FAQ Usein kysyttyjä kysymyksiä, UKK | Shipit.fi | Shipit

FAQ

På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor som ställs till oss. Om du inte hittar svaret eller om något fortfarande bekymrar dig, tveka inte att kontakta vår kundtjänst på vardagar kl. 9-16.

Ja, det är möjligt. Shipit har för närvarande färdiga versioner för följande e-handelsplattformar: AICommerce, Clover Shop, Ecwid, Evolution Solutions, Finqu, Johku, Kotisivukone, Lunni, Magento 2.0, MyCashflow, Opencart, PrestaShop, refox, Shopify, Valmiskauppa, Vilkas Now och Suite, WooCommerce / WordPress. Shipit har ett öppet API om ni behöver göra en direkt integration med Shipits TMS-system.Här hittar du färdiga integrationsmoduler för webbutiker.

Adresskort kan skrivas ut direkt efter beställningen. De finns också tillgängliga i orderhistoriken, och du kan skriva ut hela dagens beställningar på en gång. Om du använder Shipit-tillägget eller integration kan du ladda ner adresskorten direkt från din webbutik.

Registrera dig bara en gång på Shipit-tjänsten och få tillgång till alla de mest använda leveranssätten för både inhemsk och internationell handel i din webbutik. Du kan utnyttja Shipits förhandlade transportavtal eller använda dina egna avtal. Du kan också kombinera dina egna och Shipits transportavtal: meddela ditt eget avtal till Shipits kundtjänst och välj dessutom andra transportföretag via Shipit-tillägget. Vi hanterar också importbeställningar från utlandet samt både stora och små frakter.

Du minskar manuellt arbete och risk för fel genom att låta dina kunder själva välja det lämpligaste leveranssättet redan vid kassan. Informationen som kunderna fyller i överförs direkt till transportföretaget och adresskortet, vilket gör processen smidigare och mer exakt.

Kontrollera att API-nyckeln och API Secret är korrekt ifyllda i din webbutik. Aktivering av dessa uppgifter kräver antingen ett faktureringskonto eller saldo i Shipit-plånboken. Kontrollera också att testläget är ändrat till produktionsläge. Om modulen fortfarande inte fungerar efter dessa kontroller, kontakta modulutvecklaren eller Shipits kundtjänst. Du når oss via telefon, chatt eller e-post – vi hjälper dig att lösa problemet.

Registrera dig som företag hos oss och få dina personliga API-uppgifter inom 5-10 minuter efter registreringen. Uppgifterna hittar du enkelt i dina inställningar när du har loggat in i vår tjänst (egna inställningar – API-uppgifter).

Kolla in våra olika e-handelsplattformsintegrationer och fundera på vilka transporttjänster du vill lägga till i din webbutik – vi hjälper dig gärna att välja just de transporttjänster som passar ditt företag. Tänk på att kunder kan ha olika preferenser, så omfattande tjänster är viktiga – nöj dig därför inte bara med ett transportföretags tjänster. Du kan också använda dina egna kundnummer för transporter, kontakta i så fall vår kundtjänst.

Aktivera API-uppgifterna genom att aktivera önskat betalningssätt. Därefter får du tillgång till andra företagskundförmåner samt förmånligare avtalspriser för transporter. Kom ihåg att utöver e-handelsintegrationen har du tillgång till Shipits program, som gör det enkelt att skicka bl.a. beställningar som kommer utanför webbutiken.

Gå till SKAPA FÖRSÄNDELSE och beställningar. Här ser du hela din orderhistorik och kan också skriva ut kvitton och adresskort i efterhand.

För att aktivera API-uppgifterna måste handlaren välja betalningssätt.

Som Shipit-kund får du flera fördelar:

Mångsidiga leveransalternativ: Erbjud kunderna flexibla och olika leveranssätt, som hemleverans och paketautomater.

Kostnadsbesparingar: Utnyttja Shipits förhandlade transportpriser och kombinera dina egna avtal för maximal effektivitet.

Enkel integration: Anslut enkelt till din webbutik och ERP-system från ett ställe.

Omfattande kundsupport: Du får hjälp och stöd från kundtjänst vid problemsituationer.

Praktiska funktioner: Utnyttja branschens bästa verktyg, som utskrift av adresskort, hantering av returer, tydlig orderhistorik och enkel adressbok.

Shipit förbättrar leveransprocessen, sparar kostnader och förbättrar kundupplevelsen – fråga mer och låt oss hjälpa dig att välja kostnadseffektiva leveranssätt för din butik.

Nej, det får du inte. Det finns transportföretags- och landsspecifika begränsningar för försändelser. Läs mer om förbjudna försändelser och farligt gods på sidorna.

Du kan skriva ut nödvändiga transportdokument direkt efter att du har gjort din beställning. Fäst dessa på din försändelse så att hela streckkoden syns tydligt. Du hittar dessa även i efterhand genom att logga in i vår tjänst -> skapa försändelse / beställningar.

