SaaS-palveluiden yleiset toimitusehdot 1.9.2025 alkaen
Näitä SaaS -palveluiden yleisiä toimitusehtoja sovelletaan Shipit Oy Ab, Askonkatu 9 A, 15100 Lahti, y-tunnus: 2705721-8 (”Toimittaja”) ja asiakkaan välisiin toimitussopimuksiin. Asiakas (”Asiakas”) tarkoittaa yhteisöä, joka on tehnyt Toimittajan kanssa sopimuksen ohjelmistopalvelun (”Ohjelmisto”) toimittamisesta. Toimitussopimus (”Toimitussopimus”) voi olla erillinen kirjallinen sopimus liitteineen, tai se voi muodostua Asiakkaan joko kirjallisesti tai suullisesti hyväksymän Toimittajan tekemän tarjouksen perusteella. Jäljempänä Toimittaja ja Asiakas ovat yhdessä ”Osapuolet” ja erikseen ”Osapuoli”.
1. Soveltamisala
Toimittaja toimittaa tietoverkon välityksellä Ohjelmiston Asiakkaalle SaaS-palveluna (Software as a Service) siten, että Toimittaja yksilöi Asiakkaalle Ohjelmiston käyttämiseen liittyvät tunnisteet ja verkko-osoitteen.
2. Toimituksen sisältö
Asiakas saa rajoitetun käyttöoikeuden Toimitussopimuksessa sovitun Ohjelmiston sisältöön tietoverkon kautta käytettäväksi, Toimittajan tai Toimittajan alihankkijan palvelimella. Ohjelmisto on tarkoitettu Asiakkaan sisäiseen omaan toimintaan liittyvää käyttöä varten Toimitussopimuksen mukaisesti Toimitussopimuksen voimassaoloajaksi.
Asiakas on vastuussa omien laitteidensa, sovellustensa, tietoliikenneyhteyksien ja muun käyttöympäristön hankkimisesta ja ylläpitämisestä Ohjelmiston käyttämistä varten. Asiakas vastaa Ohjelmiston käyttämiseen liittyvistä tietoliikenne- ja muista vastaavista kustannuksistaan. Ohjelmisto toimii normaalissa pilvi- ja web-ympäristössä ja sen käyttämiseen riittävät normaalit toimistokäyttöön tarkoitetut laitteet ja yleisimmät verkkoselaimet. Lisäksi Ohjelmistoa voidaan käyttää Toimittajan määrittelemien ja tarjoamien rajapintojen (API) kautta sekä mahdollisesti erikseen tarjottavien mobiilisovellusten avulla. Toimittaja voi aika ajoin päivittää ja laajentaa tuettuja käyttöympäristöjä, rajapintoja ja sovelluksia, joista Asiakkaalle tiedotetaan asianmukaisesti. Ohjelmiston käyttö edellyttää toimivaa Internet-yhteyttä. Asiakas vastaa kuitenkin siitä, että sen käyttämät laitteet, ohjelmistot ja tietoliikenneyhteydet täyttämät Toimittajan kulloinkin ilmoittamat vähimmäisvaatimukset.
Asiakas voi käyttää Ohjelmiston kanssa kolmannen osapuolen tuottamia lisäosia ja sovelluksia.
Toimittaja ei vastaa kolmannen osapuolen lisäosien toimivuudesta, saatavuudesta tai sopivuudesta Asiakkaan tarpeisiin. Toimittaja vastaa kuitenkin siitä, että Ohjelmiston rajapinnat ja Toimittajan oma ohjelmistoympäristö toimivat näiden ehtojen mukaisesti.
Toimittaja pyrkii tarjoamaan Asiakkaan käyttöön vain sellaisia kolmannen osapuolen lisäosia, jotka ovat yhteensopivia Ohjelmiston kanssa ja toimivat tarkoitetulla tavalla, mutta Toimittaja ei anna takeita tällaisten lisäosien jatkuvasta toimivuudesta tai saatavuudesta.
3. Toimittajan vastuu
Toimittajan vastuulla ovat Ohjelmiston toteutukseen ja hallintaan liittyvät tehtävät, kuten järjestelmän valvonta, käytön tuki, varmuuskopioinnit, kopioiden palautus tarvittaessa sekä ohjelmistojen päivitykset. Varmuuskopiot tuotetaan säännöllisesti. Mikäli Asiakkaan tiedot joudutaan palauttamaan varmuuskopiolta Toimittajasta johtuvasta syystä, Asiakkaan tietojen palauttamisesta ei peritä erillistä korvausta asiakkaalta.
