Avtal- och transportvillkor Yleiset sopimusehdot | Shipi.fi | Shipit

Shipit Oy Ab, FO-nummer 2705721-8, Shipit.fi

1. Tillämpningsområde
1.1 Dessa allmänna avtalsvillkor tillämpas på alla varutransporter och beställningar som görs via webbplatsen Shipit.fi mellan Shipit Oy Ab (härefter "Shipit" eller "Leverantören") och Kunden. Dessa avtalsvillkor tillämpas oavsett vilket underleverantörsföretag (härefter "Transportören") som utför transporten.

1.2 I den mån annat inte anges i dessa allmänna avtalsvillkor följs Nordiska Speditörsförbundets allmänna bestämmelser NSAB 2015 (Nordiska Speditörsförbundets allmänna bestämmelser). För internationella postförsändelser tillämpas Världspostföreningens avtal. Världspostföreningens avtal hittar du här.

1.3 Om avtalets andra part är en konsument, begränsar dessa villkor inte de rättigheter som följer av tvingande lagstiftning. Konsumenten kan inte avstå från eller begränsa genom avtal de rättigheter som följer av tvingande lagstiftning.

1.4 Leverantören har rätt att ändra dessa allmänna avtalsvillkor genom att meddela om ändringen en månad före ändringen träder i kraft. Ändringar som inte försämrar Kundens ställning kan också göras utan att iaktta enmånadersfristen. Den senaste versionen av de allmänna avtalsvillkoren och NSAB 2015 finns på Shipits webbplats www.shipit.fi

2. Allmänt om Leverantörens tjänster
2.1 Leverantören är en webbplats som erbjuder frakttjänster. Leverantören arrangerar transport av försändelser med hjälp av underleverantör, dvs. Transportören. Transporten utförs således av den Transportör som Kunden valt på Leverantörens webbplats. Transportavtalet ingås mellan Leverantören och Kunden. Transportören och Leverantören likställs med varandra i dessa allmänna avtalsvillkor.

2.2 Med försändelse avses gods eller godsparti som anges i transportdokumentet, som skickas från en plats av en avsändare till en plats till en mottagare vid samma tillfälle.

2.3 Med transportdokument avses den adresslapp som Kunden skriver ut från Leverantörens webbplats vid beställningen. OBS! Transportdokumentet är giltigt i 14 dagar från beställningen, varefter transportdokumentet inte längre får användas.

2.4 Försändelserna är inte temperaturskyddade om inte annat särskilt avtalas före beställningen. Se specialförsändelser.

2.5 Leverantörens transportansvar börjar när försändelsen har tagits emot för transport och upphör när försändelsen har delats ut eller överlämnats enligt överenskommet leveranssätt till mottagaren eller returnerats till Avsändaren.

3. Kundens skyldigheter
3.1 Utöver vad som sägs i de allmänna avtalsvillkoren ansvarar Kunden för att denne instruerar mottagaren eller avsändaren, som inte är part i detta avtal, att agera på det sätt som krävs i detta avtal.

3.2 Kunden ska följa Leverantörens instruktioner.

3.3 Kunden ansvarar för att försändelserna är märkta med korrekta och aktuella namn-, adress-, betalnings-, mätnings-, vikt- och andra eventuella uppgifter som tjänsten kräver. På försändelserna ska alltid anges avsändarens namn och adress i Finland för eventuell retur.

3.4 Det ska finnas fri tillgång till mottagningsplatsen för försändelserna. Leverantören kan överlämna försändelsen till vem som helst som finns på leveransadressen. Den person som tar emot försändelsen ansvarar för att leverera försändelsen till eventuell namngiven mottagare. Om ingen träffas på leveransadressen lämnar Transportören ett meddelande och Kunden måste kontakta Transportören för eventuell omdistribution. Om Kunden inte kan nås, omdistribution inte kan ordnas eller försändelsen inte kan levereras av annan orsak som är oberoende av Leverantören, returneras försändelsen till den returadress som Kunden angett på Kundens bekostnad.

3.5 Retur, förvaring, omdistribution eller omdirigering av försändelsen kan medföra tilläggskostnader för Kunden. Se även punkt 6, "Priser, tilläggskostnader och fakturering". Om mottagaren vägrar ta emot försändelsen, returneras försändelsen omedelbart till avsändaren.

3.6 Kunden ansvarar för användningen av Leverantörens transportdokument samt för tull- eller andra motsvarande dokument som myndigheterna kräver. Kunden eller mottagaren ansvarar även för eventuella förtullningsavgifter och skatter relaterade till försändelsen. Leverantören ansvarar inte för tullförteckningar eller myndighetsbeslut relaterade till tullklareringar. För information om importtillstånd och andra importrelaterade frågor kan man kontakta destinationslandets handelsrepresentation.

4. Förpackning av försändelser och innehållsbegränsningar
4.1 Kunden ansvarar för att innehållet i försändelsen som ska transporteras motsvarar uppgifterna i transportdokumentet. Om försändelsens innehåll, storlek eller andra egenskaper inte motsvarar transportdokumentets uppgifter, kan det medföra tilläggskostnader för Kunden. Se även punkt 6, "Priser, tilläggskostnader och fakturering".

