Du kan använda följande betalningsmetoder när du handlar med Shipit.
Förskottsbetalning
Betala försändelser med de mest använda betalningsmetoderna, du kan också använda kundvagnen genom att lägga till flera försändelser här och betala alla på en gång. Kräver ingen separat registrering på shipit.fi.
Om en försändelse som betalats i förskott returneras till avsändaren, eller om försändelsen har haft ofullständig information och extra avgifter måste debiteras: debiteras extra kostnader för försändelsen från kunden enligt våra faktureringsvillkor och för fakturor under 50 € exkl. moms tillkommer en småfaktureringsavgift på 3.5 € + moms 0.84 €.
Här kan du se status för förskottsbetalningssystemet.
Plånboksbetalning
När du som företagskund sätter in saldo i plånboken, aktiveras automatiskt förmånligare transportpriser för företaget.
Som registrerad kund har du möjlighet att sätta in saldo i Shipits plånbok, och beställningsprocessen går också snabbare. För bokföringen kan du ladda ner en .csv-sammanställning av genomförda försändelser och rapporten skickas också till din e-post en gång i månaden. Du kan skriva ut kvitto både när du gör försändelser och i efterhand. Minsta insättning till Plånboken är 100 € och du kan lägga till saldo på följande sätt: Logga in i programmet – klicka på plånboksikonen i övre högra hörnet – Gå till betalning. Plånboken har inga separata kostnadsökande tillägg. Du kan också utnyttja automatisk kreditkortsinsättning som plånbokskund.
Spara kreditkort i plånboken för automatisk påfyllning
Genom att koppla ett kreditkort via plånboksikonen får du tillgång till automatisk påfyllning av plånboken. Kreditkortsuppgifterna sparas inte hos Shipit, utan informationen sparas i betalningsleverantören Stripes system, som automatiskt fyller på mer saldo i plånboken när insättningen är under 15 % kvar.
Om du använder ett kreditkort utan verifiering, lägger vårt system automatiskt till saldo i din plånbok när det tidigare saldot är under 15 % kvar. Om ditt kreditkort har 3DS-autentisering, skickar betalningsleverantören en insättningsförfrågan via e-post som måste bekräftas när du vill lägga till saldo på ditt konto.
Om du vill att saldot återbetalas till ditt konto debiterar vi en återbetalningsavgift på 5 € + moms 24 % 1,2 €. Skicka kontouppgifter för återbetalning via e-post till kundservice (at) shipit.fi. Om du vill ändra till fakturakund, överförs hela saldot till faktureringssidan och dras av från kommande fakturor.
Fakturakundskap
Endast för de med FO-nummer.
Kontakta kundservice@ om du vill aktivera fakturakundskap. Fakturering sker i tvåveckorsperioder, den första och femtonde varje månad. Fakturan skickas som PDF-fil till den e-postadress du önskar. E-fakturering är också möjlig.
Fakturor skickas till den e-post och adress som angivits vid registrering om inte annat överenskommits. Kunden ansvarar för att ange en fungerande faktureringsadress. Ändringar i faktureringsuppgifter måste också skickas skriftligen via e-post till kundservice(at)shipit.fi.
Om fakturans belopp är under 50 € exkl. moms tillkommer en faktureringsavgift på 3.5 €.
Betalningstiden är 10 dagar.
Shipit-fakturor skickas via Ropo Capitals faktureringssystem och fakturorna ska betalas till konto: FI96 1078 3000 2512 97 NDEAFIHH
För återbetalning av dubbelbetalning kontakta direkt kundservice(at)ropocapital.fi, ropo debiterar en hanteringsavgift för återbetalningen.
Påminnelseavgifter för försenad betalning
För betalningspåminnelse debiteras en påminnelseavgift på 15 €.
Vid indrivning av företagsfordringar bedöms indrivningskostnaderna enligt 10§ i Indrivningslagen
Shipit har rätt att från kundens plånbok eller från summan av krediteringar dra av ett belopp motsvarande eventuella förfallna fakturor och tilläggskostnader som kunden ansvarar för, om sådana har uppstått.
Dröjsmålsränta
Om fakturan inte betalas i tid läggs en dröjsmålsränta på 11.5 % till fakturan.
Observera att om du vill använda Shipits integrationsmoduler måste du vara plånboks- eller fakturakund för att API-nycklarna ska aktiveras.