Shipit har avtalsförhållande med transportföretagen och är därmed försändelsens betalare, i vissa tjänster t.ex. Postens tjänster står detta av den anledningen, för att försändelsen inte av misstag ska faktureras på nytt av transportföretaget.

För frakt- och kurirföretag är exportdeklaration obligatorisk, och personnummer är det enda sättet för tullen att identifiera en privatperson. Därför är det nödvändigt att tillhandahålla personnummer till UPS för försändelser utanför EU.

Transportdokument, kvitton samt eventuell proforma- eller handelsfaktura kan du skriva ut i efterhand genom att logga in i vårt system och gå till orderhistoriken.

Om vår försändelseräknare inte ger ett pris för transporten -> kontakta vår försäljning på forsaljning(at)shipit.fi

Vi behöver följande information för att kunna ge en offert:

  • Varifrån och vart du ska skicka postnummer + landsinformation

  • Försändelsens mått och vikt, dessutom information om försändelsen kan staplas

  • Om avsändaren och mottagaren är företag eller privatpersoner

  • Om försändelsen och upphämtningsplatsen har lastbrygga

Mer detaljerad information för importupphämtning hittar du under importupphämtningar

Du kan redigera proformafakturan på Shipit.fi genom att öppna försändelsen från orderhistoriken och välja "redigera proforma". Redigering kräver inloggning på sidan.

För Postens försändelser kan CN23-formuläret inte redigeras så beställningen måste göras om.

  • Observera att transportföretagens leveranstider är leveranstidsuppskattningar. Vi anger på våra sidor de tider som transportföretagen har angett, men förseningar kan förekomma.

  • Om du vill säkerställa att din försändelse framskrider enligt en viss tidtabell måste du köpa en tjänst där det anges att försändelsen är schemalagd. Sådana är till exempel Matkahuollos Expresspaket, UPS Express Saver etc. Dessa försändelser levereras i huvudsak enligt servicelöften. Servicelöften är dock inte alltid tillgängliga. Till exempel under högsäsonger meddelar många transportföretag direkt att de inte kan lova normal tidtabell för försändelser. Detta bör kontrolleras på transportföretagets egen webbplats. Även "force majeure"-orsaker, som snöstormar, stora olyckor och liknande påverkar servicelöftenas giltighet och möjligheten att få ersättning för förseningar.

  • Om ditt paket av någon anledning inte rör sig framåt och du ser det genom att spåra din försändelse, kontakta oss genom att ringa +358207528488, via chatt eller e-post till kundtjanst(at)shipit.fi. Vi undersöker paketets öde hos det berörda transportföretaget. Utredningen är enklast via e-post, så skicka oss ett meddelande där du förklarar vilket paket det gäller (försändelse/spårningsnummer) och hur paketet ser ut.

  • Om paketet eller dess innehåll har skadats under transporten, meddela detta omedelbart vid upphämtning eller mottagning till personen som överlämnar paketet.

  • Om skadan har rapporterats vid upphämtningen, meddela även oss så att reklamationen går smidigare. För reklamation, berätta hur paketet var skadat och vilket innehåll som var sönder. Bifoga försändelsens handelsfaktura, inköpskvitto, försäljningskvitto eller annat dokument som visar produktens officiella värde. Reklamationen måste alltid innehålla bilder på både det skadade eller förstörda paketet och produkterna. Kasta inte det skadade paketet förrän du får tillstånd från transportföretaget.

  • Om skadan inte är omedelbart synlig eller om paketet är helt men innehållet är skadat, gör så här: skicka oss ett meddelande där du berättar vilken försändelse det gäller, bifoga försändelsens handelsfaktura och bilder på de skadade varorna och eventuellt skadat paket. Kasta inte det skadade paketet förrän du får tillstånd från transportföretaget.

Mottagaren måste meddela det lokala transportföretaget, men reklamationen ska göras av avsändaren via Shipit. Läs detaljerade instruktioner för reklamation

  • Maximal ersättning för försändelse i inrikes transport är begränsad till 20 euro per saknat kilo av varans totala vikt. I praktiken, om försändelsen väger mindre än ett kilo och den går sönder eller försvinner, är den högsta möjliga ersättningen 20 euro. Om endast en del av försändelsen skadas, ersätts endast denna del baserat på vikt, inte hela försändelsen. Detta baseras på vägtransportlagen som transportföretagen följer.

  • I internationella transporter är ersättningen begränsad till SDR 8,33 per särskild dragningsrätt per saknat kilo av varans totala vikt. Transportavgifter återbetalas i proportion till felet. Postens utlandstransporter har sina egna regler som finns på vår sida Allmänna avtalsvillkor.

  • Ersättning som betalas för försenade försändelser är begränsad till transportavgiftens belopp. Om försändelsen inte har en schemalagd leveranstid och transportföretaget inte lovar leverans till exempel nästa dag, betalas ingen ersättning för förseningar om inte förseningen är flera veckor eller månader. Servicelöften för schemalagda försändelser uppfylls inte alltid, särskilt under högsäsonger som jul. Force majeure-orsaker som snöstormar eller olyckor kan också påverka leveranstiden, då gäller inte servicelöften.