Toimittaja ei kuitenkaan vastaa Asiakkaan aineiston tai tietojen katoamisesta, vahingoittumisesta tai korruptoitumisesta muutoin kuin siltä osin, kuin se johtuu Toimittajan törkeästä huolimattomuudesta tai tahallisuudesta.
Toimittajalla on oikeus käyttää alihankkijoita palveluiden ja Ohjelmiston tuottamisessa. Toimittaja vastaa alihankkijoiden työstä ja toiminnasta kuin omastaan.
4. Maksut
Asiakas maksaa Toimittajalle Ohjelmiston käyttöoikeusmaksut ja muiden palveluiden veloitukset, siten kuin Toimitussopimuksessa on sovittu. Muut kulut ja kustannukset veloitetaan toteutuneen mukaan. Laskujen maksuehto on 14 päivää netto, viivästyskorko on korkolain mukainen. Toimittajalla on oikeus korottaa Toimitussopimuksen mukaisia hintoja enintään 5 % kalenterivuosittain. Toimittajalla on lisäksi oikeus siirtää Asiakkaan maksettavaksi sellaiset kustannusten nousut, jotka johtuvat viranomaismääräyksistä, lainsäädännön muutoksista tai kolmansien osapuolten hinnoista. Toimittajan tulee ilmoittaa hinnantarkistuksista viimeistään yhtä (1) kuukautta ennen hinnanmuutoksen voimaantuloa.
5. Immateriaalioikeudet
Kaikki immateriaalioikeudet (esim. patentit, tekijänoikeudet, mallioikeudet ja liikesalaisuudet) ja muut oikeudet Ohjelmistoon ja palveluun säilyvät Toimittajalla tai kolmannella osapuolella. Ellei kirjallisesti toisin sovita, Asiakas ei saa mitään immateriaalioikeutta, lisenssiä tai muuta käyttöoikeutta Ohjelmistoon, kuin oikeuden käyttää sitä Toimitussopimuksessa ja/tai näissä ehdoissa mainitulla tavalla.
Asiakkaalla säilyy oikeus omiin tietoihinsa ja aineistoonsa, jonka se on tallentanut Ohjelmistoon (”Asiakasdata”). Toimittajalle myönnetään ei-yksinomainen, maailmanlaajuinen, rojaltivapaa ja siirtokelpoinen käyttöoikeus Asiakasdataan ainoastaan siinä määrin kuin se on tarpeen Ohjelmiston ja palveluiden tarjoamiseksi Asiakkaalle Toimitussopimuksen mukaisesti. Tämä käyttöoikeus sisältää oikeuden tallentaa, käsitellä, välittää ja esittää Asiakasdataa teknisesti välttämättömällä tavalla palvelun tuottamiseksi. Toimittajalla ei ole oikeutta käyttää Asiakasdataa muuhun tarkoitukseen ilman Asiakkaan etukäteen antamaa kirjallista suostumusta.
Toimittaja vastaa siitä, ettei Ohjelmisto loukkaa kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia sovitussa käyttömaassa. Ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, sovittu käyttömaa on Suomi.
Toimittaja ei vastaa väitteestä, joka
a) Tehdään sellaisen tahon toimesta, jolla on määräysvalta Asiakkaaseen tai johon Asiakkaalla on määräysvalta siten kuin määräysvalta kirjanpitolaissa määritellään.
b) Johtuu Asiakkaan Ohjelmistoon tekemästä muutoksesta tai Asiakkaan kirjallisesti antamien ohjeiden noudattamisesta.
c) Johtuu Ohjelmiston käyttämisestä yhdessä muun kuin Toimittajan toimittaman Ohjelmiston tai Toimittajan hyväksymän tuotteen tai palvelun kanssa.
d) Olisi voitu välttää käyttämällä Toimittajan Asiakkaan käyttöön ilman erillistä veloitusta tarjoamaa tuotetta tai Ohjelmistoa vastaavaa Toimitussopimuksen mukaista tuotetta tai palvelua.
6. Kehitysehdotukset
Toimitussopimuksen voimassaoloaikana ja sen jälkeen Asiakas voi antaa Ohjelmistoa koskevia kehitysehdotuksia Toimittajalle joko kirjallisesti tai suullisesti. Ellei kirjallisesti toisin ole sovittu, Toimittaja saa rajoittamattoman oikeuden käyttää Asiakkaan antamaa kehitysehdotuksia omassa liiketoiminnassaan sekä tuotteissaan ja palveluissaan.
