Allmänna leveransvillkor för SaaS-tjänster från och med 1.9.2025
Dessa allmänna leveransvillkor för SaaS-tjänster tillämpas på leveransavtal mellan Shipit Oy Ab, Askonkatu 9 A, 15100 Lahtis, FO-nummer: 2705721-8 ("Leverantören") och kunden. Kunden ("Kunden") avser en sammanslutning som har ingått ett avtal med Leverantören om leverans av programvarutjänst ("Programvaran"). Leveransavtalet ("Leveransavtalet") kan vara ett separat skriftligt avtal med bilagor, eller det kan bildas på grundval av ett av Leverantören gjort anbud som godkänts av Kunden antingen skriftligen eller muntligen. I det följande benämns Leverantören och Kunden tillsammans "Parterna" och var för sig "Part".
1. Tillämpningsområde
Leverantören levererar Programvaran till Kunden som en SaaS-tjänst (Software as a Service) via ett datanätverk så att Leverantören till Kunden specificerar identifierare och nätverksadress som hänför sig till användningen av Programvaran.
2. Leveransens innehåll
Kunden erhåller en begränsad nyttjanderätt till innehållet i Programvaran som överenskommits i Leveransavtalet för användning via datanätverk på Leverantörens eller Leverantörens underleverantörs server. Programvaran är avsedd för Kundens interna användning i samband med Kundens egen verksamhet i enlighet med Leveransavtalet under Leveransavtalets giltighetstid.
Kunden ansvarar för anskaffning och underhåll av egna enheter, applikationer, telekommunikationsförbindelser och övrig användningsmiljö för användning av Programvaran. Kunden ansvarar för sina telekommunikations- och övriga motsvarande kostnader som hänför sig till användningen av Programvaran. Programvaran fungerar i en normal moln- och webbmiljö och för dess användning räcker normal kontorsutrustning och de vanligaste webbläsarna. Dessutom kan Programvaran användas via av Leverantören definierade och tillhandahållna gränssnitt (API) samt via eventuellt separat erbjudna mobilapplikationer. Leverantören kan då och då uppdatera och utvidga stödda användningsmiljöer, gränssnitt och applikationer, om vilka Kunden underrättas på vederbörligt sätt. Användningen av Programvaran förutsätter en fungerande Internetanslutning. Kunden ansvarar dock för att de enheter, programvaror och telekommunikationsförbindelser som Kunden använder uppfyller de minimikrav som Leverantören från tid till annan meddelar.
Kunden kan använda tillägg och applikationer som producerats av tredje part tillsammans med Programvaran.
Leverantören ansvarar inte för tredje parts tilläggens funktionalitet, tillgänglighet eller lämplighet för Kundens behov. Leverantören ansvarar dock för att Programvarans gränssnitt och Leverantörens egen programvarumiljö fungerar i enlighet med dessa villkor.
Leverantören strävar efter att göra tillgängliga för Kunden endast sådana tillägg från tredje part som är kompatibla med Programvaran och fungerar på avsett sätt, men Leverantören lämnar inga garantier beträffande sådan tilläggens fortlöpande funktionalitet eller tillgänglighet.
3. Leverantörens ansvar
Leverantören ansvarar för uppgifter som hänför sig till genomförandet och förvaltningen av Programvaran, såsom systemövervakning, användarstöd, säkerhetskopieringar, återställning av kopior vid behov samt programuppdateringar. Säkerhetskopior produceras regelbundet. Om Kundens data måste återställas från en säkerhetskopia av en orsak som beror på Leverantören, debiteras Kunden inget separat ersättning för återställningen av Kundens data.
Leverantören ansvarar dock inte för förlust, skada eller korruption av Kundens material eller data annat än i den utsträckning det beror på Leverantörens grova vårdslöshet eller uppsåt.
Leverantören har rätt att använda underleverantörer vid produktion av tjänster och Programvaran. Leverantören ansvarar för underleverantörernas arbete och verksamhet som för sitt eget.