  • För postförsändelser betalas ingen ersättning för förseningar enligt världspostföreningens avtal. På Postens EMS och Priority-försändelser tillämpas världspostföreningens allmänna avtalsvillkor samt Postens allmänna leveransvillkor.

  • Vänligen meddela om skadan omedelbart så att vi kan informera transportföretaget så snart som möjligt innan reklamationstiden går ut. (Anmälan kan göras innan det officiella ersättningskravet, till exempel om det tar tid att få bilder och bilagor.)

  • Reklamation görs via e-post till kundtjanst(at)shipit.fi.

  • Om försändelsen är försenad/fördröjd avsevärt men har kommit fram, ange beställarens och mottagarens namn, samt spårningsnummer och en beskrivning av händelsen.

  • Om försändelsen har försvunnit eller något har gått sönder, fyll i följande information:

  1. Försändelsenummer (fraktsedelsnummer)

  2. Kontaktuppgifter

  3. Transportföretag

  4. Upphämtnings- och leveransdatum

  5. När upptäcktes skadan och vem upptäckte den

  6. Noterades skadan vid kvittering*

  7. Vilken typ av skada det var fråga om

  8. Vilken vara det gällde

  9. Varans värde och vikt (kvitto, proforma- eller handelsfaktura, eller annat bevis på varans värde)

  10. Har produkten restvärde

  11. Kan produkten repareras? Om ja, hur mycket kostar reparationen

  12. Kravets belopp

  13. Fanns det transportförsäkring för försändelsen

  14. Bifoga även

  • Bilder på den skadade varan och förpackningen samt annat förpackningsmaterial (dessa är obligatoriska vid skada)

  • Handelsfaktura eller kvitto som verifierar försändelsens värde (detta är obligatorisk information för reklamation vid försvinnande och skada)

    * Observera att om paketet är skadat när mottagaren kvitterar det som mottaget, måste skadan skrivas och meddelas redan vid kvitteringen av försändelsen. Annars är transportföretagen inte ersättningsskyldiga.

  • Spara förpackningen, varan och materialen som använts så att transportföretaget kan verifiera skadan om de så önskar.

Brexits effekter och osäkerhetsfaktorer

  • Shipit ändrar Storbritannien till ett område utanför EU den 29.12.2020

  • EORI-nummer är obligatoriskt för företag vid försändelse till Storbritannien, även mottagarens EORI-nummer krävs om mottagaren är ett företag.

  • Alla försändelser till Storbritannien kräver nu handels-/proformafaktura eller CN23-dokument

  • Försändelser värda mindre än 15 pund levereras skattefritt (kurirer kan behöva ta ut moms senare)

  • Försändelser värda över 135 pund hanteras normalt enligt handel utanför EU

  • GLS tar preliminärt inte emot kommersiella B2C-transporter värda 15-135 pund om företaget inte har momsregistrering i Storbritannien

  • Transporter från privatperson till privatperson (C2C) fungerar normalt enligt reglerna för försändelser utanför EU. Proforma eller handelsfaktura är obligatorisk även för dessa framöver. För Postens del skapas CN23-dokumentet, som Shipit skapar automatiskt baserat på försändelsens information

  • Företag till företag (B2B) transporter kräver framöver avsändarens och mottagarens EORI-nummer på handels-/proformafakturan. Kontrollera om EORI-numret är giltigt här >

  • Osäkert: Britternas krav på momsregistrering. För närvarande är en stor del av e-handlarna inte förberedda på detta och den brittiska gränsen kommer kanske inte att klara av en sådan faktor. HMRC:s krav på momsregistrering kommer att kräva att försändelser värda 15-135 pund momsbeläggs enligt brittisk momssats redan i e-handelns kassa. Momsregistrering kommer troligen att krävas av företag som säljer online till britter som privatpersoner. Utan brittiskt momsnummer kan B2C-försändelser endast skapas med UPS och Shipit-tjänster.

  • Produktbeskrivningarna måste framöver vara exakta t.ex. räcker inte bara "t-shirt", utan det behövs en mer exakt beskrivning t.ex. "men's 100 % cotton t-shirt"

För B2B, privatperson till privatperson samt proformaförsändelser (gåvor, prover etc.) kommer det enligt nuvarande syn inga andra ändringar än att Storbritannien blir ett normalt land utanför EU.

Mer landsspecifika instruktioner hittar du i länken nedan:

https://www.shipit.fi/palvelut/ohjeet/maakohtaisia-ohjeistuksia-lahettamiseen/paketin-lahetys-iso-britanniaan

Vi rekommenderar alla företag att skaffa ett EORI-nummer, som krävs vid handel med tullmyndigheter inom EU-området.

