyjä kysymyksiä Usein kysyttyjä kysymyksiä, UKK | Shipit.fi | Shipit

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Tältä sivulta löydät vastauksia meiltä usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et löytänyt vastausta tai jokin asia jäi sinua vaivaamaan, ole rohkeasti yhteydessä asiakaspalveluumme arkisin klo 9-16.

Kyllä onnistuu. Shipitillä on tällä hetkellä valmiit versiot seuraaviin verkkokauppa-alustoihin: AICommerce, Clover Shop, Ecwid, Evolution Solutions, Finqu, Johku, Kotisivukone, Magento 2.0, MyCashflow, Opencart, PrestaShop, refox, Rehti Store, Shopify, Valmiskauppa, Vilkas Now ja Suite, WooCommerce / WordPress. Shipitillä on avoin rajapinta mikäli teillä on tarvetta tehdä suora integraatio Shipitin TMS-järjestelmään. Täältä löydät valmiit integraatiomoduulit verkkokaupoille.

Osoitekortit voi tulostaa heti tilauksen jälkeen. Ne ovat saatavilla myös tilaushistoriasta, ja voit tulostaa koko päivän tilaukset yhdellä kertaa. Jos käytössäsi on Shipit-lisäosa tai integraatio, voit ladata osoitekortit suoraan verkkokaupastasi.

Rekisteröidy Shipit-palveluun vain kerran, ja saat verkkokaupallesi käyttöön kaikki käytetyimmät lähetystavat niin kotimaan- kuin ulkomaankauppaan. Voit hyödyntää Shipitin ennakkoon neuvoteltuja kuljetussopimuksia tai käyttää omia sopimuksiasi. Voit myös yhdistellä omia ja Shipitin kuljetus sopimuksia: ilmoita oma sopimuksesi Shipitin asiakaspalveluun ja valitse lisäksi muita kuljetusyhtiöitä Shipitin lisäosan avulla. Me hoidamme myös tuontitilaukset ulkomailta sekä suuret että pienet rahdit.

Vähennät manuaalista työtä ja virheiden mahdollisuutta antamalla asiakkaidesi valita itse sopivin kuljetustapa jo kassalla. Asiakkaiden täyttämät tiedot siirtyvät suoraan kuljetusyhtiölle ja osoitekortille, mikä tekee prosessista sujuvampaa ja tarkempaa.

Varmista, että verkkokaupassasi on täytetty oikein API-avain ja API Secret -tiedot. Näiden tunnusten aktivointi vaatii joko laskutusasiakkuuden tai saldoa Shipit-lompakossa. Tarkista myös, että testitila on vaihdettu tuotantotilaksi. Jos moduuli ei toimi näistä tarkistuksista huolimatta, ota yhteyttä moduulin tekijään tai Shipitin asiakaspalveluun. Tavoitat meidät puhelimitse, chatin tai sähköpostin avulla – autamme sinua ongelman ratkaisemisessa.

Rekisteröidy palveluumme yrityksenä, ja saat henkilökohtaiset API-tunnukset 5-10 minuutin kuluessa rekisteröitymisestä. Tunnukset ovat helposti löydettävissä omista tiedoistasi kirjauduttuasi sisään palveluumme (omat asetukset – API-tunnukset).

Kurkkaa eri verkkokauppa-alusta integraatiomme ja mieti, mitkä kuljetuspalvelut haluat lisätä verkkokauppaasi – autamme sinua tarvittaessa valitsemaan juuri sinun yritykselle sopivat kuljetuspalvelut. Huomioi, että asiakkailla voi olla erilaisia mieltymyksiä, joten kattavat palvelut ovat tärkeitä – älä siis tyydy vain yhden kuljetusyrityksen palveluihin. Voit käyttää myös omia asiakasnumeroitasi kuljetuksissa, ota tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

Aktivoi API-tunnukset aktivoimalla haluamasi maksutapa. Tämän jälkeen saat käyttöösi myös muut yritysasiakkaan edut sekä kuljetuksien edullisemmat sopimushinnat. Muista, että verkkokauppaintegraation lisäksi sinulla on käytössäsi Shipitin ohjelma, jonka avulla lähetät helposti mm. verkkokaupan ohi tulleet tilaukset.

Mene kohtaa Tilaushistoria. Täältä näet koko tilaushistoriasi ja pääset myös tulostamaan kuitit sekä osoitekortit jälkikäteen.

API-tunnuksien aktivoimiseksi tulee kauppiaan valita maksutapa.

Shipitin asiakkaana saat useita etuja:

Monipuoliset toimitusvaihtoehdot: Tarjoa asiakkaille joustavia ja erilaisia toimitustapoja, kuten kotiinkuljetuksia ja pakettiautomaatteja.

Kustannussäästöt: Hyödynnä Shipitin neuvotellut kuljetushinnat ja yhdistä omat sopimukset tehokkuuden maksimoimiseksi.

Helppo integrointi: Yhdistä helposti verkkokauppaasi ja ERP-järjestelmiisi yhdestä paikasta.

Kattava asiakastuki: Saat apua ja tukea asiakaspalvelusta ongelmatilanteissa.

Käytännölliset ominaisuudet: Hyödynnä alan parhaat työkalut, kuten osoitekorttitulostukset, palautusten hallinta, selkeä tilaushistoria ja helppo osoitekirja.

Shipit parantaa toimitusprosessia, säästää kustannuksia ja parantaa asiakaskokemusta – kysy lisää ja anna meidän auttaa sinua valitsemaan kustannustehokkaat toimitustavat kauppaasi.

Et saa. Lähettämiseen kohdistuu kuljetusyhtiö- sekä maakohtaisia rajoituksia. Lue lisää kielletyt lähetykset ja vaaralliset aineet -sivuilta.

Saat tulostettua tarvittavat kuljetusasiakirjat heti tilauksen tehtyäsi. Kiinnitä nämä lähetyksesi päälle niin, että koko viivakoodi näkyy selkeästi. Löydät nämä myös jälkikäteen kirjautumalla sisään palveluumme ja siirtymällä kohtaan Tilaushistoria.