4.2 Kunden måste märka försändelsen med erforderliga namn-, adress-, betalnings- och andra märkningar. På försändelsen ska även anges avsändarens uppgifter för eventuell retur.

4.3 Kunden ansvarar för att försändelsen är tillräckligt och omsorgsfullt förpackad med hänsyn till godset som ska transporteras och att nödvändiga transportdokument (adresslappar) är ordentligt fästa på försändelsen. Adresslappar ska fästas på varje del av försändelsen. Vid förpackning av försändelser ska man beakta att om flera sammantejpade eller sammanbundna försändelser skickas med en adresslapp och delarna lossnar under transporten, begränsas Leverantörens ansvar till den del av försändelsen där adresslappen är fäst. Leverantören kontrollerar inte förpackningens tillräcklighet och ersätter inte transportskada som orsakats av Kundens avsiktliga eller vårdslösa handling eller försummelse gällande förpackningen av försändelsen.

4.4 Kunden måste säkerställa att Kundens försändelse följer innehållsbegränsningarna för den Transportör som Kunden valt. Transportörerna har i sina egna villkor begränsningar gällande försändelsens innehåll. De vanligaste begränsningarna gäller farligt gods, djur, skjutvapen och delar till dessa, olagliga produkter, färskvaror, pengar och värdepapper samt tobaks- och alkoholprodukter. Närmare information om transportörsspecifika begränsningar finns på Shipits webbplats www.shipit.fi.

4.5 Det kan finnas begränsningar gällande innehållet i destinationslandet. Kunden ska utreda gällande förbud och importbestämmelser i destinationslandet. Leverantören ansvarar inte för transportens genomförande om Kunden inte har följt de begränsningar och villkor som destinationslandet ställt.

4.6 Leverantören kan vägra transport eller avbryta transporten om det finns skäl att misstänka att försändelsen inte följer Transportörens eller destinationslandets innehållsbegränsningar. Leverantören är dock inte skyldig att kontrollera försändelsens innehåll.

4.7 Kunden är ersättningsskyldig för (direkt och indirekt) skada som orsakas Leverantören, Transportören eller andra kunder på grund av bristfällig förpackning eller att försändelsen inte följer Transportörens eller destinationslandets innehållsbegränsningar.

5. Inlämning av försändelse för transport
5.1 Platsen där Kunden lämnar försändelsen för transport definieras i Kundens beställning.

5.2 Tjänsten inkluderar inte upphämtning av försändelsen om Kunden inte särskilt har beställt upphämtning. Upphämtning kan beställas som tilläggstjänst. Upphämtningsplatsen definieras i Kundens beställning.

5.3 Om parterna har avtalat om att Leverantören ansvarar för lastning och fastsättning av försändelsen, men Kunden eller någon för dennes räkning i praktiken utför nämnda åtgärder, övergår ansvaret för lastning och fastsättning till Kunden.

6. Priser, tilläggskostnader och fakturering
6.1 Tjänstens pris är det pris som erbjuds i Leverantörens försändelseverktyg samt eventuell separat valbar tilläggsförsäkringsavgift. I Leverantörens priser ingår transport, mervärdesskatt, eventuella vägavgifter samt bränsleavgifter.

6.1.1 Beställningar gjorda via Shipit debiteras alltid i euro.

6.2 Utöver det pris som nämns i föregående punkt har Leverantören rätt att fakturera kunden för tilläggskostnader som beror på orsaker utanför Leverantörens kontroll. Tilläggskostnader som avses i denna punkt är bland annat extra kostnader som beror på bristfällighet eller felaktighet i beställningsuppgifter eller försändelsedokument, bristfällig förpackning, försening orsakad av Kunden, retur av försändelse, förvaring av försändelse, omdistribution eller omdirigering.

Om den av kunden angivna och transportföretagets konstaterade fraktvikt skiljer sig åt, prissätts försändelsen enligt transportföretagets konstaterade fraktvikt.

6.3 Om det finns anledning att fakturera ovan nämnda tilläggskostnader, meddelar Leverantören detta till Kunden utan onödigt dröjsmål. Om Kunden använder plånbokstjänsten har Leverantören rätt att debitera kostnaderna direkt från det saldo som Kunden har insatt i sin Plånbok.

6.4 Kunden betalar tjänstens pris vid beställningen, om inte annat särskilt avtalas om fakturering. Eventuella tilläggskostnader faktureras i efterhand. Månadsfakturering sker två gånger per månad den 1:a och 15:e, om fakturan är under 50 € moms 0 %, läggs 3.5 € + moms småfaktureringstillägg till fakturan. För pappersfakturor debiteras 5 € pappersfakturaavgift.

6.5 Shipit fakturor skickas via Ropo Capitals faktureringssystem och fakturorna ska betalas till konto: FI96 1078 3000 2512 97 NDEAFIHH

6.6 För betalningspåminnelse debiteras en påminnelseavgift på 15 €, om inte annat följer av tvingande lagstiftning. Vid indrivning av företagsfordringar bedöms indrivningskostnaderna enligt 10 § i Lagen om indrivning av fordringar. För konsumentkunder debiteras 5 € för betalningspåminnelse.