Bekanta er med Incoterms >

  • Eftersom transportföretag vanligtvis ersätter skador enligt vägtransportlagen följer Shipit samma regler. För särskilt värdefulla försändelser eller sådana vars värde är svårt att fastställa (som konstföremål) rekommenderas att teckna en separat transportförsäkring från ditt eget försäkringsbolag.

  • Du kan fråga om extra skyddsalternativ från oss via chatt, e-post [email protected] eller genom att ringa +358 207 528 488.

  • Företagskunder som har fakturerings- eller plånbokskonto hos Shipit kan lägga till extra skydd för stödjande tjänster via vår kundtjänst.

  • Privatpersoner kan lägga till extra skydd för stödjande tjänster genom att sätta in nödvändigt saldo i plånboken.

  • Postens Parcel- och EMS-försändelser inkluderar extra skydd upp till 500 euro när paketet är korrekt packat enligt Postens instruktioner.

  • Vi rekommenderar att ordna separat försäkring för mer värdefulla och specialfall med ditt försäkringsbolag.

  • Om det gäller Postens frakt, DB Schenker system, eller - parcel, företagets GLS-paket eller Netlux-paket, är upphämtningen automatisk och sker samma dag eller nästa vardag vanligtvis beroende på vilken tid beställningen gjordes. Beställningar gjorda före 11.30 hinner vanligtvis med dagens upphämtningar.

  • Om det gäller ett UPS-paket och du har valt upphämtning som tilläggstjänst när du gjorde beställningen, beställs upphämtningen från oss på kundtjanst(at)shipit.fi, Shipit-chatten eller genom att ringa oss på +358207528488

  • Om det gäller ett Matkahuollo-paket inkluderas ingen upphämtning. Om ditt företag skickar regelbundet via Matkahuollo kan du komma överens om fast upphämtning med vår kundtjänst. Även avgiftsbelagd separat upphämtning kan ordnas vid behov, kontakta då vår kundtjänst på kundtjanst(at)shipit.fi, Shipit-chatten eller genom att ringa oss på +358207528488

  • Om det gäller ett Bring-paket, kom överens om upphämtning på nummer [email protected] eller via telefon 0207 414 328, bifoga även Bring adresskort och spårningsnummer eller genom att meddela oss på kundtjanst(at)shipit.fi, Shipit-chatten eller genom att ringa oss på +358207528488

  • Om det gäller ett Postnord-paket, skicka upphämtningsbegäran till vår kundtjänsts e-postadress, via chatten på vår webbplats eller ring oss på +358207528488. Kom ihåg att bifoga försändelsens spårningsnummer.

  • Shipit-plånboken är kopplad till ditt Shipit-konto som du får när du registrerar dig med din e-postadress. Du kan sätta in pengar i plånboken via internetbank när du är inloggad på vår sida. När pengarna har överförts till plånboken kan du betala alla dina beställningar direkt från plånboken utan att behöva göra internetbankbetalningar för varje försändelse separat.

  • När du sätter in pengar i din plånbok får du automatiskt tillgång till företagsprislistan, vilket innebär att du skickar dina paket billigare.

  • Du kan också aktivera automatisk kreditkortsinsättning för din plånbok.

  • Förskottsbetalning: Betala försändelser direkt med de mest använda betalningssätten.

  • Fakturering: Om du vill bli faktureringskund hos oss, skicka dina faktureringsuppgifter via e-post till kundtjanst(at)shipit.fi och berätta för oss ditt företagsnamn och kontaktpersonens namn, organisationsnummer, telefonnummer. Som faktureringsmetod fungerar e-fakturering samt PDF-faktura via e-post.

  • Plånbok: Som registrerad kund har du möjlighet att sätta in saldo i Shipit-plånboken, även beställningsprocessen är snabbare på detta sätt. För bokföringen kan du ladda ner en .csv-sammanställning av gjorda försändelser och rapporten skickas också en gång i månaden till din e-post. Du kan också skriva ut kvitto när du gör försändelser eller i efterhand. Minsta insättning i Plånboken är 100 € och saldotillägg hanteras på följande sätt: Logga in i programmet – SKAPA FÖRSÄNDELSE – Plånbok – Gå till betalning. Plånboken har inga separata kostnadsökande tillägg. Du kan också utnyttja automatisk kreditkortsinsättning som plånbokskund.

  • Om du använder Shipit integration i din webbutik måste du ansöka om att bli faktureringskund eller sätta in saldo i Shipit-plånboken.

  • Du kan spåra din försändelse med försändelsekoden. Om du inte sparade din försändelsekod finns den i orderbekräftelsen som du fick via e-post eller du hittar den genom att logga in på ditt Shipit-konto och granska din försändelsehistorik.

  • Följ ditt paket från Shipits orderhistorik som du hittar när du är inloggad under "skapa order"-knappen på fliken "beställningar".

  • Du kan också spåra din försändelse direkt på transportföretagets webbplats med försändelsekoden du fick vid beställningen. Till exempel Posten, Matkahuollo och UPS har sina egna spårningssidor där du kan kontrollera paketets position.