Shipit on sopimussuhteessa kuljetusyhtiöihin ja täten lähetyksen maksaja, osassa palveluissa esim. Postin palveluissa tämä siitä johtuen lukee, jotta lähetystä ei vahingossa laskutettaisi uusiksi kuljetusyhtiön toimesta.

Rahti- ja kuriiriyrityksillä vientiselvitys on pakollinen, ja henkilötunnus on ainoa tapa, jolla tulli voi tunnistaa yksityishenkilön. Tämän vuoksi henkilötunnus on välttämätöntä toimittaa UPS:lle EU:n ulkopuolelle suuntautuvissa lähetyksissä.

Kuljetusasiakirjat, kuitit sekä mahdollisen proforma- tai kauppalaskun voit tulostaa jälkikäteen kirjautumalla järjestelmäämme ja siirtymällä tilaushistoriaan.

Mikäli lähetyslaskurimme ei anna hintaa kuljetukselle -> ole yhteydessä myyntiimme myynti(at)shipit.fi

Tarvitsemme seuraavat tiedot tarjouksen tekemiseksi:

  • Mistä minne olette lähettämässä postinumero + maatieto

  • Lähetyksen mitat ja paino, lisäksi tieto onko lähetys päällelastattavissa

  • Onko lähettäjä ja vastaanottaja yrityksiä vai yksityisiä

  • Onko lähetys ja noutopaikassa lastauslaituria

Tarkemmat tiedot tuontinoutoa varten löydät tuontinoudot kohdasta

Proformalaskua voi käydä muokkaamassa Shipit.fi sivuilta avaamalla lähetys tilausselailusta ja valitsemalla sieltä "muokkaa proformaa". Muokkaaminen vaati sisäänkirjautumisen sivuille.

Postin lähetyksissä CN23-lomaketta ei pysty muokkaamaan, joten tilaus on tehtävä uudestaan.

  • Huomaathan, että kuljetusyhtiöiden antamat toimitusajat ovat toimitusaika- arvioita. Me mainitsemme sivuillamme ne ajat, jotka kuljetusyhtiöt ovat ilmoittaneet, mutta viivästykset voivat olla mahdollisia.

  • Jos haluat pyrkiä varmistamaan lähetyksesi etenemisen tietyllä aikataululla, sinun tulee ostaa palvelu, jossa mainitaan, että lähetys on aikataulutettu. Tällaisia ovat esimerkiksi Matkahuollon Pikapaketti, UPS:n Express Saver jne. Nämä lähetykset toimitetaan pääsääntöisesti palvelulupausten mukaisesti. Palvelulupaukset eivät kuitenkaan ole aina käytössä. Esimerkiksi kiiresesonkien aikana monet kuljetusyhtiöt ilmoittavat suoraan, etteivät voi luvata lähetyksille normaalia aikataulua. Tämä kannattaa tarkistaa kuljetusyhtiön omilta sivuilta. Myös "force majeur" -syyt, kuten lumimyrskyt. suuronnettomuudet ja vastaavat vaikuttavat palvelulupausten voimassaoloon ja korvausten saamiseen myöhästymisistä.

  • Jos pakettisi liike ei jostain syystä etene ja näet sen lähetystäsi seuraamalla, ota yhteyttä meihin soittamalla +358207528488, chatilla, tai sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu(at)shipit.fi. Me selvitämme paketin kohtaloa kyseessä olevasta kuljetusyhtiöstä. Helpointa selvittely on sähköpostin avulla, joten laita meille viesti, jossa selvität, mikä paketti on kyseessä (lähetys/seurantatunnus) ja minkä näköinen paketti on.

  • Jos paketti tai sen sisältö on vaurioitunut kuljetuksessa, ilmoita asiasta heti noutaessasi tai vastaanottaessasi pakettia pakettia luovuttavalle henkilölle.

  • Jos vaurio on ilmoitettu noutotilanteessa, ilmoita siitä myös meille, jotta reklamointi sujuu helpommin. Reklamaatiota varten kerro, miten paketti oli vaurioitunut ja mitä sen sisältöä oli rikkoutunut. Liitä mukaan lähetyksen kauppalasku, ostokuitti, myyntikuitti tai muu asiakirja, josta tuotteen virallinen arvo käy ilmi. Reklamaatiossa tulee aina olla kuvat sekä rikkoontuneesta tai vaurioituneesta paketista että tuotteista. Älä hävitä vahingoittunutta pakettia ennen kuin saat kuljetusyhtiöltä luvan.

  • Jos vaurio ei ole heti havaittavissa tai vaikka paketti on ehjä, mutta sen sisältö on vahingoittunut, toimi seuraavasti: lähetä meille viesti, jossa kerrot, mikä lähetys on kyseessä, liitä lähetyksen kauppalasku ja kuvat rikkoontuneista tavaroista ja mahdollisesti vaurioituneesta pakkauksesta. Älä hävitä vahingoittunutta pakettia ennen kuin saat kuljetusyhtiöltä luvan.

Vastaanottajan on ilmoitettava asiasta paikalliselle kuljetusyhtiölle, mutta reklamaatio tulee tehdä lähettäjän toimesta Shipitille. Lue tarkemmat ohjeet reklamaatiota varten.

  • Lähetyksen enimmäiskorvaus kotimaisessa kuljetuksessa on rajoitettu 20 euroon per puuttuva kilo tavaran kokonaispainosta. Käytännössä, jos lähetys painaa alle kilon ja se rikkoutuu tai katoaa, korkeimman mahdollisen korvauksen määrä on 20 euroa. Jos vain osa lähetyksestä vaurioituu, korvataan vain tämä osa kiloperusteisesti, ei koko lähetystä. Tämä perustuu kuljetusyhtiöiden noudattamaan tiekuljetussopimuslakiin.

  • Kansainvälisissä kuljetuksissa korvaus on rajoitettu SDR 8,33 mukaiseen erityisnosto-oikeuteen tavaran kokonaispainosta puuttuvaa kiloa kohti. Kuljetusmaksut palautetaan virhettä vastaavin osin. Postin ulkomaankuljetuksille on omat sääntönsä, jotka löytyvät Yleiset sopimusehdot -sivultamme.