7. Palvelutaso
Toimittaja pyrkii siihen, että Ohjelmiston käytettävyys kuukauden aikajaksolla on vähintään 99,8 % palveluajasta (arkipäivisin klo 8:00-16:00). Käytettävyyden laskentaan ei lueta huoltoikkunoita eikä tilanteita, jotka johtuvat Asiakkaasta, kolmannesta osapuolesta tai ylivoimaisesta esteestä.
Tavoitetaso on laadullinen ohjearvo, eikä sen alittuminen oikeuta Asiakasta vahingonkorvaukseen tai hinnanalennukseen, ellei kirjallisesti ole erikseen toisin sovittu.
Käytettävyyden laskentaan ei vaikuta Asiakkaan ja Internet- yhteyden palveluntarjoajan välinen yhteys. Jos Internet-palvelutarjoajan yhteys menee poikki palveluaikana, tämä ei alenna käytettävyys-prosenttia.
Toimittaja tarjoaa Asiakkaalle Ohjelmiston käytön tukea Toimitussopimuksessa tai hinnastossa sovitulla tavalla. Käytön tuki kattaa Asiakkaan tukipyynnöt, jotka liittyvät Ohjelmiston toimintaan ja käyttöön.
Tuki annetaan Toimittajan ilmoittamina tukikanavina (esimerkiksi sähköposti, tukijärjestelmä tai puhelin) Toimittajan normaalina palveluaikana (arkipäivisin klo 8.00–16.00, pois lukien Suomessa vietetyt yleiset vapaapäivät), ellei kirjallisesti ole toisin sovittu.
Toimittajalla on oikeus tarjota erikseen laskutettavia lisätukipalveluja, kuten laajennettua tukiaikaa, koulutuksia tai räätälöityä asiakastukea.
8. Ohjelmiston tuottaminen ja muutokset Ohjelmistoon
Toimittajalla on oikeus tehdä Ohjelmistoon muutoksia, jotka kohdistuvat Ohjelmiston tuotantoympäristöön eivätkä merkittävästi vaikuta Ohjelmiston sisältöön tai palvelutasoon, sekä muutoksia, jotka ovat tarpeen tietoturvauhkien torjumiseksi tai jotka perustuvat lakiin tai viranomaismääräykseen.
Lisäksi Toimittajalla on oikeus tehdä Ohjelmistoon parannuksia, jotka lisäävät sen käytettävyyttä, tietoturvaa tai suorituskykyä.
Toimittaja ilmoittaa oleellisista muutoksista Asiakkaalle kohtuullisessa ajassa etukäteen.
9. Ohjelmiston huoltoajankohdat ja tilapäiset keskeytykset ja
Ohjelmiston huoltoaikojen ajankohdat ilmoitetaan erikseen mahdollisuuksien mukaan vähintään viikkoa aikaisemmin.
Ohjelmisto voidaan kuitenkin tilapäisesti sulkea tai keskeyttää muulloinkin ylläpito-, päivitys- tai korjaustoimenpiteitä varten taikka sen saatavuuden, suorituskyvyn, tietoturvan tai hallittavuuden varmistamiseksi tai muista samankaltaisista syistä (kriittinen päivitys.). Tällöin Toimittaja toimii siten, että keskeytys jää mahdollisimman lyhytaikaiseksi ja siitä aiheutuu Asiakkaalle mahdollisimman vähän haittaa. Toimittaja tiedottaa tällaisesta keskeytyksestä Asiakkaalle mahdollisuuksien mukaan etukäteen.
10. Tietoturvallisuus JA TIETOSUOJA
Toimittaja soveltaa alan tavanomaisia tietoturvakäytäntöjä suojatakseen Asiakkaan Ohjelmistoon tallentamien tietojen luottamuksellisuuden ja estääkseen luvattoman pääsyn järjestelmään.
Osapuolet sitoutuvat noudattamaan Toimitussopimuksen liitteenä olevaa henkilötietojen käsittelysopimusta (DPA). Asiakkaan hyväksyessä Toimitussopimuksen, katsotaan myös DPA hyväksytyksi ilman erillistä allekirjoitusta.