4. Avgifter
Kunden betalar till Leverantören nyttjandeavgifter för Programvaran och debiteringar för övriga tjänster enligt vad som överenskommits i Leveransavtalet. Övriga utgifter och kostnader debiteras enligt utfall. Betalningsvillkoret för fakturor är 14 dagar netto, dröjsmålsräntan är enligt räntelagen. Leverantören har rätt att höja priserna enligt Leveransavtalet med högst 5 % per kalenderår. Leverantören har dessutom rätt att överföra på Kunden sådana kostnadsökningar som beror på myndighetsbeslut, lagändringar eller tredje parts prissättning. Leverantören måste meddela om prisjusteringar senast en (1) månad före prisändringens ikraftträdande.
5. Immaterialrättigheter
Alla immaterialrättigheter (t.ex. patent, upphovsrättigheter, mönsterrättigheter och affärshemligheter) och övriga rättigheter till Programvaran och tjänsten kvarstår hos Leverantören eller tredje part. Om inte annat överenskommits skriftligen erhåller Kunden ingen immaterialrättighet, licens eller annan nyttjanderätt till Programvaran utöver rätten att använda den på det sätt som anges i Leveransavtalet och/eller dessa villkor.
Kunden behåller rätten till sina egna data och material som Kunden har lagrat i Programvaran ("Kunddata"). Leverantören beviljas en icke-exklusiv, global, royaltyfri och överlåtbar nyttjanderätt till Kunddatan endast i den utsträckning det är nödvändigt för att tillhandahålla Programvaran och tjänsterna till Kunden i enlighet med Leveransavtalet. Denna nyttjanderätt innefattar rätten att lagra, behandla, överföra och presentera Kunddatan på tekniskt nödvändigt sätt för att producera tjänsten. Leverantören har inte rätt att använda Kunddatan för något annat ändamål utan Kundens i förväg givna skriftliga samtycke.
Leverantören garanterar att Programvaran inte kränker tredje parts immaterialrättigheter i det överenskomna användningslandet. Om inte annat överenskommits skriftligen är det överenskomna användningslandet Finland.
Leverantören ansvarar inte för ett påstående som:
a) Framställs av en part som har bestämmande inflytande över Kunden eller över vilken Kunden har bestämmande inflytande så som bestämmande inflytande definieras i bokföringslagen.
b) Beror på en ändring som Kunden gjort i Programvaran eller på följande av skriftliga instruktioner som Kunden gett.
c) Beror på användningen av Programvaran tillsammans med annan än Leverantörens levererade Programvara eller en av Leverantören godkänd produkt eller tjänst.
d) Hade kunnat undvikas genom att använda en av Leverantören till Kunden utan separat debitering tillhandahållen produkt eller Programvara som motsvarar Leveransavtalets produkt eller tjänst.
6. Utvecklingsförslag
Under Leveransavtalets giltighetstid och därefter kan Kunden ge utvecklingsförslag gällande Programvaran till Leverantören antingen skriftligen eller muntligen. Om inte annat överenskommits skriftligen erhåller Leverantören obegränsad rätt att använda utvecklingsförslag som Kunden lämnat i sin egen affärsverksamhet samt i sina produkter och tjänster.
7. Servicenivå
Leverantören strävar efter att Programvarans tillgänglighet under en månatlig period är minst 99,8 % av servicetiden. I beräkningen av tillgänglighet ingår inte underhållsfönster eller situationer som beror på Kunden, tredje part eller force majeure.
Målnivån är en kvalitativ riktlinje och dess underskridande berättigar inte Kunden till skadestånd eller prisnedsättning om inte annat överenskommits skriftligen.
Beräkningen av tillgänglighet påverkas inte av förbindelsen mellan Kunden och Internettjänsteleverantören. Om Internettjänsteleverantörens förbindelse bryts under servicetid minskar detta inte tillgänglighetsprocenten.
Leverantören tillhandahåller Kunden support för användningen av Programvaran på det sätt som överenskommits i Leveransavtalet eller prislistan. Användarsupporten omfattar Kundens supportförfrågningar som hänför sig till Programvarans funktion och användning.
