Integritetspolicy Integritetspolicy | Shipit

1. Allmänt

Registratorn

Shipit Oy Ab
Askonkatu 9
15100 Lahtis

E-post: [email protected]

Telefon: +358 (0) 20 752 8488

Organisationsnummer: 2705721-8

I fortsättningen Shipit, hemsida, kontrollant eller tjänst.

Register ansvarigen

Lari Pihlajapuro

[email protected], +358 (0) 20 752 8488

Registerns namn

Shipit-kundregister

2. För vilket ändamål används personuppgifterna?

Personuppgifter behandlas för att slutföra vår tjänst, uppehålla kundrelationen, slutförandet av avtalet, underhållning, arkivering och orderbehandling samt kundservice och marknadsföring. Privatindivider har spärr som standard för marknadsföring, denna tas bort bara efter att du uttryckligen har givit tillstånd till detta.

Observera att om du inte godkänner behandlingen av dina personuppgifter, kommer du inte att kunna skapa leveranser på rätt sätt. Om du blockerar cookies så funkar sidan inte optimalt, t.ex. data överföring mellan sidorna samt betalningssidans överföring tillbaka till sidan kanske inte funkar.

Läs mera om vägtrafiklagen >

 

Läs mera om allmänna lagstiftning om transporter på Finlex sidor >

 

Lagen om vägbefordningsavtal >

RÄTTSLIG GRUND

och EXEMPEL PÅ HANTERINGSAKTIVITETER

Avtal eller aktiviteter före kontrakt

Vi behandlar våra kunders information inom användningsområden som nämns i avsnitt 2, baserat på avtalsförhållanden.

Lagstadgad skyldighet

Vi lagrar och hanterar kundinformation t.ex exempel för vår plikt i enlighet med Redovisningslagen.

Enligt registeransvarige eller en tredje parts legitima intressen

Om vi ​​inte är i ett avtalsförhållande med dig, behandlar vi din information baserat på ett berättigat intresse. Sådana bearbetningsoperationer inkluderar till exempel kundservice och svar på begäran om våra tjänster, spårning av besökare dvs. analysering och utveckling av våra webbsidor och granskning av sidornas säkerhet och våra tjänster samt identifiering av potentiella missbrukssituationer. Hanteringen av personuppgifter om företrädare inom affärsverksamhet för marknadsföring är också baserad på ett legitimt intresse.

samtycke

När du beställer en guide eller nyhetsbrev från vår webbplats, behandlar vi din information baserat på ditt samtycke. Vi ber om ditt samtycke att direkt marknadsföra när du beställer eller laddar detta från vår webbsida.

Beskrivning av den registrerade gruppen

Registret innehåller personuppgifter om Shipits kunder och deras sändningar.

Shipit kan använda registret för

  • Kommunikation och kundtjänst angående leveranser

  • Slutförandet av den tjänsten du beställt från oss

  • Kommunikation med leverantören och prosess kontroll

  • Behandla betalningar och fakturor

  • Direkt marknadsföring till företag. Direkt marknadsföring till privata individer bara med tillstånd

  • Kredit kontroll och inkasso

  • Behandlingar med myndigheter enligt bestämmelser och lagstiftning

  • Reklamationer

  • Underhållning och utveckling av våra tjänster

  • Statistik och analysverksamhet

  • Lönebetalning och arbetsvillkor och arbetskontrakt.

Den samlade datan kan också användas för att säkerställa det tekniska genomförandet och användningen av tjänsten och för att säkerställa informationssäkerheten. Dessutom kan data användas för att utveckla Shipits tjänster, hantera kundrelationer och att marknadsföra tjänsterna från Shipit och dess partners.

Förutom betalningsmetoden så sparar Shipit INTE kundens bank- eller kreditkortsinformation. Om en kund gör en betalning direkt till Shipits bankkonto, visas betalningsuppgifterna enligt bestämmelser inom banklagen.

Vi utför INTE personlig profilprofilering eller relaterade automatiska inställningar för att beslutsfatta databehandlingar.

3. Kundinformation som sparas i vårt register samt informationskällor om varifrån vi får denna information

Kundinformation erhålls främst från kunden själv eller från annan information i samband med beställningen. Shipit kan använda registret för att utveckla, statistik och analysverksamhet. Information kan också tas emot vid kontakt med vår kundtjänst via telefon, e-post, kontaktformulär eller chat och från inom koncernen. I chat-tjänsten sparas datat i två veckor före den raderas.

Förutom den information som du själv ger så samlar vi också information på vår webbplats- och via tjänster för att analysera och utveckla användningen av våra webbsidor och tjänster och för att rikta marknadsföring och annonsering.