Tietosuoja
Osapuolet sitoutuvat noudattamaan Euroopan unionin yleistä tietosuoja-asetusta (EU) 2016/679 ("GDPR") sekä soveltuvaa kansallista tietosuojalainsäädäntöä, mukaan lukien tietosuojalaki (1050/2018).
Toimittaja toimii henkilötietojen käsittelijänä niissä tilanteissa, joissa Asiakas rekisterinpitäjänä tallentaa henkilötietoja Ohjelmistoon. Asiakas vastaa rekisterinpitäjän velvollisuuksista GDPR:n ja kansallisen tietosuojalainsäädännön mukaisesti, mukaan lukien rekisteröityjen informoimisesta, henkilötietojen käsittelyn lainmukaisesta perusteesta sekä rekisteröityjen oikeuksien toteuttamisesta.
Toimittaja käsittelee henkilötietoja ainoastaan Toimitussopimuksen ja DPA:n mukaisesti sekä Asiakkaan ohjeiden perusteella. Toimittaja huolehtii siitä, että henkilötietoja käsittelevät sen työntekijät ja alihankkijat ovat sitoutuneet asianmukaiseen salassapitoon ja tietoturvakäytäntöihin.
Toimittajalla on oikeus käyttää alihankkijoita henkilötietojen käsittelyssä. Toimittaja vastaa käyttämiensä alihankkijoiden toiminnasta kuin omastaan ja varmistaa, että alihankkijoihin sovelletaan GDPR:n mukaisia tietosuoja- ja tietoturvavelvoitteita.
Toimittaja ilmoittaa Asiakkaalle ilman aiheetonta viivytystä tietoonsa tulleista henkilötietojen tietoturvaloukkauksista.
11. Asiakkaan oikeudet, velvollisuudet ja vastuu
Asiakkaalla on oikeus Toimitussopimuksen voimassaoloaikana tallentaa, näyttää, tulostaa tai antaa käyttäjilleen käyttöoikeus Ohjelmiston sisältöön vain Ohjelmiston käytön yhteydessä. Muilta osin Ohjelmiston sisältö on luottamuksellista.
Oikeudet Asiakkaan Ohjelmistoon tallentamiin tietoihin säilyvät Asiakkaalla.
Asiakas vastaa Ohjelmistoon tallentamistaan tiedoista ja niiden laillisuudesta. Asiakas vastaa niihin kohdistuvien rikkomusten aiheuttamista vaatimuksista ja seuraamuksista. Toimittaja voi Asiakasta kuulematta poistaa tällaisen aineiston palvelimeltaan tai alihankkijan palvelimelta tai estää Ohjelmiston käytön olemassa olevin keinoin.
Asiakas saa Ohjelmiston käyttöä varten erikseen sovitut käyttöoikeudet ja -tunnukset. Asiakas saa antaa hankkimiaan käyttöoikeuksia ja -tunnuksia kyseisen liiketoiminnan sidosryhmien käyttöön.
Asiakkaalla ei ole oikeutta, vuokrata, lainata tai muuten luovuttaa edelleen Ohjelmistoa tai osaa siitä eikä tuottaa sitä hyväksi käyttäen maksullisia tai maksuttomia palveluja kolmannelle osapuolelle, pois lukien Asiakkaan sidosryhmät.
Asiakas vastaa em. luovuttamistaan käyttöoikeuksista ja -tunnuksista kuin omistaan. Asiakkaan velvollisuutena on säilyttää Ohjelmistoon pääsyyn ja ylläpitoon tarvittava käyttäjätunnus, salasana ja muut näihin verrattavat tiedot siten, että nämä eivät joudu ulkopuolisten haltuun. Asiakkaan tulee ilmoittaa kaikki tietoonsa tulleet Ohjelmiston tietoturvallisuutta vaarantavat seikat Toimittajalle niin pian kuin on mahdollista.
Asiakas vastaa siitä, että sen käyttäjät toimivat näiden ehtojen ja soveltuvan lainsäädännön mukaisesti. Asiakas vastaa myös käyttäjätunnusten ja salasanojen käytöstä riippumatta siitä, onko käyttö ollut valtuutettua.
Asiakas vastaa em. toiminnasta johtuvista käyttäjätunnusten ja salasanojen vaihtamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Asiakas sitoutuu olemaan käyttämättä Ohjelmistoa tavalla, joka rikkoo lakia, viranomaismääräyksiä, näitä ehtoja tai hyvää tapaa. Asiakas ei saa käyttää Ohjelmistoa esimerkiksi tietoturvaloukkausten yrittämiseen, palvelun kuormittamiseen, palvelun häiritsemiseen tai muihin vahingollisiin tai lainvastaisiin tarkoituksiin. Toimittajalla on oikeus keskeyttää Ohjelmiston käyttö välittömästi, mikäli sen käyttö rikkoo tätä kohtaa.