  • För Shipit Express-försändelser som lämnas hos Posten men transporteras via UPS, kontrollera försändelsekoden på fraktsedeln eller i orderhistoriken och följ försändelsen på UPS egna sidor om vår sidas länk inte fungerar.

  • Om paketet inte syns i transportföretagets spårning, har stannat, påstås vara levererat men inte är det, inte hittas på servicestället, eller om något annat liknande händer, kontakta oss genom att ringa +358207528488, via chatt eller e-post kundtjanst(at)shipit.fi.

  • Vi utreder paketets status hos transportföretaget. Det bästa och snabbaste sättet är att skicka e-post. Berätta i ditt meddelande vilket paket det gäller (försändelse- eller spårningsnummer), hur paketet ser ut (t.ex. om det har tejp eller logotyper) och vad det innehåller. Att beskriva innehållet är viktigt så att vi kan söka efter paketet effektivt, särskilt om det har skadats och innehållet kan ha försvunnit.

  • Om det inte har kommit några händelser i spårningen efter att paketet skapats, kontrollera med avsändaren om ditt paket redan har skickats

  • Om paketets rörelse har stannat någonstans i flera dagar enligt spårningen, kontakta oss via telefon, chatt eller e-post på kundtjanst(at)shipit.fi. Du kan också kontakta transportföretaget direkt.

  • Vi utreder paketets öde hos det berörda transportföretaget. Enklast och snabbast är utredningen via e-post, så skicka oss ett meddelande där du förklarar vilket paket det gäller (försändelse/spårningsnummer), försändelsens innehåll, hur paketet ser ut och om det gäller en Posten-försändelse även kvitto, handelsfaktura eller annan officiell handling som kan verifiera försändelsens värde.

  • Vi svarar på vardagar så snart som möjligt och tar itu med ärendet omedelbart.

Välj från försändelseräknaren att mottagaren är en privatperson. Vår försändelseräknare visar då endast alternativ som stöder försändelser till privatpersoner.

Blev adressen fel eller blev paketets sändning onödig? Ingen fara, avbokning är möjlig!

  • Om du är plånboks- eller faktureringskund återbetalas den oanvända försändelseavgiften för Postens, Matkahuollos eller Schenker upphämtningspaket automatiskt till din plånbok med tiden.

  • Om du har betalat försändelseavgiften från din internetbank kan du begära återbetalning från vår kundtjänst. Vi sparar pengarna i din Shipit-plånbok för nästa försändelse eller återbetalar pengarna till ditt bankkonto om du så önskar.

  • Om det gäller ett UPS-, Bring-, Netlux-paket etc. som du redan har beställt upphämtning för, eller någon annan av våra upphämtningstjänster som frakt, måste försändelsen avbokas omedelbart via vår kundtjänst.

  • Via Shipit kan du skicka alla vanliga paket- och fraktförsändelser från Finland till utlandet eller från utlandet till Finland.

  • Via Shipit kan du inte skicka frysta varor (förutom via Netlux), farligt gods, vapen, etc., som kräver särskilda åtgärder.

  • Möbler eller liknande stora föremål kan endast skickas som pallförsändelser / i lådor och noggrann packning är extremt viktigt. Säkrast är att skicka varorna i sina egna trälådor. Pallförsändelser är möjliga huvudsakligen endast mellan företag, eller så att avsändar- och mottagarplatsen är ett företag.

  • Shipit har inga separata konstförsändelser, så för allt värdefullt och ömtåligt är packningen av största vikt. Målningar och andra konstverk bör skickas i en ogenomtränglig plywoodlåda, med skyddade hörn och ordentligt vadderade. Om det är möjligt att skicka en målning utomlands utan ram, skulle det bästa alternativet vara ett stabilt och hållbart rör där målningen rullas in säkert. Glasföremål och liknande måste packas individuellt inslagna och stödda i förpackningar som tål fall och tryck. Packningsinstruktioner bör alltid kontrolleras på det valda transportföretagets egna sidor.

  • Det lämpligaste försändelsesättet beror naturligtvis på dina behov. Ett lämpligt försändelsesätt beror på försändelsens storlek, destinationsland, om upphämtning/leverans önskas och tiden inom vilken försändelsen bör vara framme hos mottagaren.

  • Om paketet måste vara framme vid en viss tid, bör du välja en schemalagd försändelse där det anges att försändelsen levereras inom den angivna tiden. Postens Morgon 09, eller Express 16, Matkahuollos Expresspaket, UPS Express etc. är lämpliga alternativ för dig. Under högsäsonger och force majeure-förhållanden är transportföretagens servicelöften inte alltid tillgängliga.

  • Om försändelsen är särskilt stor/tung och inte kan delas upp i till exempel multipaketförsändelser, kan du behöva en fraktförsändelse. Hur mycket ett enskilt paket får väga beror på transportföretaget. För Posten är det 25 kg och för andra är 35 kg en mycket vanlig gräns, över vilken försändelsen måste delas upp i flera paket eller skickas som frakt. Observera att försändelser över 35 kg bör packas på pall.