  • Viivästyneistä lähetyksistä maksettava korvaus on rajoitettu kuljetusmaksun määrään. Jos lähetykselle ei ole aikataulutettua toimitusaikaa, eikä kuljetusyhtiö lupaa toimitusta esimerkiksi seuraavaksi päiväksi, viivästyksistä ei makseta korvauksia, ellei viivästys ole useita viikkoja tai kuukausia. Aikataulutettujen lähetysten palvelulupaukset eivät aina toteudu, erityisesti kiirekausina, kuten jouluna. Force majeure -syyt, kuten lumimyrskyt tai onnettomuudet, voivat myös vaikuttaa toimitusaikaan, jolloin palvelulupaukset eivät ole voimassa.

  • Postilähetyksille ei maailman postiliiton sopimusten mukaan makseta korvauksia viivästyksistä. Postin EMS ja Priority -lähetyksiin sovelletaan maailman postiliiton yleissopimusehtoja sekä Postin yleisiä toimitusehtoja.

  • Ilmoitattehan vauriosta viipymättä, jotta saamme tiedon kuljetusyhtiölle mahdollisimman pian, ettei reklamointiaika mene umpeen. (Ilmoitus voidaan tehdä ennen virallista korvausvaadetta, esimerkiksi jos kuvien ja liitteiden saamiseen menee aikaa.)

  • Reklamointi tapahtuu sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu(at)shipit.fi.

  • Jos lähetys on myöhästynyt/viivästynyt huomattavasti, mutta päätynyt perille, anna tilaajan ja vastaanottajan nimi, sekä seurantatunnus, sekä kuvaus tapahtuneesta.

  • Jos lähetys on kadonnut, tai jotain on rikkoontunut, täytä seuraavat tiedot:

  1. Lähetysnumero (rahtikirjan numero)

  2. Yhteystiedot

  3. Kuljetusyhtiö

  4. Nouto- ja jakopäivä

  5. Milloin vaurio huomattiin ja kuka vahingon havaitsi

  6. Kirjattiinko vaurio kuittausta tehdessä*

  7. Millainen vaurio oli kyseessä

  8. Mikä tavara oli kyseessä

  9. Tavaran arvo ja paino (kuitti, proforma- tai kauppalasku, tai muu tavaran arvon todistava tosite)

  10. Onko tuotteella jäännösarvoa

  11. Onko tuote korjattavissa? Jos kyllä, niin paljonko korjaus kustantaa

  12. Vaateen summa

  13. Oliko lähetykselle kuljetusvakuutus

  14. Liitä Mukaan myös

  • Kuvia vaurioituneesta tavarasta ja pakkauksesta sekä muista pakkausmateriaaleista (nämä ovat pakollisia vauriotilanteessa)

  • Kauppalasku tai kuitti joka todentaa lähetyksen arvon (tämä on pakollinen tieto reklamaatiota varten katoamis- ja vauriotilanteissa)

    * Huomioithan että jos paketti on vaurioitunut kun vastaanottaja kuittaa sen vastaanotetuksi, niin vauriosta pitää kirjoittaa ja ilmoittaa jo lähetyksen kuittaamisen yhteydessä. Muutoin kuljetusyhtiöt eivät ole korvausvelvollisia.

  • Säilytä pakkaus, tavara ja siihen käytetyt materiaalit, jotta kuljetusyhtiö voi halutessaan todentaa vaurion.

Brexitin vaikutukset ja epävarmuustekijät

  • Shipit muuttaa Iso-Britannian EU-ulkopuoliseksi alueeksi 29.12.2020

  • EORI-numero on yrityksille pakollinen lähetystä tehdessä Iso-Britanniaan, myös vastaanottajan EORI-numero vaaditaan mikäli vastaanottaja on yritys.

  • Kaikki lähetykset Iso-Britanniaan edellyttävät jatkossa kauppa- /proformalaskun tai CN23-asiakirjan

  • Alle 15 punnan arvoiset lähetykset menevät verottomasti perille (kuriirit saattavat joutua perimään myöhemmin ALV:n)

  • Yli 135 punnan arvoiset lähetykset tehdään normaalisti EU:n ulkopuoleisen kaupan mukaisesti

  • GLS ei alustavasti ota vastaan 15 – 135 punnan arvoisia kaupallisia B2C-kuljetuksia, jos yrityksellä ei ole ALV-rekisteröintiä briteissä

  • Yksityiseltä yksityiselle (C2C) kuljetukset toimivat normaalisti EU:n ulkopuoleisen lähettämisen mukaisesti. Proforma tai kauppalasku on pakollinen myös näissä jatkossa. Postin tapauksessa luodaan CN23-asiakirja, jonka Shipit luo automaattisesti lähetyksen tietoihin perustuen

  • Yritykseltä yritykselle (B2B) kuljetukset vaativat jatkossa lähettäjän ja vastaanottajan osalta EORI-numeron kauppa-/proformalaskuun. Tarkista onko EORI-numero voimassa.

  • Epävarmaa: Brittien vaatima ALV-rekisteröinti. Tällä hetkellä suuri osa verkkokaupoista ei ole tähän varautunut ja Brittien raja ei välttämättä tule kestämään tälläistä tekijää. HMRC:n vaatima alv-rekisteröinti tulee vaatimaan että 15 - 135 punnan lähetykset alvitetaan Iso-Britannian ALV-kannan mukaisesti jo verkkokapan kassalla. ALV-rekisteröinti tullaan luultavasti vaatimaan yrityksiltä, jotka myyvät verkossa britteihin yksityisille henkilöille. Ilman Brittien ALV-numeroa pystyy B2C lähetyksen luomaan ainoastaan UPS ja Shipit palveluilla.

  • Tuotekuvauksien tulee olla jatkossa tarkkoja esim. pelkkä "t-shirt" ei riitä , vaan tarvitaan tarkempi kuvaus esim. "men's 100 % cotton t-shirt"

B2B, Yksityiseltä yksityiselle sekä proformalähetyksille (lahjat, näytteet yms.) ei tule muuta muutosta näillä näkymin, kuin että Briteistä tulee normaali EU:n ulkopuoleinen maa.