Support ges via Leverantörens meddelade supportkanaler (exempelvis e-post, supportsystem eller telefon) under Leverantörens normala servicetid (vardagar kl. 8.00–16.00, exklusive allmänna fridagar som firas i Finland), om inte annat överenskommits skriftligen.
Leverantören har rätt att erbjuda separat fakturerade tilläggssupporttjänster, såsom förlängd supporttid, utbildningar eller skräddarsydd kundsupport.
8. Produktion av Programvaran och ändringar i Programvaran
Leverantören har rätt att göra ändringar i Programvaran som hänför sig till Programvarans produktionsmiljö och inte väsentligt påverkar Programvarans innehåll eller servicenivå, samt ändringar som är nödvändiga för att motverka informationssäkerhetshot eller som grundar sig på lag eller myndighetsbeslut.
Dessutom har Leverantören rätt att göra förbättringar i Programvaran som ökar dess användbarhet, informationssäkerhet eller prestanda.
Leverantören meddelar Kunden om väsentliga ändringar inom skälig tid i förväg.
9. Programvarans underhållstider och tillfälliga avbrott
Tidpunkterna för Programvarans underhållstider meddelas separat så långt som möjligt minst en vecka i förväg.
Programvaran kan dock också tillfälligt stängas eller avbrytas även vid andra tillfällen för underhålls-, uppdaterings- eller reparationsåtgärder eller för att säkerställa dess tillgänglighet, prestanda, informationssäkerhet eller hanterbarhet eller av andra liknande orsaker (kritisk uppdatering). Leverantören handlar då så att avbrottet blir så kortvarigt som möjligt och orsakar Kunden så lite olägenhet som möjligt. Leverantören informerar om sådant avbrott till Kunden så långt som möjligt i förväg.
10. Informationssäkerhet och dataskydd
Leverantören tillämpar branschstandarder för informationssäkerhetspraxis för att skydda konfidentialiteten av data som Kunden lagrat i Programvaran och för att förhindra obehörig åtkomst till systemet.
Parterna förbinder sig att följa personuppgiftsbehandlingsavtalet (DPA) som bilagts Leveransavtalet. När Kunden godkänner Leveransavtalet anses även DPA godkänt utan separat underskrift.
Dataskydd
Parterna förbinder sig att följa Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679 ("GDPR") samt tillämplig nationell dataskyddslagstiftning, inklusive dataskyddslagen (1050/2018).
Leverantören agerar som personuppgiftsbiträde i situationer där Kunden som personuppgiftsansvarig lagrar personuppgifter i Programvaran. Kunden ansvarar för personuppgiftsansvarigs skyldigheter enligt GDPR och nationell dataskyddslagstiftning, inklusive informering av registrerade, rättslig grund för behandling av personuppgifter samt genomförande av registrerades rättigheter.
Leverantören behandlar personuppgifter endast i enlighet med Leveransavtalet och DPA samt utifrån Kundens instruktioner. Leverantören säkerställer att dess anställda och underleverantörer som behandlar personuppgifter är bundna av lämplig sekretess och informationssäkerhetspraxis.
Leverantören har rätt att använda underleverantörer vid behandling av personuppgifter. Leverantören ansvarar för verksamheten hos de underleverantörer som används som för sin egen och säkerställer att GDPR-konforma dataskydds- och informationssäkerhetsförpliktelser tillämpas på underleverantörer.
Leverantören ska utan onödigt dröjsmål underrätta Kunden om säkerhetsintrång avseende personuppgifter som kommer till dess kännedom.
11. Kundens rättigheter, skyldigheter och ansvar
Kunden har rätt under Leveransavtalets giltighetstid att lagra, visa, skriva ut eller ge sina användare nyttjanderätt till Programvarans innehåll endast i samband med användningen av Programvaran. I övrigt är Programvarans innehåll konfidentiellt.
Rättigheterna till data som Kunden lagrat i Programvaran kvarstår hos Kunden.
