För ett par år sedan märkte jag att små och medelstora företag sällan kan starta internationell handel på ett kostnadseffektivt sätt. Jämfört med sporadiska avsändares priser kan man till exempel skicka ett paket från Tyskland hit mycket billigare än härifrån dit. Och samma gäller genomgående för nästan alla viktiga exportländer. Hur kan en finländsk e-handel bedriva sin verksamhet när leveranskostnaderna är nästan dubbelt så höga?
Våra volymer räcker inte alltid till för konkurrenskraftiga fraktpriser. Och en finländsk e-handelsorder stannar ofta vid att frakten kostar nästan lika mycket som själva varan.
Snabbare, enklare och billigare var de tre ord jag började fundera på och kring vilka jag bestämde mig för att bygga verksamheten. Vart och ett av dessa ord öppnade otaliga frågor och också otroligt fina utmaningar.
Snart var jag i det skedet att jag planerade en webbplats där kunderna kunde hitta alla leveranssätt smidigt på ett ställe, kunde välja lösningar som passar just deras behov och situationer och dessutom spara pengar.
Kundnummer öppnades med flera transportföretag. Företagen behöver inte längre lägga tid på att leta efter rätt transportalternativ. Våra kunder får flera transportföretags tjänster med en enda registrering. Särskilt för små och medelstora företag är fördelen betydande.
Tjänstens grundläggande - och helt realistiska - mål är att erbjuda finländare rätt leveranssätt för all försändelse och samtidigt förbättra Finlands konkurrenskraft i världen.
Genom Shipit vill jag också föra något helt nytt till marknaden. Och mer nytt är på kommande, mer om detta mycket snart.
Lari Pihlajapuro | VD Shipit Oy Ab