Lisää maakohtaisia ohjeita löydät alla olevasta linkistä:

https://www.shipit.fi/palvelut/ohjeet/maakohtaisia-ohjeistuksia-lahettamiseen/paketin-lahetys-iso-britanniaan

Suosittelemme kaikkia yrityksiä hankkimaan EORI-numeron, joka vaaditaan jos toimitaan tulliviranomaisten kanssa EU-alueella.

Perehtykää Incotermseihin

  • Koska kuljetusyhtiöt korvaavat rikkoutumisista yleensä tiekuljetussopimuslain mukaisesti, Shipit noudattaa samoja sääntöjä. Erityisen arvokkaille lähetyksille tai niille, joiden arvoa on vaikea määrittää (kuten taide-esineet), on suositeltavaa hankkia erillinen kuljetusvakuutus omasta vakuutusyhtiöstä.

  • Voit kysyä lisäturvavaihtoehdoista meiltä chatissa, sähköpostitse asiakaspalvelu(at)shipit.fi tai soittamalla +358 207 528 488.

  • Yritysasiakkaat, jotka ovat Shipitillä laskutus- tai lompakkoasiakkaita, voivat lisätä lisäturvan tukeville palveluille asiakaspalvelumme kautta.

  • Yksityishenkilöt voivat lisätä lisäturvan tukeville palveluille tallettamalla lompakkoon tarvittavan saldon.

  • Postin Parcel- ja EMS-lähetyksiin sisältyy lisäturva 500 euron arvoon saakka, kun paketti on pakattu asianmukaisesti Postin ohjeiden mukaan.

  • Suosittelemme järjestämään erillisen vakuutuksen arvokkaammille ja erityistapauksille vakuutusyhtiösi kanssa.

  • Jos kyseessä on Postin rahti, DB Schenker system, tai - parcel, yrityksen GLS-paketti tai Netlux -paketti, nouto on automaattinen ja tapahtuu samana päivänä, tai seuraavana arkipäivänä yleensä riippuen siitä, mihin aikaan tilaus on tehty. Ennen 11.30 tehdyt tilaukset ehtivät tavallisesti saman päivän noutoihin.

  • Jos kyseessä on UPS:n paketti ja olet valinnut noudon lisäpalveluna tilausta tehdessäsi, nouto tilataan meiltä osoitteesta asiakaspalvelu(at)shipit.fi, Shipit-chatissa tai soittamalla meille numeroon +358207528488

  • Jos kyseessä on Matkahuollon paketti, niihin ei sisälly noutoa. Jos yrityksesi lähettää säännöllisesti Matkahuollon kautta, voit sopia vakionoudon asiakaspalvelumme kanssa. Myös maksullisesta erillisnoudosta voidaan sopia tarvittaessa, otathan silloin yhteyttä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu(at)shipit.fi, Shipit-chatissa tai soittamalla meille numeroon +358207528488

  • Jos kyseessä on Bring-paketti, sovi noudosta numerosta [email protected] tai puhelimitse 0207 414 328, liitä mukaan myös Bring osoitekortti ja seurantanumero tai ilmoittamalla meille asiakaspalvelu(at)shipit.fi, Shipit-chatissa tai soittamalla meille numeroon +358207528488

  • Jos kyseessä on Postnord-paketti, lähetä pyyntö noudosta asiakaspalvelumme sähköpostiosoitteeseen, verkkosivujemme chattiin tai soita meille numeroon +358207528488. Muista liittää pyyntöön mukaan lähetyksen seurantanumero.

  • Shipit-lompakko on liitetty Shipit-tiliisi, jonka saat rekisteröityessäsi sähköpostiosoitteellasi. Voit lisätä lompakkoon rahaa verkkopankkimaksulla, kun olet kirjautunut sisään sivuillemme. Kun raha on siirtynyt lompakkoon, voit maksaa kaikki tilauksesi suoraan lompakostasi ilman tarvetta tehdä verkkopankkimaksuja jokaiselle lähetykselle erikseen.

  • Kun talletat rahaa lompakkoosi, saat automaattisesti käyttöön yrityshinnaston, mikä tarkoittaa, että lähetät pakettisi edullisemmin.

  • Voit myös aktivoida automaattisen luottokorttitalletuksen lompakkoosi varten.

  • Ennakkomaksu: Maksa lähetykset heti käytetyimmillä maksutavoilla.

  • Laskutus: Jos haluat laskutusasiakkaaksemme, lähetä laskutustietosi sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu(at)shipit.fi ja kerro meille yrityksesi nimi ja yhteyshenkilön nimi, y-tunnus, puhelinnumero. Laskutustapana toimii verkkolaskutus sekä PDF-lasku sähköpostitse.

  • Lompakko: Rekisteröityneenä asiakkaana sinulla on mahdollisuus tallettaa saldoa Shipitin lompakkoon, myös tilausprosessi on näin nopeampi. Kirjanpitoa varten saat ladattua .csv koonnin tehdyistä lähetyksistä ja raportti lähtee myös kerran kuukaudessa sähköpostiisi. Pystyt tulostamaan kuitin myös lähetyksiä tehdessäsi tai jälkikäteen. Minimitalletus Lompakkoon on 100 € ja saldon lisääminen hoituu seuraavalla tavalla: Kirjaudu sisään ohjelmaan – TEE LÄHETYS – Lompakko – Siirry maksamaan. Lompakossa ei ole erillisiä kustannuksia lisääviä lisiä. Voit myös hyödyntää automaattista luottokorttitalletusta lompakko-asiakkaana.

  • Mikäli käytät Shipit integraatiota verkkokaupassasi, tulee sinun hakea laskutusasiakkaaksi tai tallettaa saldoa Shipitin lompakkoon.

  • Voit seurata lähetystäsi käyttämällä lähetystunnusta. Jos et tallentanut lähetystunnustasi, se löytyy sähköpostitse saamastasi tilausvahvistuksesta tai löydät sen kirjautumalla Shipit-tilillesi ja tarkastelemalla lähetyshistoriaasi.

  • Seuraa pakettiasi Shipitin tilaushistoriasta, joka löytyy sisäänkirjautuneena "tee tilaus" -painikkeen alta "tilaukset" -välilehdeltä.