Kunden ansvarar för data som Kunden lagrat i Programvaran och för dess laglighet. Kunden ansvarar för krav och följder som orsakas av överträdelser av dessa. Leverantören kan utan att höra Kunden ta bort sådant material från sin server eller underleverantörens server eller förhindra användningen av Programvaran med befintliga medel.
Kunden erhåller separat överenskomna nyttjanderättigheter och inloggningsuppgifter för användningen av Programvaran. Kunden får ge de nyttjanderättigheter och inloggningsuppgifter som Kunden förvärvat till intressenters för denna verksamhet användning.
Kunden har inte rätt att hyra ut, låna ut eller på annat sätt överlåta Programvaran eller del av den eller använda den för att producera avgiftsbelagda eller avgiftsfria tjänster till tredje part, exklusive Kundens intressenter.
Kunden ansvarar för de nyttjanderättigheter och inloggningsuppgifter som ovan nämnts överlåtits som för sina egna. Det är Kundens skyldighet att förvara användarnamn, lösenord och andra med dessa jämförbara uppgifter som behövs för åtkomst till och underhåll av Programvaran så att dessa inte hamnar i utomståendes händer. Kunden ska meddela alla omständigheter som kommit till Kundens kännedom som äventyrar Programvarans informationssäkerhet till Leverantören så snart som möjligt.
Kunden ansvarar för att dess användare handlar i enlighet med dessa villkor och tillämplig lagstiftning. Kunden ansvarar också för användningen av användarnamn och lösenord oberoende av om användningen varit behörig.
Kunden ansvarar för kostnader som uppstår vid byte av användarnamn och lösenord till följd av ovan nämnda verksamhet.
Kunden förbinder sig att inte använda Programvaran på ett sätt som bryter mot lag, myndighetsbeslut, dessa villkor eller god sed. Kunden får inte använda Programvaran exempelvis för försök till informationssäkerhetsintrång, belastning av tjänsten, störning av tjänsten eller för andra skadliga eller lagstridiga ändamål. Leverantören har rätt att omedelbart avbryta användningen av Programvaran om dess användning bryter mot denna punkt.
Om inte annat överenskommits skriftligen ansvarar Leverantören inte för att Programvaran uppfyller kraven i särskild reglering tillämplig på Kundens bransch, myndighetskrav eller standarder. Kunden ansvarar för sådana krav och för att uppfylla dem.
Leverantören kan samla in loggdata från användningen av Programvaran med Kundens användarnamn. Loggdata kan användas för att utreda felsituationer, dataintrång eller andra missbruk och försök till sådana, samt för att utveckla och förbättra Programvarans funktion.
12. Avbrytande av Programvaran på grund av avtalsstridig användning
Leverantören har rätt att omedelbart helt eller delvis upphöra med tillhandahållande av Programvaran om:
a) Kunden inte betalar sin obestridda faktura på förfallodagen efter påminnelse eller Kundens användning av Programvaran eller innehåll som Kunden producerat i den bryter mot lagarna i de länder där Kunden använder Programvaran; eller
b) Kunden har begärts i likvidation eller konkurs och konkursboet inte förbinder sig till Leveransavtalet eller Kunden annars har konstaterats vara insolvent.
Avbrytande av tillhandahållandet av Programvaran upphäver inte betalningsskyldigheten för avgifter som är oberoende av användningsmängden.
13. Leverantörens skadeståndsansvar och begränsningar av detta
Leverantören ersätter Kunden endast för direkta skador som Kunden bevisat och som uppstått till följd av fel i Programvaran och dröjsmål med dess leverans, under förutsättning att Leverantören har orsakat skadan genom grov vårdslöshet eller uppsåt.
Leverantören är på intet sätt ansvarig för indirekta skador eller följdskador, såsom produktionsförluster, uteblivet förvärvande eller förväntade besparingar.