Ellei erikseen kirjallisesti sovita, Toimittaja ei vastaa siitä, että Ohjelmisto täyttää Asiakkaan toimialaan sovellettavan erityissääntelyn, viranomaisvaatimusten tai standardien edellytykset. Asiakas vastaa tällaisista vaatimuksista ja niiden täyttämisestä.
Toimittaja voi kerätä Asiakkaan käyttäjätunnuksella tapahtuvasta Ohjelmiston käytöstä lokitietoja. Lokitietoja voidaan käyttää virhetilanteiden, tietomurtojen tai muiden väärinkäytösten ja niiden yritysten selvittämiseen, sekä Ohjelmiston toiminnan kehittämiseen ja parantamiseen.
12. Ohjelmiston keskeyttäminen sopimuksenvastaisen käytön vuoksi
Toimittajalla oikeus lopettaa Ohjelmiston tarjoaminen välittömästi osittain tai kokonaan jos:
a) Asiakas ei maksa riidatonta laskuaan huomautuksen eräpäivänä tai Asiakkaan Ohjelmiston käyttö tai Asiakkaan siihen tuottama sisältö rikkoo niiden maiden lakeja, joissa Asiakas Ohjelmistoa käyttää; tai
b) Asiakas on haettu selvitystilaan tai konkurssiin, eikä konkurssipesä sitoudu Toimitussopimukseen tai Asiakas on muutoin todettu maksukyvyttömäksi.
Ohjelmiston tarjoamisen keskeyttäminen ei lakkauta käytön määrästä riippumattomien maksujen maksuvelvollisuutta.
13. Toimittajan vahingonkorvausvelvollisuus ja sen rajoitukset
Toimittaja korvaa Asiakkaalle vain tämän toteen näyttämät, Ohjelmiston virheestä ja sen toimituksen viivästymisestä aiheutuneet välittömät vahingot, mikäli Toimittaja on aiheuttanut vahingon törkeällä tuottamuksellaan tai tahallaan.
Toimittaja ei ole missään vastuussa välillisistä tai epäsuorista vahingoista, kuten tuotantotappioista, saamatta jääneestä tulosta tai odotetusta säästöstä.
Toimittajalla ei ole korvausvelvollisuutta seuraavista tapahtumista johtuvista kuluista, kustannuksista tai vahingoista:
a) Ohjelmistoon tallennettujen Asiakkaan tietojen, tiedostojen tai dokumenttien tuhoutuminen tai katoaminen.
b) Vahingot, jotka johtuvat Asiakkaan Ohjelmiston luvattomasta käytöstä tai luvattoman käytön yrityksestä.
c) Vahingot, jotka johtuvat tietoliikenneverkon häiriöistä tai keskeytyksistä.
d) Ylivoimaisesta esteestä (force majeure) johtuvat vahingot.
Toimittajan vahingonkorvausvelvollisuuden enimmäismäärä on enintään se määrä, jonka Asiakas on maksanut kyseiseltä kalenterikuukaudelta Ohjelmiston käytöstä ilman arvonlisäveroa. Vahingonkorvausta on vaadittava Toimittajalta kuukauden kuluessa siitä, kun korvauksen perusteena oleva virhe havaittiin tai se olisi pitänyt havaita tai kuukauden kuluessa toimituksen tapahtumisesta.
Toimittaja ei vastaa tietojen palauttamisesta tai korjaamisesta aiheutuneista kustannuksista, ellei vahinko johdu Toimittajan törkeästä tuottamuksesta tai tahallisuudesta.
14. Ohjelmiston tietojen käyttöoikeus
Toimittajalla on oikeus välittää järjestelmän muille käyttäjille Ohjelmistossa olevaa sellaista Asiakkaaseen liittyvää tietoa, joka muutenkin olisi kyseisen käyttäjän saatavilla. Muista siirrettävistä tiedoista sovitaan tapauskohtaisesti asiakkaan kanssa.
Toimittajalla on oikeus kerätä pseudonomisoituja ja/tai anonymisoituja tietoja Ohjelmiston ja palveluiden käyttämisestä sekä analysoida ja hyödyntää kerättyjä tietoja.
