E-handel kundreturer E-handel kundreturer | Shipit.fi | Shipit

Returer för DB Schenker-sändningar

Kundreturer via DB Schenkers serviceställen fungerar genom att kunden lämnar paketet till ett DB Schenker-ombud med den ursprungliga adressetiketten fortfarande fäst på paketet. Returen går då tillbaka till avsändaren baserat på den ursprungliga försändelsen.

Ej uthämtade försändelser returneras automatiskt till avsändaren.

Om avsändaren har en fast upphämtning, returneras returerna till avsändaren i samband med den fasta upphämtningen.

Matkahuolto – kundreturer

Med Shipit kan företaget själv ange vilket Matkahuolto-ombud returpaketen ska skickas till via returfraktsedeln.

Kunden kan lämna försändelsen till vilket som helst Matkahuolto-ombud med hjälp av returfraktsedelns aktiveringskod. Vid behov kan du alltså skicka endast aktiveringskoden till kunden för retur.

Ej uthämtade försändelser returneras tillbaka till avsändaren.

Retur av Postpaket (Posti)

Ej uthämtade försändelser returneras automatiskt till avsändaren från Postis serviceställen.

Om ditt företag använder ett kundretur-ID som skapats via Shipit, kan paketet returneras med detta från ett Posti-serviceställe.

På paketet ska minst kundretur-ID:t anges.
Det rekommenderas även att ange företagets namn och returadress.

Observera: Kundretur-ID är inte samma sak som Helposti-koden.

Om företagets adress ändras, kom ihåg att meddela vår kundtjänst så att den nya adressen även uppdateras hos Posti i samband med kundretur-ID:t.

Returer via Posti kan även göras:

  • med en returfraktsedel (skapad i samband med beställningen), eller

  • med en ny adressetikett som skapas via Skapa försändelse eller Orderhistoriken för den ursprungliga försändelsen.

Om kunden använder dessa alternativ behandlas försändelsen som ett vanligt paket på Postis serviceställe (inte som kundretur). Denna typ av retur kan även skickas via en paketautomat, förutsatt att automaten har en gemensam kontrollpanel för alla fack.

Kundreturer via PostNord

Kundreturer via PostNord kan göras med en returfraktsedel som skapas i samband med beställningen.

Om ni vill använda papperslösa returer, där kunden kan returnera försändelsen med enbart en kod, ska detta alternativ aktiveras i era inställningar (PostNords papperslösa returer).

Papperslösa returer är tillgängliga för:

  • Hemleveranser

  • Ombudspaket

  • Paketautomater

När papperslös retur är aktiverad får kunden automatiskt en aktiveringskod via SMS och e-post i samband med orderläggningen. Med denna kod kan returen göras utan att skriva ut någon fraktsedel.