  • Voit myös seurata lähetystäsi suoraan kuljetusyhtiön sivuilla käyttämällä tilauksen yhteydessä saamaasi lähetystunnusta. Esimerkiksi Postilla, Matkahuollolla ja UPS:llä on omat seurantasivustonsa, joissa voit tarkistaa paketin sijainnin.

  • Shipit Express -lähetyksissä, jotka jätetään Postiin mutta kuljetetaan UPS:n kautta, tarkista lähetystunnus rahtikirjasta tai tilaushistoriasta ja seuraa lähetystä UPS:n omilla sivuilla, jos meidän sivujemme linkki ei toimi.

  • Jos paketti ei näy kuljetusyhtiön seurannassa, se on pysähtynyt, sitä väitetään toimitetuksi vaikka ei ole, sitä ei löydy toimipisteestä, tai tapahtuu jotain muuta vastaavaa, ota yhteyttä meihin soittamalla +358207528488, chatilla tai sähköpostilla asiakaspalvelu(at)shipit.fi.

  • Selvitämme paketin tilanteen kuljetusyhtiöltä. Paras ja nopein tapa on lähettää sähköpostia. Kerro viestissäsi, mikä paketti on kyseessä (lähetys- tai seurantatunnus), miltä paketti näyttää (esim. onko siinä teippejä tai logoja) ja mitä se sisältää. Sisällön kuvaaminen on tärkeää, jotta voimme etsiä pakettia tehokkaasti, erityisesti jos se on vaurioitunut ja sisältö saattaa olla kadonnut.

  • Jos paketille ei ole luonnin jälkeen tullut tapahtumia seurantaan, varmista lähettäjältä onko pakettisi jo lähetetty

  • Jos paketin liike on pysähtynyt seurannan perusteella jonnekin useammaksi päiväksi, ota yhteyttä meihin soittamalla, chatillä, tai sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu(at)shipit.fi. Voit myös olla yhteydessä suoraan kuljetusyhtiöön.

  • Me selvitämme paketin kohtaloa kyseessä olevasta kuljetusyhtiöstä. Helpointa ja nopeinta selvittely on sähköpostin avulla, joten laita meille viesti, jossa selvität, mikä paketti on kyseessä (lähetys/seurantatunnus), lähetyksen sisältö, minkä näköinen paketti on ja jos kyseessä on Postin lähetys niin myös kuitti, kauppalasku tai muu virallinen lipuke millä voit todentaa lähetyksen arvon.

  • Vastaamme arkisin mahdollisimman pian ja otamme asian heti selvitykseen.

Valitse lähetyslaskurista vastaanottaja on yksityishenkilö. Lähetyslaskurimme esittää täten vain vaihtoehdot, jotka tukevat lähetyksiä yksityishenkilöille.

Menikö osoite väärin, tai kävikö paketin lähetys tarpeettomaksi? Ei hätää, peruminen onnistuu!

  • Jos olet lompakko- tai laskutusasiakas, käyttämättä jäänyt Postin, Matkahuollon, tai Schenker noutopistepaketin lähetysmaksu palautuu automaattisesti lompakkoosi ajan myötä.

  • Jos olet maksanut lähetysmaksun nettipankistasi, voit pyytää rahanpalautusta asiakaspalvelustamme. Tallennamme rahan Shipit-lompakkoosi seuraavaa lähetystä varten, tai palautamme rahan pankkitilillesi, jos niin toivot.

  • Jos kyseessä on UPS:n, Bringin, Netluxin tms. paketti, jolle olet jo tilannut noudon, tai joku muu noudollisista palveluistamme, kuten rahti, lähetys tulee peruuttaa heti asiakaspalvelumme kautta.

  • Shipitin kautta voit lähettää kaikki tavanomaiset paketti- ja rahtilähetykset Suomesta ulkomaille tai ulkomailta Suomeen.

  • Shipitin kautta ei voi lähettää pakasteita (paitsi Netluxin kautta), vaarallisia aineita, aseita, tms., mikä edellyttää erityistoimenpiteitä.

  • Huonekalujen tai vastaavien isojen esineiden lähetys onnistuu vain lavalähetyksinä / laatikoissa ja huolellinen pakkaaminen on äärimmäisen tärkeää. Varminta on lähettää tavarat omissa puulaatikoissaan. Lavalähetykset onnistuvat pääasiassa ainoastaan yritysten välillä, tai siten, että lähetys- ja vastaanottajapaikkana on yritys.

  • Shipitillä ei ole erillisiä taidelähetyksiä, joten kaikessa arvokkaassa ja särkyvässä pakkaaminen on ensisijaisen tärkeää. Maalaukset ja muut taideteokset kannattaa lähettää läpäisemättömässä vanerilaatikossa, kulmat suojattuna ja kunnolla pehmustettuna. Jos maalaus on mahdollista lähettää ulkomaille ilman kehystä, olisi paras vaihtoehto tukeva ja kestävä putki, jonne maalaus rullataan turvaan. Lasiesineet yms. on pakattava yksitellen käärien ja pakkaukseen tukien pudottamista ja painetta kestävissä pakkauksiin. Pakkausohjeet kannattaa aina tarkistaa valitun kuljetusyhtiön omilta sivuilta.

  • Sopivin lähetystapa riippuu luonnollisesti tarpeistasi. Sopiva lähetystapa riippuu lähetyksen koosta, kohdemaasta, halutaanko lähetykselle nouto/jakelu ja ajasta, jossa lähetyksen tulisi olla perillä vastaanottajalla.

  • Jos paketin pitää olla perillä tiettyyn aikaan, kannattaa valita aikataulutettu lähetys, jossa mainitaan, että lähetys toimitetaan kyseisessä ajassa. Postin Aamuksi 09, tai Express 16, Matkahuollon Pikapaketti, UPS Express jne. ovat sinulle sopivia vaihtoehtoja. Kiiresesonkeina ja force majeure -olosuhteissa kuljetusyhtiöiden palvelulupaukset eivät aina ole käytössä.