15. Ilmoitukset
Asiakkaan näihin ehtoihin liittyvät ilmoitukset tulee lähettää Toimittajan ilmoittamaan Help Desk -osoitteeseen.
Toimittaja lähettää näitä ehtoja koskevat kirjalliset ilmoitukset Asiakkaan yhteyshenkilön sähköpostiosoitteeseen.
Osapuolten toisilleen postitse lähettämien ilmoitusten katsotaan tulleen toisen Osapuolen tietoon 7. päivänä niiden lähettämisestä. Sähköpostitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan tulleen toisen Osapuolen tietoon niiden lähettämistä seuraavana arkipäivänä.
16. Salassapitovelvoite
Osapuoli sitoutuu pitämään luottamuksellisina tietona toiselta Osapuolelta saamansa aineistot ja tiedot, sekä olemaan käyttämättä niitä muihin kuin Toimitussopimuksen mukaisiin tarkoituksiin. Tämä ei koske aineistoa tai tietoa
a) Joka on yleisesti saatavilla taikka muuten julkista.
b) Jonka vastaanottava Osapuoli on saanut kolmannelta osapuolelta ilman salassapitovelvollisuutta.
c) Joka oli vastaanottavan Osapuolen hallussa ilman niitä koskevaa salassapitovelvollisuutta ennen niiden
saamista toiselta Osapuolelta.
d) Jonka vastaanottava Osapuoli on itsenäisesti kehittänyt hyödyntämättä toiselta Osapuolelta saamaansa aineistoa tai tietoa.
e) Jonka vastaanottava Osapuoli on velvollinen luovuttamaan lain tai viranomaismääräyksen perusteella.
Toimittajan luottamukselliseksi tiedoksi katsotaan kaikki sellaiseksi merkitty tai muuten yleisesti sellaiseksi ymmärrettävä materiaali ja tieto, riippumatta siitä missä muodossa se on toimitettu. Asiakkaalla ei ole oikeutta luovuttaa Toimittajan luottamuksellista tietoa kolmannelle osapuolelle.
Edellisestä poikkeuksena, Toimittajalla on kuitenkin oikeus käyttää Asiakkaalle toimitettavaa Ohjelmistoa tai palvelua referenssinä omassa markkinoinnissaan.
Osapuolella on kuitenkin oikeus käyttää toimituksen yhteydessä hankkimaansa ammattitaitoa ja kokemusta muussa toiminnassaan.
17. Voimassaolo ja irtisanominen
Määräaikainen sopimus on voimassa Toimitussopimuksessa mainittuun päivämäärän asti ja jatkuu sen jälkeen automaattisesti peräkkäisiksi kahdentoista (12) kuukauden määräajoiksi, ellei sitä ole irtisanottu Asiakkaan tai Toimittajan toimesta kirjallisesti vähintään kolmekymmentä (30) päivää ennen kulumassa olevan kauden päättymistä.
Kumpikin Osapuoli voi purkaa Toimitussopimuksen olennaisen sopimusrikkomuksen perusteella, mikäli rikkomusta ei korjata kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa kirjallisesta huomautuksesta.
Kumpikin Osapuoli voi lisäksi irtisanoa Toimitussopimuksen välittömästi, mikäli toinen Osapuoli asetetaan maksukyvyttömyysmenettelyyn, haetaan konkurssiin, selvitystilaan tai tämä muutoin lakkaa harjoittamasta liiketoimintaansa.
Toimitussopimuksen päättyessä (i) Asiakkaan käyttöoikeus Ohjelmistoon päättyy ja pääsy palveluun suljetaan, (ii) Asiakas voi kirjallisesti pyytää Asiakasdatan luovutusta kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa Toimitussopimuksen päättymisestä. Asiakasdata luovutetaan yleisesti käytössä olevassa koneellisesti luettavassa muodossa (esim. CSV tai JSON), ja Toimittajalla on oikeus veloittaa kohtuullinen maksu aineiston keräämisestä, käsittelystä ja luovuttamisesta, ja (ii) näiden ehtojen kohdat, jotka luonteensa perusteella jäävät voimaan sopimuksen päättymisen jälkeen (mukaan lukien immateriaalioikeudet, salassapito, vastuunrajoitukset ja riidanratkaisu), pysyvät voimassa sopimuksen päättymisen jälkeen.