Leverantören har inget ersättningsansvar för kostnader, utgifter eller skador som uppstår till följd av följande händelser:
a) Förstöring eller förlust av Kundens data, filer eller dokument lagrade i Programvaran.
b) Skador som uppstår till följd av Kundens obehöriga användning av Programvaran eller försök till obehörig användning.
c) Skador som uppstår till följd av störningar eller avbrott i telekommunikationsnätet.
d) Skador som uppstår till följd av force majeure.
Det maximala beloppet för Leverantörens skadeståndsansvar är högst det belopp som Kunden har betalat för användningen av Programvaran för den kalendermånaden exklusive mervärdesskatt. Skadestånd ska krävas av Leverantören inom en månad från det att felet som ligger till grund för ersättningen upptäcktes eller borde ha upptäckts eller inom en månad från att leveransen skett.
Leverantören ansvarar inte för kostnader som uppstår vid återställning eller reparation av data om inte skadan beror på Leverantörens grova vårdslöshet eller uppsåt.
14. Nyttjanderätt till Programvarans data
Leverantören har rätt att förmedla till systemets övriga användare sådan information relaterad till Kunden i Programvaran som annars skulle vara tillgänglig för den användaren. Om övrig data som ska överföras överenskoms från fall till fall med kunden.
Leverantören har rätt att samla in pseudonymiserade och/eller anonymiserade data om användningen av Programvaran och tjänsterna samt att analysera och utnyttja insamlade data.
15. Meddelanden
Kundens meddelanden som hänför sig till dessa villkor ska sändas till den Help Desk-adress som Leverantören meddelat.
Leverantören sänder skriftliga meddelanden som rör dessa villkor till e-postadressen för Kundens kontaktperson.
Meddelanden som Parterna sänder till varandra per post anses ha kommit till den andra Partens kännedom den 7:e dagen från deras avsändande. Meddelanden som sänts per e-post anses ha kommit till den andra Partens kännedom dagen efter avsändandet som är arbetsdag.
16. Sekretessförpliktelse
En Part förbinder sig att hålla konfidentiellt material och information som erhållits från den andra Parten samt att inte använda dem för andra ändamål än de som överensstämmer med Leveransavtalet. Detta gäller inte material eller information
a) Som är allmänt tillgänglig eller annars offentlig.
b) Som den mottagande Parten har erhållit från tredje part utan sekretessförpliktelse.
c) Som befann sig i den mottagande Partens besittning utan sekretessförpliktelse gällande dem innan de erhölls från den andra Parten.
d) Som den mottagande Parten har självständigt utvecklat utan att utnyttja material eller information som erhållits från den andra Parten.
e) Som den mottagande Parten är skyldig att utlämna på grund av lag eller myndighetsbeslut.
Som konfidentiell information för Leverantören anses allt material och information som märkts som sådan eller som annars allmänt uppfattas som sådan, oberoende av i vilken form den har tillhandahållits. Kunden har inte rätt att överlåta Leverantörens konfidentiella information till tredje part.
Oavsett det föregående har Leverantören dock rätt att använda Programvaran eller tjänsten som levereras till Kunden som referens i sin egen marknadsföring.
En Part har dock rätt att använda den kompetens och erfarenhet som förvärvats i samband med leveransen i sin övriga verksamhet.
17. Giltighetstid och uppsägning
Ett tidsbundet avtal är giltigt till det datum som anges i Leveransavtalet och fortsätter därefter automatiskt för successiva tolvmånaders (12) fastställda perioder om det inte sagts upp av Kunden eller Leverantören skriftligen minst trettio (30) dagar före utgången av den löpande perioden.
Endera Parten kan häva Leveransavtalet på grund av väsentligt avtalsbrott om brottet inte rättas till inom trettio (30) dagar från skriftlig påminnelse.
Endera Parten kan dessutom säga upp Leveransavtalet omedelbart om den andra Parten försätts i insolvensförfarande, begärs i konkurs, likvidation eller annars upphör att bedriva sin verksamhet.