  • Förutom andra upphämtande transportföretag som UPS, Bring, Netlux och Postnord, har även Posten separat upphämtning tillgänglig för paket. Om du alltså är fakturerings/plånbokskund och ska skicka en stor mängd, kan du också beställa Postens upphämtning hemifrån via vår kundtjänst. Upphämtningen är avgiftsbelagd.

API-uppgifterna finns tillgängliga för företagsanvändare inom cirka 5-10 minuter efter registrering under egna uppgifter / API.

Om din e-handelsleverantör stöder Shipits registrerings-API kan du också hämta dessa direkt till butikens administration genom att skapa ett Shipit-konto med detta API.

Shipment_AgentTo Error in agent code returneras från Shipit som ett fel när den valda leveransmetodens upphämtningspunkt är felaktig. Detta beror ofta på följande saker:

  • Den aktuella upphämtningspunkten har tagits ur bruk

  • Om du har bytt leveranssätt kan den tidigare leveransmetodens upphämtningspunkt fortfarande finnas i försändelseinformationen

Detta kan oftast åtgärdas genom att söka upphämtningspunkterna på nytt för den leveransmetod som används.

Om du ska skicka ett paket till ett EU-land, gör du som med inrikes paket.

Om du skickar ett paket utanför EU, fyll också i proforma/commercial invoice (handelsfaktura) när du gör beställningen, där du anger de begärda uppgifterna på engelska. Tariff-koden är inte obligatorisk. Observera att under "Country of origin" ska du skriva landskoden t.ex. FI

När du har betalat försändelsen får du transportdokument och proforma/handelsfaktura för Postens försändelser även CN23-formuläret för utskrift. För Postens försändelser räcker det att CN23-formuläret fästs på försändelsen utöver adresskortet.

UPS försändelser:
Lägg en kopia av fakturan inuti försändelsen och fäst den andra (vikt) på försändelsen.
Om avsändaren är ett företag går en elektronisk anmälan om detta också till transportföretaget. Privat avsändare får instruktioner via e-post om att skicka proforma/handelsfaktura och personnummer till transportföretaget.


UPS behöver personnummer för exportdeklaration (personnummer är det enda sättet som tullen kan identifiera en privatperson på). Försändelserna inkluderar exportdeklaration, men i destinationslandet kan mottagaren behöva betala lokala importkostnader, skatter och tullavgifter. Det finns många skillnader mellan länder i detta.

Mer information om internationella försändelser:

Utrikeshandel eller från vår kundtjänstchatt, kundtjanst(at)shipit.fi eller genom att ringa +358207528488.

  • Varje land som använder postnummer har sitt eget definierade postnummerformat. Ett land kan också ha flera postnummerformat.

  • Kontrollera instruktionerna i Shipits landsspecifika riktlinjer

  • Shipits system kan vid beställning verifiera att formatet motsvarar landets postnummerformat, men inte numrets korrekthet.

  • Skriv mottagarens postnummer noggrant i försändelseräknaren, med mellanrum, bindestreck och/eller bokstäver. Använd internetsökmotorer (ange gatuadressen och se vilket postnummer du får helst på flera sidor) för att säkerställa att du har fått rätt postnummer. Om numret är korrekt men räknaren inte känner igen det genom att erbjuda en färdig ort kan du ändå fortsätta med prisberäkningen genom att klicka med markören var som helst i det "tomma" området utanför räknaren på sidan. Då frigörs "fortsätt"-knappen och genom att trycka på den beräknar räknaren ett pris för dig till det aktuella postnumret.

  • Systemets postnummerformat innehåller två delar: en tvåbokstavs landskod och postnumret. Dessa två kombineras med ett bindestreck. Om mottagarlandet inte använder postnummer anges endast landskoden utan bindestreck.

  • Postnummerformatet kan innehålla siffror, bokstäver och skiljetecken. Det kan delas in i en obligatorisk och en frivillig del, där den obligatoriska alltid måste anges för att priset ska kunna beräknas. Den frivilliga delen kan påverka beräkningen av rätt pris för en försändelse till ett visst område.

Mer instruktioner hittar du under landsspecifika riktlinjer Paket utomlands – paketleverans inrikes och utomlands | shipit.fi. Om landet du ska skicka till inte finns i listan över landsspecifika instruktioner, har det troligen inga särskilda begränsningar, eller så har vi inte hunnit lägga till landets instruktioner än, då kan du be oss lägga till det landets riktlinjer genom att skicka en fråga i chatten, ringa oss eller skicka din fråga till oss via e-post.

De vanligaste orsakerna till att försändelsen inte lyckas är:

  • Du har flera försändelser under arbete i kundvagnen, alltså Shipit-skeppet. Om du tar bort de extra försändelserna kommer din aktuella försändelse troligen att lyckas. Du ser "skeppet" i övre högra hörnet av sidan.