Dessutom samlar vi in information från offentliga källor, till exempel företagsregistret och andra informationsleverantörer för företagsinformation. Den information som vi samlar in från dessa källor innehåller företagsinformation och kontaktinformation för företagets beslutsfattare, inklusive namn, e-postadress och telefonnummer.

  • De uppgifter som kunden själv fyllt i våra formulärer och de använda tjänsterna

  • Användarnamn

  • Kundnummer

  • Leveransens beställningstid, leveranstid och andra händelser. Shipit sparar inte bekräftelseinformationen av upphämtningen eller leverans, men denna information sparas av transportörerna i spårbara tjänster.

  • Valda ombudet och dennas ID

  • Orderhistorik t.ex fraktsedel, fraktsedelnummer och leveransinformation

  • Avsändarens och mottagarens typ dvs. företag eller privatindivid

  • Betalningssätt och faktureringsinformation

  • Information som vi får in vid rekryteringsprocessen samt rekryteringar

4. Vem hanterar min information och ges denna till tredje parter?

Regelmässigt utlämnande av dataöverföringar inom EU och utanför EES-området

Din information hanteras av våra anställda när de utför sina uppgifter. Vi använder dock tredjeparts informationssystem för att lagra och bearbeta data. I dessa fall så ser vi till med t.ex avtal att din information behandlas konfidentiellt och juridiskt.

Kundens uppgifter kommer endast att ges ut till tredje parter på grund av en lagstadgad skyldighet, av kundens egen begäran eller på begäran av myndigheter.

  • Personuppgifter hanteras även av transportföretagen beroende på vilken tjänst är vald, betaltjänstleverantören, e-post operatorn och de använda betalningsmedlen samt faktureringstjänsten

  • Transportföretagen hanterar informationen enligt postlagen, väglagen, integritetslagen och andra lagstiftningar, enligt tillstånd från kunden, avtal och kundrelationen.

Kunden bör själv informera mottagaren om vad dennas personuppgofter kommer att användas till. Shipit behandlar INTE kundens kundregister för andra ändamål än kundtjänst och slutföringen av den tjänst som kunden själv har beställt, om annat inte specifikt godkänts av registerhållaren.

Personuppgifter och leveransdata överförs och lämnas utanför EU och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet om beställningen görs från utanför EU eller beställningen görs till utanför EU och / eller den är utförd av FedEx eller UPS-tjänster.

Alla transportörer och deras underleverantörer är bundna av sekretessavtal för den information de har fått från dig via oss för att säkerställa och utföra sin tjänst.

Mottagaren får alla detaljer i sändningen via kontaktkortet och eventuell orderbekräftelse, med undantag av sändningsprisinformationen.

Personuppgifter överförs även i e-postmeddelandet skapat av Shipit till Postmark, som skickar Shipits e-postmeddelanden, denna information syns i e-postmeddelandet som skickas till dig och mottagaren, dessa kan även raderas genom att logga in och redigera inställningar under min information. Läs om Postmark EU-dataskydd och GDPR >

Som klarhet så kommer Personuppgifter inte att lämnas ut till tredje parter, men genom att välja en underleverantörs tjänst via Shipit tillåter du denna att använda de infon som du ger för leveransen för att slutföra den ordern du själv begärt.

När data överförs utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet säkerställer Shipit en adekvat nivå av personuppgiftsskydd, till exempel genom att komma överens om frågor som rör behandlingen av personuppgifter på det sätt som krävs av dataskyddslagstiftningen, såsom att använda standard avtalsklausuler som godkänts av Europeiska kommissionen. Informationen överförs till följande mottagare:

  • Stripe

  • Postmark

5. Hur sparas kundinformationen och hur skyddar ni registret?

Registeransvariges filer skyddas av tekniska skyddsmetoder som normalt används av företag. Användningen av registret kräver ett personligt användarnamn och lösenord som endast beviljas en tjänsteleverantör som tillhör kontrollantens personal eller en medlem av den tjänst som ansvarar för behandling av personuppgifter. Sekretessskyldigheten är bindande för kundregisterinformationen.

Shipit använder bara bekanta och pålitliga transportbolag

Dina uppgifter lagras också på transportleverantörernas servrar som skyddas i enlighet med branschens allmänna policy. Vi säkerställer att behandlingen uppfyller kraven i tillämplig lag och skyddsåtgärder för att förhindra oavsiktlig eller olaglig förstörelse, förändring, obehörigt avslöjande eller obehörig tillgång till personuppgifter.

Vi använder också SSL-kryptering

SSL-skyddet krypterar innehållet i trafiken mellan din dator och webbplatsens server och hjälper till att verifiera webbplatsens äkthet.