Vid Leveransavtalets upphörande (i) upphör Kundens nyttjanderätt till Programvaran och åtkomsten till tjänsten stängs, (ii) Kunden kan skriftligen begära överföring av Kunddatan inom trettio (30) dagar från Leveransavtalets upphörande. Kunddatan överförs i allmänt använt maskinläsbart format (t.ex. CSV eller JSON), och Leverantören har rätt att debitera en skälig avgift för insamling, behandling och överföring av materialet, och (ii) de punkter i dessa villkor som till sin natur förblir i kraft efter avtalets upphörande (inklusive immaterialrättigheter, sekretess, ansvarsbegränsningar och tvistlösning) förblir i kraft efter avtalets upphörande.
Leverantörens skyldighet att bevara Kunddatan upphör 60 dagar efter Leveransavtalets upphörande, varefter Leverantören har en skyldighet att förstöra Kunddatan på egen bekostnad om inte Kunden har begärt dess återlämnande. Leverantören har dock rätt att bevara Kunddatan i den utsträckning det är nödvändigt enligt lag eller myndighetsbeslut.
18. Force majeure
Ingen av Parterna ansvarar för dröjsmål eller skador som uppstår till följd av ett hinder utanför dess kontroll som Parten inte skäligen kunde ha förväntas ha tagit i beaktande vid ingåendet av avtalet och vars följder Parten inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Sådana hinder kan vara exempelvis krig, upplopp, strejk, naturkatastrof, myndighetsbeslut, energi- eller telekommunikationsstörning eller omfattande cyberattack. När hindrets verkningar har upphört måste Parten utan dröjsmål fortsätta att uppfylla sina avtalsförpliktelser.
19. Övriga villkor
Varje Part agerar i eget namn och för egen räkning. Ingen av Parterna har rätt att ingå ett åtagande som binder den andra Parten.
Om en Part underlåter att utöva någon rättighet baserad på Leveransavtalet eller i ett visst fall avstår från att åberopa en rättighet baserad på Leveransavtalet, begränsar detta inte Partens rätt att senare i liknande fall åberopa avtalsvillkoren.
Om någon bestämmelse i Leveransavtalet, dess Bilagor eller dessa allmänna leveransvillkor för SaaS-tjänster är ogiltig eller inte verkställbar påverkar det inte Leveransavtalets övriga villkor. Parterna förbinder sig att i god tro förhandla om att ersätta en sådan bestämmelse med en motsvarande giltig och verkställbar bestämmelse.
Leveransavtalet och de Bilagor som nämns däri innehåller allt som Parterna har kommit överens om i denna fråga och upphäver alla tidigare avtal, anbud, åtaganden och andra viljeförklaringar som rör Leveransavtalets föremål.
Kunden har inte rätt att helt eller delvis överföra Leveransavtalet utan Leverantörens i förväg givna skriftliga samtycke. Leverantören har rätt att överföra Leveransavtalet till ett koncernbolag till Leverantören eller till tredje part i samband med en affärsomorganisation, såsom en fusion, företagsförvärv eller affärsöverföring.
Alla ändringar eller tillägg till Leveransavtalet måste överenskommas skriftligen i en avtalsändring undertecknad av båda Parterna för att vara giltiga.
20. Tillämplig lag och tvistlösning
Finsk lag ska tillämpas på Leveransavtalet, med undantag för dess lagvalsbestämmelser.
Tvister som uppstår från Leveransavtalet ska lösas genom förhandlingar mellan Parterna. Om tvister inte kan lösas genom förhandlingar inom 60 dagar från deras påbörjande ska tvister som uppstår från Leveransavtalet slutgiltigt avgöras genom skiljedom i enlighet med Centralhandelskammarens regler för förenklat skiljeförfarande, varvid skiljenämnden ska bestå av en skiljeman. Skiljedomens ort är Helsingfors, Finland. Skiljeförfarandet ska genomföras och domen ska avkunnas på finska. Om en Part inte är finsk ska engelska användas som förfarandespråk. Parterna är överens om att skiljeförfarandet och allt material och information som hänför sig till det utgör konfidentiellt material.
Leverantören har dock rätt att driva in en förfallen fordran baserad på Leveransavtalet vid tingsrätten i Leverantörens hemort.