  • Paketets mått är felaktigt angivna. Vår räknare fungerar i centimeter och kilogram, ange inte storleken i millimeter eller meter?

  • Postnumret eller dess format är fel. Olika länder och regioner har olika format på postnummer, som ibland även innehåller bokstäver. Kontrollera postnumret. Mer detaljerade instruktioner för varje lands postnummer hittar du i artikeln: "Postnumret fungerar inte, vad gör jag?"

  • Om postnumret är korrekt men sidan inte länkar till en stad, kan du få framsidan att fortsätta från postnummerinmatningen genom att klicka var som helst i ett "tomt" område på sidan. Därefter aktiveras "fortsätt"-knappen och du kan fylla i resterande uppgifter.

  • Din webbläsare har cookies som hindrar sidan från att fungera ordentligt. Rensa cookies från webbläsarens inställningar, stäng hela webbläsaren och börja om från början.

  • Du försöker skicka en fraktförsändelse (pall etc.) till en privat mottagare. Detta är ännu inte möjligt via Shipit, förutom så att både avsändar- och mottagarplatsen är ett företag. Kan din mottagare ordna så att hen hämtar sin försändelse från ett lokalt företag? Kontakta vår kundtjänst via telefon eller helst genom att skicka ett meddelande till kundtjanst(at)shipit.fi. Ange i e-postmeddelandet försändelsens mått och vikt, samt om försändelsen kan staplas.

  • Har du kryssat i rutan att du accepterar användarvillkoren och att du inte skickar farligt gods/förbjudna produkter?

  • Mer information om landsspecifika begränsningar och instruktioner får du här genom att välja ditt destinationsland. Paket utomlands – paketleverans inrikes och utomlands | shipit.fi

  • Om landet inte finns i listan har det troligen inga särskilda begränsningar, eller så har vi inte hunnit lägga till dem än, då kan du tipsa oss om det via e-post om du vill: kundtjanst(at)shipit.fi

Behöver du skicka företagsgåvor, provexemplar eller julklappar till kunder? Med Shipit kan du också hantera säsongsbetonade massutskick enkelt.

Du kan begära en csv-fil från vår kundtjänst som vi fyller i åt dig och skapar paketkort. Kontakta oss via chatt eller e-post kundtjanst(at)shipit.fi.

Vi erbjuder också utskrifts- och försändelsestjänster för fraktsedlar till ditt företag. Vid behov kan du också skaffa lagrings-, förpacknings- och försändelsestjänster genom oss.

Funderar du på var du kan skaffa etikettskrivare och adressetiketter som behövs för att skriva ut adresskort?

Kolla in vår webbutik https://kauppa.shipit.fi/ och beställ nödvändiga produkter för enkel paketleverans.

Shipit integrationsmoduler gjorda av tredje part finns tillgängliga för följande e-handelsplattformar

AI Commerce

AI Commerce är en handlardriven e-handelsplattform som gör det enkelt, snabbt och bekvämt att driva stora online- och fysiska butiker, butikskedjor, grossisthandel eller en kombination av dessa. AI Commerce e-handelsplattform erbjuder nästan obegränsade möjligheter att bygga e-handel. Läs mer om AI Commerce integration.

Clover Shop

Utforska programvaran och Shipits Clover Shop-plugin här.

Med Clover Shops Shipit-modul skapar du enkelt försändelser med Postens, Matkahuollos och DB Schenkers leveranssätt inom landet – leveranser till Postens paketautomater (Smartship), Matkahuollos snabba busspaketservice och DB Schenkers utlämningsställen – och för utlandet kan du utnyttja Postens, GLS, FedEx, Postnord och UPS tjänster.

Ecwid

Med Shipits Ecwid-plugin får du alla de populäraste transporttjänsterna till din flerkanaliga Ecwid-webbutik för både inrikes- och utrikesleveranser. Läs mer om Ecwid här.

Evolution Solutions

Evolution Solutions Oy är ett inhemskt programvaruföretag och e-handelsexpert som har skräddarsytt webbutiker för sina kunder i över tjugo år! Evolution Solutions arbetar enligt nyckelfärdiga principer, vilket innebär att medan Evolution Solutions bygger just din webbutik och installerar Shipit i din kassa om du vill, kan du fokusera på det väsentliga – din kärnverksamhet. Läs mer om Evolution Solutions integration.

Finqu

Utforska Shipits Finqu-tillägg.

Med Shipits Finqu-tillägg kan du också lägga till Shipits prissökning för utlandet och enkelt bedriva internationell handel. Som Finqu-kund får du tillgång till alla Shipits leveranssätt bl.a. DB Schenker, Matkahuollo, Posten, Bring, FedEx, GLS, Postnord och UPS som transportörer.

Johku

Med Johku säljer du fysiska produkter och tidsbundna produkter i webbutik och fysisk butik. Som handlare får du tillgång till Shipits breda transportutbud och alla Johkus funktioner utan fasta kostnader. Du betalar endast för genomförd försäljning - inga månadskostnader eller andra dolda kostnader. Läs mer om Johku.