Hur länge sparas personuppgifterna?

De personuppgifter som beskrevs ovan sparas så länge de behövs för att kunna behandla dina beställningar, inklusive reklamations tiden. Därefter sparar vi personuppgifter i maximalt 18 månader och uppgifterna som kan leda till att känna igen en privatindivid raderas efter denna tid om vi inte har en lagstadgad skyldighet att bevara dem längre eller kunden har loggat in eller registrerat sig som användare.

Som exempel så sparar Posten all personinformation för 3 år och 3 månader.

Observera att t.ex bokföringslagen kräver att bokföringen hålls i minst sex (6) år från räkenskapsårets utgång.

6. Insyn i, raderingar och ändring av dina uppgifter

För frågor om vår integritetspolicy eller om insyn i och ändringar av (eller radering av) dina personuppgifter kan du när som helst kontakta oss. Du kan också skicka en begäran om att få insyn i, ändra eller radera dina uppgifter. Dessutom kan du skicka oss en begäran om att få en exportfil med de uppgifter som vi använder oss av med din tillåtelse, eller så kan du, av olika skäl, ange att du vill begränsa vår bearbetning av dina personuppgifter. För att förebygga missbruk kan vi då be dig om att legitimera dig på ett lämpligt sätt. Om uppgifterna inte stämmer kan du be oss att ändra eller radera dina uppgifter. Vi kan på eget initiativ eller på din begäran komplettera, korrigera eller ta bort inkompletta, inexakta eller föråldrade personuppgifter som samlats in i samband med användningen av våra tjänster. Shipit registrerar användaren automatiskt och genom att logga in på sitt eget konto på Shipits webbplats, www.shipit.fi. Kunden kan kontrollera den information som lagrats i registret om dem, genom att kontakta Shipit via e-post, asiakaspalvelu at shipit.fi. I Registret sparas den info som kunden själv fyllt i före försändning, samma för böde företag och privatpersoner, du kan också spåra försändelser, skriva ut kvitto och fraktsedel. Om en privatindivid inte loggar in på sidan inom 90 dagar efter leveransen, raderas registrations uppgifterna. I Registret sparas den info som kunden själv fyllt i före försändning, samma för böde företag och privatpersoner.

OBS: Om tjänster är redan pågång, så är ändring av uppgifterna en kostnadsbelag tjänst som beror på vilken tjänst du valt. Så var god och försäkra att all info är korrekt före du slutgör en beställning på våra sidor.

Uppgifterna för en person kan raderas per skriftlig begäran efter fullgörandet av lagstadgade skyldigheter.

7. Använder era webbsidor cookies och vad är de?

Vi använder cookies på våra webbplatser för att vi kan ge den bästa användarupplevelsen för våra kunder som använder sig av våra webbsidor och tjänster.

Cookies är korta textfiler som en webbserver lagrar på en användares dator. Cookies ger oss information om hur våra sidor och tjänster används. Vi använder information för att utveckla våra tjänster och webbsida, analysera vår användning och rikta in och optimera marknadsföring och annonsering.

Du kan tillåta eller förbjuda användningen av cookies i vår cookie bot som poppar upp då du kommer in på vår sida, eller i din webbläsare. De flesta webbläsare tillåter automatiskt cookies. Observera att blockering av cookies kan begränsa funktionaliteten på våra sidor och den servicen vi ger.

Du kan hantera cookies som används för marknadsföring och statistik här >

8. Kommer ni att uppdatera er integritetspolicy?

Du ser ändringar i vår integritetsskyddsbeskrivning på denna sida. Om vi gör väsentliga förändringar, kan vi meddela dig även på annat sätt, exempelvis genom att skicka e-post eller genom att lägga upp ett meddelande på vår hemsida. Vi rekommenderar att med jämna mellanrum kontrollera principerna för integritetsskyddet så att du upptäcker eventuella ändringar i denna.

9. Information och länkar på Shipits webbsida

Vi kontrollerar och uppdaterar kontinuerligt informationen på denna webbsida. Trots vår noggrannhet kan uppgifter ha ändrats. Vi kan därför inte ansvara för eller garantera aktualitet, riktighet och fullständighet hos den publicerade informationen. Det är bättre att kolla med myndigheter och dyl. för aktuell information.

Vi ansvarar inte för innehåll på och utformning av andra webbsidor som är knutna till vår webbsida via länkar. Likaledes ansvarar vi inte för information på utomstående webbsidor som som hänvisar till dessa webbsidor via länkar.

OBS! Genom att använda våra tjänster accepterar du villkoren som anges ovan.