Reklamationer Reklamaatiot | Shipit.fi | Shipit

Alla reklamationer hanteras via Shipit

  • Vid reklamationer, skicka e-post till reklamointi(at)shipit.fi

  • Vänligen meddela om skadat paket omedelbart

    • Observera att om paketet är skadat när mottagaren kvitterar det som mottaget, måste skadorna också anmälas direkt till den som överlämnar försändelsen. Utlämnaren gör en anmärkning på försändelsen. Annars är transportföretagen inte ersättningsskyldiga.

    • Om du hämtar försändelsen från ett paketskåp och upptäcker att paketet har skadats under transporten, kontakta genast avsändaren som gör en reklamation till Shipit Ab.

 

För PostNord-försändelser ska skadade försändelser anmälas till Shipits kundtjänst samma dag. Om du hämtar försändelsen från ett utlämningsställe med personal, anmäl skadan direkt vid utlämningsstället och även till Shipits kundtjänst. Kom också ihåg att meddela avsändaren om skadan.

För Postens försändelser ska skadeanmälan göras omedelbart till Shipit via e-post reklamointi(at)shipit.fi.

Observera att för Postens internationella transporter bör mottagaren reklamera transporten i mottagarlandet, så att vi kan göra en reklamation i avsändarlandet. Detta måste också registreras hos Posten i mottagarlandet.

Fraktförarens ansvar regleras i Finland av Lagen om vägtransportavtal, som är tvingande lagstiftning. Enligt 31 § i lagen om vägtransportavtal; om godset inte har levererats inom 28 dagar vid inrikes transport eller inom 60 dagar vid internationell transport efter det att fraktföraren tog emot godset för transport, kan den som har rätt att kräva utlämning av godset kräva ersättning som om godset hade förlorats.

Reklamation ska göras inom 7 dagar från det att försändelsen levererats, av den som betalat försändelsen. För sjöfrakt är reklamationstiden tre dygn efter mottagandet av godset, för internationell vägtransport 7 dygn.

Om din försändelse har skadats under transporten behöver vi följande information för att göra en reklamation:

  1. Försändelsenummer (fraktsedelsnummer)

  2. Kopia av fraktsedeln

  3. Kontaktuppgifter

  4. Transportföretag

  5. Hämtnings- och leveransdatum

  6. När upptäcktes skadan och vem upptäckte den

  7. Noterades skadan vid kvittering*

  8. Vilken typ av skada

  9. Vilket gods det gällde

  10. Godsets värde och vikt (kvitto, proforma- eller handelsfaktura, eller annat bevis på godsets värde)

  11. Har produkten något restvärde

  12. Kan produkten repareras? Om ja, hur mycket kostar reparationen

  13. Kravets belopp

  14. Fanns det transportförsäkring för försändelsen

 

Bifoga även

  • Bilder på skadat gods och förpackning samt annat förpackningsmaterial

  • Handelsfaktura eller kvitto som verifierar försändelsens värde

    *Observera att om paketet är skadat när mottagaren kvitterar det som mottaget, måste skadan noteras och anmälas redan vid kvitteringen av försändelsen. Annars är transportföretagen inte ersättningsskyldiga. Läs mer om att göra anmärkning.

  • Behåll förpackningen, godset och materialen som använts tills transportföretaget kan verifiera skadan.

 

Förlorad försändelse

  1. Försändelsens spårningsnummer

  2. Paketets utseende (t.ex. tejp med logotyp, etiketter på sidan etc.)

  3. Detaljerad beskrivning av godset, t.ex. modell, färg, storlek etc.

  4. Godsets värde och vikt: Proforma- eller handelsfaktura, kvitto eller annat värdebevis

 

Försenade försändelser

Skicka en fritt formulerad reklamation till vår kundtjänst via kontaktformuläret. Om det gäller en Postförsändelse, läs mer om Postens ersättningsskyldighet här.