  • Jos lähetys on erityisen suuri/painava, eikä sitä voi jakaa esimerkiksi monipakettilähetyksiksi, voit tarvita rahtilähetyksen. Se, kuinka paljon yksittäinen paketti saa painaa, riippuu kuljetusyhtiöstä. Postilla se on 25kg ja muilla 35kg on hyvin yleinen raja, jonka ylittävästä painosta lähetyksen joutuu jakamaan useampaan pakettiin, tai lähettämään rahtina. Huomioithan että yli 35kg lähetykset tulisi pakata lavalle.

  • Muiden noutavien kuljetusyritysten, kuten UPS, Bring, Netlux ja Postnord, lisäksi myös Postilla on saatavissa erillisnouto paketeille. Jos siis olet laskutus/lompakkoasiakas ja lähettämässä suurta määrää, voit tilata paketeillesi myös Postin noudon kotoasi asiakaspalvelustamme. Nouto on maksullinen.

API-tunnukset löytyvät yrityskäyttäjille noin 5-10 minuutin sisällä rekisteröitymisestä omat asetukset > API-tunnukset

Mikäli verkkokauppatoimittajasi tukee Shipitin rekisteröintirajapintaa, voit myös hakea nämä suoraan kaupan hallintaan luomalla Shipit tilin kyseistä rajapintaa käyttäen.

Shipment_AgentTo Error in agent code palautuu Shipitiltä virheenä kun valitun toimitustavan noutopiste on virheellinen. Tämä johtuu usein seuraavista asioista:

  • Kyseinen noutopiste on poistunut käytöstä

  • Mikäli olet vaihtanut toimitustapaa, voi edellisen toimitustavan noutopiste olla vielä lähetystiedoissa

Tämän saa useimmiten korjattua hakemalla uudestaan noutopisteet käytettävälle toimitustavalle.

Jos olet lähettämässä pakettia EU-maahan, toimit kuten Suomen sisäistenkin pakettien kanssa.

Jos lähetät paketin EU:n ulkopuolelle, täytä tilausta tehdessäsi myös proforma/commercial invoice (kauppalasku), johon merkitset englanniksi pyydetyt tiedot. Tariff-koodi ei ole pakollinen. Huomioithan, että ‘Country of origin’ kohtaan sinun tulee kirjoittaa maakoodi esim. FI

Kun olet maksanut lähetyksen, saat kuljetusasiakirjat ja proforman/kauppalaskun Postin lähetyksissä myös CN23 lomakkeen tulostettavaksesi. Postin lähetyksissä riittää, että CN23 lomake kiinnitetään lähetykseen osoitekortin lisäksi.

UPS:n lähetykset:
Laita yksi kopio laskusta lähetyksen sisään ja kiinnitä toinen (taitettuna) lähetyksen päälle.
Jos lähettäjä on yritys, menee sähköinen ilmoitus tästä myös kuljetusyhtiölle. Yksityinen lähettäjä saa ohjeet sähköpostitse proforman/kauppalaskun ja henkilötunnuksen lähetyksestä kuljetusyhtiölle.


UPS tarvitsee henkilötunnuksen vientiselvitystä varten (henkilötunnus on ainoa tapa millä tulli tunnistaa yksityishenkilön). Lähetyksiin kuuluu vientiselvitys, mutta määrämaassa vastaanottaja voi joutua maksamaan paikalliset maahantuontikulut, verot ja tullimaksut. Näissä on paljon eroja maiden välillä.

Lisätietoja kansainvälisistä lähetyksistä:

Kodasta Ulkomaankauppa ja alv tai asiakaspalvelustamme chatista, asiakaspalvelu(at)shipit.fi tai soittamalla +358207528488.

  • Jokaisella maalla, joka käyttää postinumeroa, on oma määritelty postinumeromuotonsa. Yhdellä maalla voi olla myös useampi postinumeromuoto.

  • Tarkista ohjeistukset Shipitin maakohtaisista ohjeistuksista

  • Shipitin käyttämä järjestelmä voi tilausta tehtäessä varmentaa sen, että muoto vastaa maan postinumeromuotoa, mutta ei numeron oikeellisuutta.

  • Kirjoita lähetyslaskuriin vastaanottajan postinumero tarkasti, väleineen, väliviivoineen ja/tai kirjaimineen. Käytä internetin hakukonetta (syötä katuosoite ja katso minkä postinumeron saat mieluiten useammalla sivulla) varmistaaksesi, että olet saanut oikean postinumeron. Jos numero on oikein, eikä laskuri tunnista sitä antamalla tarjolle valmista paikkakuntaa, voit silti jatkaa hinnan laskemista napauttamalla kursoria missä tahansa sivun "tyhjässä" kohdassa laskurin ulkopuolella. Silloin "jatka"-painike vapautuu ja sitä painamalla laskuri laskee sinulle hinnan kyseiseen postinumeroon.

  • Järjestelmän käyttämä postinumeromuoto sisältää kaksi osaa: kaksikirjaimisen maakoodin ja postinumeron. Nämä kaksi yhdistetään väliviivalla. Jos vastaanottajamaa ei käytä postinumeroita, syötetään ainoastaan maakoodi ilman väliviivaa.

  • Postinumeromuoto voi sisältää numeroita, kirjaimia ja välimerkkejä. Se voidaan jakaa pakolliseen ja vapaaehtoiseen osaan, josta pakollinen on aina syötettävä, jotta hinta voidaan laskea. Vapaaehtoinen osa voi vaikuttaa oikean hinnan laskemiseen tietylle alueelle menevään lähetykseen.

Lisää ohjeita löydät maakohtaisten ohjeistusten alta Paketti ulkomaille – paketin lähettäminen kotimaassa ja ulkomaille | shipit.fi. Jos maa, johon olet lähettämässä ei ole maakohtaisten ohjeiden listassa, voit pyytää meitä lisäämään sen maan ohjeistuksen lähettämällä kysymyksen chatissä, soittamalla meille tai laittamalla kysymyksesi meille sähköpostilla.

Yleisimmät syyt sille, että lähetys ei onnistu, ovat:

  • Sinulla on ostoskorissa, eli Shipit-laivassa useampi lähetys työn alla. Jos poistat ylimääräiset lähetykset, ajankohtainen lähetyksesi todennäköisimmin onnistuu. ”Laivan” näet sivun oikeassa yläkulmassa.