Lunni

Läs mer om Lunnis kundhanteringssystem och möjligheterna som Shipit erbjuder.

Shipit finns nu integrerat även i Lunnis kundhanteringssystem. Som kund hos Lunni CRM-system slutför du beställningar direkt via systemet och hanterar kundrelationer och beställningar ännu effektivare.

Magento 2.0

Läs mer om Shipits leveranssätt för Magento 2.0-webbutiker.

Med Markups Shipit-modul skapar du enkelt försändelser med Finlands mest använda leveranssätt via Posten, Matkahuollo och DB Schenker. Du skickar dina paket till populära Postens paketautomater, närbutiker och andra utlämningsställen – ordnar hemleveranser och bedriver enkelt handel även utomlands med Postens, GLS, FedEx, Postnords och UPS tjänster. Optimera hela din leveranskedja och hantera med Shipit även transportbeställningar för inrikes och utrikes frakt bekvämt från ett ställe och med en faktura.

MyCashflow

Läs mer om MyCashflows Shipit-tillägg.

Med MyCashflows Shipit-modul får du tillgång till Finlands mest använda Postens, Matkahuollos och DB Schenkers inrikes pakettjänster och bedriver enkelt handel även utomlands med hjälp av Posten, GLS, FedEx, Postnord och UPS. Med Shipit hanterar du även inrikes transportbeställningar för frakttjänster och utrikesfrakt.

PrestaShop

Shipit har två versioner för PrestaShop-handlare, om dessa kan du läsa mer här.

Med PrestaShops Shipit-modul skapar du enkelt adresskort för Finlands mest använda transporttjänster Posten, Matkahuollo och DB Schenker. Erbjud via din webbutik dina kunder möjlighet att välja utlämningsställen för Postens paketautomater, Matkahuollos närpaket och DB Schenkers utlämningsställen bekvämt med en integration och utan avtalsförhandlingar.

OBS: Denna modul kräver PHP 7 för att fungera, PHP 5.6 bör uppdateras till en nyare version.

Shopify

Shipit har tre Shopify-tillägg, Oktagon har en gratisversion som passar för finska och svenska Shopify-butiker, det andra är byggt kompatibelt med inhemska Approosters Shopify Packrooster-tillägg och det tredje är gjort av svenska Uniwin.

Läs mer om Shopify-appar gjorda för Shipit.

Tremedia

Som Tremedias e-handelskund har du möjlighet att utnyttja Shipits leveranssättsmodul för dina paketförsändelser. Utforska Tremedia här.

Med Tremedias Shipit-modul kopplar du enkelt bl.a. Postens, Matkahuollos och DB Schenkers pakettjänster till din webbutik.

Valmiskauppa

Med Finlands populäraste Valmiskauppa kan du starta en webbutik enkelt, snabbt och förmånligt. Valmiskauppas e-handelsplattform uppskattas av både nybörjare och erfarna proffs.

Med Valmiskauppas Shipit-applikation får du tillgång till Finlands mest använda leveranssätt från Posten, Matkahuollo och DB Schenker och många andra alternativa transportföretag. Att lägga till leveranssätt i webbutiken är enkelt och kräver bara några klick.

Läs mer om Valmiskauppa.

Vilkas Now och Suite

Läs mer om Shipits tillägg för Vilkas Now- och Suite-webbutiker

Med Shipit-tillägget för Vilkas-webbutiker får du tillgång till Finlands mest använda Postens, Matkahuollos och DB Schenkers inrikes pakettjänster och bedriver enkelt handel även utomlands med hjälp av Posten, GLS, FedEx, Postnord och UPS. Med Shipit hanterar du även inrikes transportbeställningar för frakttjänster och utrikesfrakt.

WooCommerce

WooCommerce-handlare har möjlighet att integrera Shipits leveranssätt direkt i sin webbutik.

Läs mer om Shipits leveranssätt tillägg för WooCommerce-webbutiker.

Välj Finlands mest använda leveranssätt till din webbutik med en registrering, en integration och en faktura. Med Shipit får du på en gång Postens, Matkahuollos och DB Schenkers tjänster inom landet. Det breda utbudet av utlämningsställen täcker Postens paketautomater (Smartpost), Postens serviceställen, Småpaket, Matkahuollos XXS- och närpakettjänster samt DB Schenkers utlämningsställepaket. Med Shipit hanterar du även inrikes och utrikes transportbeställningar för fraktförsändelser och bedriver effektiv handel utomlands med bl.a. Posten, Asendia, GLS, FedEx, PostNord och UPS.

I tekniska frågor, kontakta direkt utvecklarna av webbutiksmodulerna. Shipits kundtjänst hjälper dig också vid behov.

Kontakta oss

Kontakta oss

Tveka inte att kontakta oss! Vi svarar dig senast nästa arbetsdag.

general.nothing-found