Reklamaatiot Reklamaatiot | Shipit.fi | Shipit

Kaikki Shipitin sopimusnumeroilla tehdyt lähetyset reklamoidaan Shipitin asiakaspalveluun

  • Reklamaatiotilanteissa, lähetä meille sähköpostia reklamointi(at)shipit.fi

  • Ilmoitathan vahingoittuneesta paketista välittömästi

    • Huomioithan, että jos paketti on vaurioitunut, kun vastaanottaja kuittaa sen vastaanotetuksi, vaurioista tulee ilmoittaa myös suoraan lähetyksen luovuttajalle. Luovuttaja merkitsee varauman lähetykselle. Muutoin kuljetusyhtiöt eivät ole korvausvelvollisia.

    • Jos noudat lähetyksen automaatista ja havaitset, että paketti on vaurioitunut kuljetuksessa, ota heti yhteyttä lähettäjään, joka tekee tekee tapahtuneesta reklamaation Shipit Oy:lle.

 

PostNord-lähetyksissä vaurioituneesta lähetyksestä tulee ilmoittaa Shipitin asiakaspalveluun saman päivän aikana. Jos noudat lähetyksen noutopisteeltä, jossa on henkilökuntaa, ilmoita vauriosta heti noutopisteellä ja lisäksi Shipitin asiakaspalveluun. Muista myös ilmoittaa vauriosta lähettäjälle.

Posti- lähetyksissä ilmoitus vahingosta tulee tehdä välittömästi Shipitille sähköpostitse reklamointi(at)shipit.fi.

Huomioithan, että Postin kansainvälisissä kuljetuksissa vastaanottajan tulisi huomauttaa / reklamoida kuljetuksesta vastaanottopäässä, jolloin lähetysmaassa voimme tehdä reklamaation. Tästä pitää saada kirjaus siis myös vastaanottomaan Postiin.

Rahdinkuljettajan vastuusta säätää Suomessa Tiekuljetussopimuslaki, joka on pakottavaa lainsäädäntöä. Tiekuljetussopimuslain 31 §:n mukaan; jollei tavaraa ole luovutettu kotimaisessa kuljetuksessa 28 päivän kuluessa tai kainsainvälisessä kuljetuksessa 60 päivän kuluessa siitä kun rahdinkuljettaja otti tavaran kuljetettavakseen, voi se, joka on oikeutettu vaatimaan tavaran luovuttamista, vaatia korvausta niin kuin tavara olisi kadonnut.

Reklamaatio tulee tehdä 7 päivän sisällä siitä kun lähetys on toimitettu, lähetyksen maksajan toimesta. Merirahdissa reklamaatioaika on kolmen vuorokauden kuluessa tavaran vastaanottamisesta, ulkomaan maantierahti 7 vuorokautta.

Jos lähetyksesi on vaurioitunut kuljetuksen aikana, tarvitsemme reklamoinnin tekemiseksi seuraavat tiedot:

  1. Lähetysnumero (rahtikirjan numero)

  2. Kopio rahtikirjasta

  3. Yhteystiedot

  4. Kuljetusyhtiö

  5. Nouto- ja jakopäivä

  6. Milloin vaurio huomattiin ja kuka vahingon havaitsi

  7. Kirjattiinko vaurio kuittausta tehdessä*

  8. Millainen vaurio oli kyseessä

  9. Mikä tavara oli kyseessä

  10. Tavaran arvo ja paino (kuitti, proforma- tai kauppalasku, tai muu tavaran arvon todistava tosite)

  11. Onko tuotteella jäännösarvoa

  12. Onko tuote korjattavissa? Jos kyllä, niin paljonko korjaus kustantaa

  13. Vaateen summa

  14. Oliko lähetykselle kuljetusvakuutus

 

Liitä Mukaan myös

  • Kuvia vaurioituneesta tavarasta ja pakkauksesta sekä muista pakkausmateriaaleista

  • Kauppalasku tai kuitti, joka todentaa lähetyksen arvon

    *Huomioithan, että jos paketti on vaurioitunut kun vastaanottaja kuittaa sen vastaanotetuksi, niin vauriosta pitää kirjoittaa ja ilmoittaa jo lähetyksen kuittaamisen yhteydessä. Muutoin kuljetusyhtiöt eivät ole korvausvelvollisia. Lue lisää varauman tekemisestä.

  • Säilytä pakkaus, tavara ja siihen käytetyt materiaalit siihen asti että kuljetusyhtiö voi todentaa vaurion.

 

Kadonnut lähetys

  1. Lähetyksen seurantanumero

  2. Paketin ulkonäkötiedot (esim. logollinen teippi, tarrat kyljessä tmv.)

  3. Tavaran tarkka kuvaus, esim. malli, väri, koko ym.

  4. Tavaran arvo ja paino: Proforma- tai kauppalasku, kuitti tai muu arvon todistava

 

Myöhästyneet lähetykset

Lähetä vapaamuotoinen reklamaatio asiakaspalveluumme yhteydenottolomakkeella. Jos kyseessä on Postilähetys, lue Postin korvausvelvollisuuksista lisää täältä.