  • Paketin mitat on ilmoitettu väärin. Laskurimme toimii senttimetreissä ja kiloissa, ethän ilmoita kokoa millimetreinä tai metreinä?

  • Postinumero, tai sen muoto on väärin. Eri maissa ja alueilla on erimuotoisia postinumeroja, joihin sisältyy joskus myös kirjaimia. Tarkistathan postinumeron. Tarkemmat ohjeet kunkin maan postinumeroon näet artikkelista: ”Postinumero ei toimi, mitä teen”?

  • Jos postinumero on oikein, mutta sivu ei linkitä siihen kaupunkia, saat etusivun etenemään postinumeroiden syöttö -kohdasta klikkaamalla sivulla minne tahansa ”tyhjään” kohtaan. Sen jälkeen ”jatka” -painike aktivoituu ja pääset täyttämään loput tiedot.

  • Selaimellasi on evästeitä, jotka estävät sivua toimimasta kunnolla. Tyhjennä evästeet selaimesi asetuksista, sulje koko selain ja aloita alusta.

  • Yrität lähettää rahtilähetystä (lavaa tms.) yksityiselle vastaanottajalle. Tämä ei vielä onnistu Shipitin kautta, paitsi niin, että sekä lähetys-, että vastaanottopaikkana on yritys. Pystyykö vastaanottajasi sopimaan, että hän noutaa lähetyksensä paikallisesta yrityksestä? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai mieluiten laitamalla viestiä osoitteeseen asiakaspalvelu(at)shipit.fi. Mainitse sähköpostissa lähetyksen mitat ja paino, sekä onko lähetys päällelastattavissa.

  • Olethan rastittanut ruudun, että hyväksyt käyttöehdot, etkä ole lähettämässä vaarallisia aineita/ kiellettyjä tuotteita?

  • Lisätietoa maakohtaisista rajoituksista ja ohjeista saat täältä valitsemalla kohdemaasi. Paketti ulkomaille – paketin lähettäminen kotimaassa ja ulkomaille | shipit.fi

  • Jos maata ei löydy listasta, sinne ei luultavimmin ole tavallisesta poikkeavia rajoituksia, tai emme ole vielä ehtineet lisätä niitä, jolloin voit vinkata asiasta meille halutessasi sähköpostitse: asiakaspalvelu(at)shipit.fi

Tarvitsetko lähettää yrityslahjoja, näytekappaleita tai joululahjoja asiakkaille? Shipitin avulla voit hoitaa myös kausittaiset massalähetykset helposti.

Voit pyytää asiakaspalvelustamme csv-tiedoston, jonka täytämme puolestasi ja luomme pakettikortit. Ota yhteyttä chatissa tai sähköpostitse asiakaspalvelu(at)shipit.fi.

Lisäksi tarjoamme rahtikirjojen tulostus- ja lähetyspalveluita yrityksellesi. Tarvittaessa voit myös hankkia varastointi-, paketointi- ja lähetyspalvelut kauttamme.

Mietitkö mistä hankkisit osoitekorttien tulostamiseen tarvittavat tarratulostimet sekä osoitetarrat?

Kurkkaa verkkokauppaamme https://kauppa.shipit.fi/ ja tilaa tarvittavat tuotteet pakettien helppoon lähettämiseen.

Kolmansien osapuolten tekemät Shipit integraatiomoduulit löytyvät seuraaville verkkokauppa-alustoille

AI Commerce

AI Commerce on kauppiasvetoinen verkkokauppa-alusta, jolla on helppoa, nopeaa sekä vaivatonta pyörittää suuria verkko- ja kivijalkakauppoja, myymäläketjua, tukkukauppaa tai näiden yhdistelmää. AI Commerce -verkkokauppa-alusta tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet verkkokaupan rakentamiseen. Lue lisää AI Commerce integraatiosta.

Clover Shop

Tutustu ohjelmistoon ja Shipitin Clover Shop -liitännäiseen täältä.

Clover Shopin Shipit-moduulilla luot helposti lähetykset Postin, Matkahuollon sekä DB Schenkerin kuljetustavoilla kotimaassa – lähetykset Postin pakettiautomaatteihin (Smartship), Matkahuollon nopeat bussipakettipalvelut sekä DB Schenkerin noutopistepalvelut – ja ulkomaille voit hyödyntää Postin, GLS:n, FedExin, Postnordin sekä UPS palveluita.

 

Ecwid

Shipitin Ecwid-isäosalla saat kaikki suosituimmat kuljetuspalvelut monikanavaiseen Ecwid-verkkokauppaasi aina koti- ja ulkomaanlähetyksiin. Lue Ecwidistä lisää täältä.

 

Evolution Solutions

Evolution Solutions Oy on kotimainen ohjelmistotalo ja e-liiketoiminnan asiantuntijayritys, joka on räätälöinyt verkkokauppoja asiakkailleen jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan! Evolution Solutions toimii avaimet käteen periaatteella, eli sillä välin kun Evolution Solutions rakentaa sinulle juuri sinun näköisen verkkokaupan ja asentaa halutettasi Shipitin kauppasi kassalle, sinä voit keskittyä olennaiseen – ydinliiketoimintaansi. Lue lisää Evolution Solutions integaartiosta.

 

Finqu

Tutustu Shipitin Finqu-lisäosaan.

Shipitin Finqu-lisäosan avulla pystyt lisäämään myös Shipitin hintahaun ulkomaille ja käymään helposti kauppaa myös kansainvälisesti. Finqun asiakkaana saat käyttöösi Shipitin kaikki kuljetustavat mm. DB Schenkerin, Matkahuollon, Postin, Bring, FedEx, GLS, Postnord ja UPS kuljettamina.

 

Johku

Johkulla myyt fyysisiä tuotteita sekä aikaan sidottuja tuotteita verkkokaupassa ja kivijalassa. Kauppiaana saat käyttöösi Shipitin laajan kuljetusvalikoiman ja Johkun kaikki ominaisuudet ilman kiinteitä kuluja. Maksat ainoastaan toteutuneesta myynnistä - ei kuukausimaksuja eikä muita piilokuluja. Lue lisää Johkusta.