Toimittajan velvollisuus säilyttää Asiakasdataa päättyy 60 päivän kuluttua Toimitussopimuksen päättymisestä, jonka jälkeen Toimittajalla on velvollisuus kustannuksellaan tuhota Asiakasdata, ellei Asiakas ole pyytänyt sen palauttamista. Toimittajalla on kuitenkin oikeus säilyttää Asiakasdataa siltä osin kuin se on lain tai viranomaismääräyksen perusteella välttämätöntä.
18. Ylivoimainen este (FORCE MAJEURE)
Kumpikaan Osapuoli ei vastaa viivästyksistä tai vahingoista, jotka johtuvat sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota Osapuolen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimusta tehtäessä ja jonka seurauksia Osapuoli ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää tai voittaa. Tällaisia esteitä voivat olla esimerkiksi sota, mellakka, lakko, luonnonmullistus, viranomaismääräys, energia- tai tietoliikennehäiriö taikka laaja kyberhyökkäys. Esteen vaikutusten lakattua Osapuolen on viivytyksettä jatkettava sopimusvelvoitteidensa täyttämistä.
19. Muut ehdot
Kumpikin Osapuoli toimii omissa nimissään ja omaan lukuunsa. Kummallakaan Osapuolella ei ole oikeutta tehdä toista Osapuolta velvoittavaa sitoumusta.
Mikäli Osapuoli jättää käyttämättä jonkin Toimitussopimukseen perustuvan oikeutensa tai luopuu jossakin tapauksessa vetoamasta Toimitussopimukseen perustuvaan oikeuteensa, tämä ei rajoita Osapuolen oikeutta myöhemmin vastaavissa tapauksissa vedota sopimusehtoihin.
Mikäli jokin Toimitussopimuksen, sen Liitteiden tai näiden SaaS-palveluiden yleisten toimitusehtojen ehto on pätemätön tai täytäntöönpanokelvoton, se ei vaikuta muihin Toimitussopimuksen ehtoihin. Osapuolet sitoutuvat neuvottelemaan hyvässä yhteisymmärryksessä tällaisen ehdon korvaamisesta vastaavalla pätevällä ja täytäntöönpanokelpoisella ehdolla.
Toimitussopimus ja siinä mainitut Liitteet sisältävät kaiken, mitä Osapuolet ovat tässä asiassa sopineet ja kumoavat kaikki aikaisemmat Toimitussopimuksen kohdetta koskevat sopimukset, tarjoukset, sitoumukset ja muut tahdonilmaisut.
Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää Toimitussopimusta osaksikaan ilman Toimittajan etukäteen antamaa kirjallista suostumusta. Toimittajalla on oikeus siirtää Toimitussopimus Toimittajan konserniyhtiölle tai kolmannelle osapuolelle yritysjärjestelyn, kuten sulautumisen, yritysoston tai liiketoimintasiirron yhteydessä.
Kaikki muutokset tai lisäykset Toimitussopimukseen on sovittava kirjallisesti molempien Osapuolten allekirjoittamalla sopimusmuutoksella, jotta ne olisivat päteviä.
20. Sovellettava laki ja riitojen ratkaiseminen
Toimitussopimukseen sovelletaan Suomen lakia lukuun ottamatta sen lainvalintaa koskevia säädöksiä.
Toimitussopimuksesta aiheutuvat erimielisyydet pyritään ratkaisemaan Osapuolten välisin neuvotteluin. Mikäli erimielisyyksiä ei kyetä ratkaisemaan neuvotteluin 60 päivän kuluessa niiden aloittamisesta, Toimitussopimuksesta aiheutuvat riitaisuudet ratkaistaan lopullisesti välimiesoikeudessa Keskuskauppakamarin nopeutettua välimiesmenettelyä koskevien sääntöjen mukaisessa menettelyssä, jolloin välimiesoikeuden muodostaa yksi välimies. Välimiesmenettelyn paikka on Helsinki, Suomi. Välimiesmenettely pidetään ja tuomio annetaan suomen kielellä. Jos toinen Osapuoli ei ole suomalainen, käytetään käsittelykielenä englantia. Osapuolet sopivat, että välimiesmenettely ja kaikki siihen liittyvä aineisto ja tieto ovat luottamuksellista aineistoa.
Toimittajalla on kuitenkin oikeus periä Toimitussopimukseen perustuvaa erääntynyttä saatavaa Toimittajan kotipaikan käräjäoikeudessa.