 

Lunni

Lue lisää Lunnin asiakkuudenhallintajärjestelmästä ja Shipitin tuomista mahdollisuuksista.

Shipit löytyy nyt integroituna myös Lunnin asiakkuudenhallintajärjestelmästä. Lunnin CRM-järjestelmän asiakkaana viimeistelet tilaukset suoraan järjestelmän avulla ja hallitset asiakkuuksia ja tilauksia entistä tehokkaammin.

 

Magento 2.0

Lue lisää Shipitin toimitustavista Magento 2.0 -verkkokaupoille.

Markupin tekemällä Shipit moduulilla teet helposti lähetykset Suomen käytetyimmillä kuljetustavoille Postin, Matkahuollon ja DB Schenkerin avulla. Lähetät pakettisi suosittuihin Postin pakettiautomaatteihin, lähikauppoihin ja muhin noutopisteisiin – järjestät kotiinkuljetukset ja käyt kauppaa helposti myös ulkomaille Postin, GLS:n, FedExin, Postnordin ja UPS:n palveluilla. Optimoi koko lähetysketjusi ja hoida Shipitin avulla myös kuljetustilaukset kotimaan sekä ulkomaan rahdille kätevästi yhdestä paikasta ja yhdellä laskulla.

 

MyCashflow

Lue lisää MyCashflown Shipit-lisäosasta.

MyCashflown Shipit moduulin avulla saat käyttöösi Suomen käytetyimmät Postin, Matkahuollon ja DB Schenkerin kotimaan pakettipalvelut ja käyt kauppaa helposti myös ulkomaille Postin, GLS:n, FedExin, Postnordin sekä UPS:n avulla. Shipitin avulla hoidat myös kotimaan kuljetustilaukset rahtipalveluille sekä ulkomaanrahdille.

 

PrestaShop

Shipitillä on kaksi versiota PrestaShop -verkkokauppiaille, näistä voit lukea lisää täältä.

PrestaShopin Shipit moduulilla luot helposti osoitekortit Suomen käytetyimmille kuljetuspalveluille Postille, Matkahuollolle sekä DB Schenkerille. Tarjoa verkkokauppasi kautta asiakkaillesi mahdollisuus valita Postin pakettiautomaattien, Matkahuollon lähellä-pakettien ja DB Schenkerin noutopistepakettien toimi- ja noutopisteet kätevästi yhdellä integraatiolla ja ilman sopimusneuvotteluita.

HUOM: Kyseinen moduuli vaatii PHP 7 toimiakseen, PHP 5.6 tulisi päivittää uudemmaksi.

Rehti Store

Rehti Store on suomalainen verkkokaupparatkaisu, joka tarjoaa skaalautuvan ja räätälöitävän alustan niin B2C- kuin B2B-kaupankäyntiin. Helppokäyttöisyytensä ja monipuolisuutensa ansiosta Rehti Store sopii kaiken kokoisille yrityksille. Verkkokaupan ulkoasu ja toiminnallisuudet muotoillaan aina asiakkaan brändin ja tarpeiden mukaan, mikä takaa sekä yrityksen että sen asiakkaiden erinomaisen käyttökokemuksen. Lue lisää Rehti Storesta.

 

Shopify

Shipitillä on kaksi Shopify-lisäosaa, Oktagonilla on versio, joka soveltuu suomalaisille ja Ruotsissa toimiville Shopify kaupoille ja toinen on Ruotsalaisen Uniwin tekemä.

Lue lisää Shipitille tehdyistä Shopify appeista.

 

Valmiskauppa 

Suomen suosituimmalla Valmiskaupalla verkkokaupan perustaminen onnistuu helposti, nopeasti ja edullisesti. Valmiskaupan verkkokauppa-alustaa arvostavat niin aloittelevat yrittäjät kuin kokeneet ammattilaisetkin.

Valmiskaupan Shipit-sovelluksella saat käyttöösi Suomen käytetyimmät Postin, Matkahuollon ja DB Schenkerin toimitustavat ja monia muita vaihtoehtoisia kuljetusliikkeitä. Toimitustapojen lisääminen verkkokauppaan on helppoa ja vaatii vain muutaman klikkauksen. 

Lue lisää Valmiskaupasta

 

Vilkas Now ja Suite

Lue lisää Shipitin lisäosasta Vilkas Now- ja Suite- verkkokauppoihin

Vilkas - verkkokauppojen Shipit lisäosan avulla saat käyttöösi Suomen käytetyimmät Postin, Matkahuollon ja DB Schenkerin kotimaan pakettipalvelut ja käyt kauppaa helposti myös ulkomaille Postin, GLS:n, FedExin, Postnordin sekä UPS:n avulla. Shipitin avulla hoidat myös kotimaan kuljetustilaukset rahtipalveluille sekä ulkomaanrahdille.

 

WooCommerce

WooCommerce verkkokauppiailla on mahdollisuus integroida Shipitin toimitustavat suoraan verkkokauppaansa.

Lue lisää Shipitin toimitustapa lisäosista WooCommerce-verkkokauppoihin.

 

Valitse verkkokauppaasi Suomen käytetyimmät kuljetustavat yhdellä rekisteröinnillä, yhdellä integraatiolla ja yhdellä laskulla. Shipitin avulla saat yhdellä kertaa Postin, Matkahuollon, PostNordin, DB Schenkerin ja Woltin palvelut kotimaassa. Laaja noutopistevalikoima kattaa Postin pakettiautomaatit (Smartpost), Postin toimipisteet, Pikkupaketit, Matkahuollon XXS- ja lähellä-pakettipalvelut sekä DB Schenkerin noutopistepaketit. Shipitin avulla hoidat myös koti- ja ulkomaan kuljetustilaukset rahtilähetyksille ja käyt tehokkaasti kauppaa ulkomaille mm. Postin, Asendian, GLS:n, FedExin, PostNordin sekä UPS:n avulla.

Teknisissä asioissa ole yhteydessä suoraan verkkokauppamoduulien tekijöihin. Shipitin asiakaspalvelu avustaa sinua myös tarvittaessa.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Ota rohkeasti yhteyttä! Vastaamme sinulle viimeistään seuraavana työpäivänä.

general.nothing-found