6.7 Om fakturan inte betalas i tid läggs 11.5 % dröjsmålsränta till fakturan. För konsumentkunder bestäms räntan enligt 4 § i räntelagen.

6.8 Plånbok. Insättning i plånboken är kostnadsfri, om kunden vill ha tillbaka medlen från kontot debiteras 5 € + moms som överföringsavgift.

6.9 Registrerade kunders priser är personliga och får inte överlåtas till utomstående.

7. Panträtt
7.1 Leverantören har panträtt i alla produkter som Kunden skickat avseende Kundens samtliga skulder till Leverantören.

7.2 Om Kunden inte betalar nämnda skulder, har Leverantören rätt att sälja produkter som nämns i punkt 7.1 via lämpliga försäljningskanaler för att täcka skulderna. Om möjligt ska Leverantören i god tid i förväg meddela Kunden om realiseringsåtgärderna.

7.3 Shipit ansvarar inte för funktionaliteten hos tredje parts tillägg.

8. Annullering av beställning och konsumentens ångerrätt
8.1 Kunden kan inte annullera beställningen när den har tagits emot av Transportören. Försändelser som kunden själv lämnar in kan annulleras inom 14 dagar från beställningen om försändelsen inte har lämnats in till Transportören för leverans. För annullering debiteras 3 € annulleringsavgift. Transportdokumentet är giltigt i 14 dagar från beställningen för inrikestjänster varefter transportdokumentet inte ska användas och beställningen annulleras automatiskt.

8.2 På avtal mellan Leverantören och Kunden tillämpas konsumentlagens bestämmelser om distansförsäljning om Kunden är konsument. Enligt 6 kap. 14 § i konsumentskyddslagen har konsumenten rätt att frånträda ett hem- eller distansförsäljningsavtal genom att meddela näringsidkaren om detta senast 14 dagar efter att tjänsteavtalet ingåtts. Tjänsten ska annulleras genom att meddela detta till Leverantören via ångerblanketten eller fritt formulerat. Meddelandet ska skickas till adressen kundtjanst at shipit.fi.

Om Kunden vill att Leverantören ska börja utföra tjänsten innan ångerfristen löper ut, ska Kunden meddela Leverantören om detta. Om kunden efter påbörjandet vill frånträda tjänsten under ångerfristen, ska Kunden betala Leverantören en skälig ersättning för tjänsten (inklusive kostnader för påbörjande och annullering av tjänsten).

Ångerrätt finns inte om transporttjänsten har avtalats att utföras vid en bestämd tidpunkt eller inom en bestämd tidsperiod, eller efter att tjänsten har utförts i sin helhet.

9. Reklamationer
9.1 Mottagaren ska inspektera försändelsen och i leveransdokumentet omedelbart vid mottagandet av försändelsen ange alla externt synliga skador. Om mottagaren angett skador i leveransdokumentet och för andra än externt synliga skador ska Kunden göra en skriftlig reklamation inom sju dagar från leveransen av försändelsen, annars förlorar Kunden rätten till ersättning.

9.2 Vid försening av försändelsen ska Kunden reklamera skriftligen inom 14 dagar från det att försändelsen levererades till mottagaren. Om försändelsen inte har levererats enligt överenskommelse ska reklamation dock göras skriftligen senast inom två (2) månader från avsändandet.

9.3 Reklamation görs till Leverantören via e-post till adressen [email protected]. Reklamationen ska innehålla följande uppgifter, läs närmare instruktioner för att göra en reklamation:
1. Försändelsenummer (fraktsedel-/transportdokumentnummer)
2. Transportörens namn (transportföretag)
3. Upphämtnings- och leveransdatum
4. När skadan eller felet upptäcktes
5. Har mottagaren gjort anteckning om skadan i leveransdokumentet vid mottagandet av försändelsen
6. Vilken typ av skada eller fel det gäller
7. Vilket gods det gäller
8. Godsets värde och vikt
9. Har Kunden transportförsäkring för försändelsen
10. Bilder på skadat gods och förpackning samt övrigt förpackningsmaterial
11. Dokument som verifierar försändelsens värde

10. Skadestånd och ansvarsbegränsning
10.1 Leverantörens ersättningsansvar för förlorade eller bristfälliga eller skadade försändelser som kommit fram bestäms enligt lagen om vägbefordringsavtal. Bevisbördan för att bristfälligheten eller skadan ligger inom Leverantörens ansvar ligger hos Kunden.

10.2 Maximal ersättning för försändelse är vid inrikes transport begränsad till 20 euro per kilo av den totala godsvikten som saknas. Vid internationell transport är ersättningen begränsad till SDR 8,33 enligt Internationella valutafondens definition av särskilda dragningsrätter per kilo av den totala godsvikten som saknas. Transportavgifter återbetalas i proportion till felet.

OBS Gällande Postens utlandstjänster:

Världspostföreningens avtalsenliga maximiersättning
40 SDR/försändelse + 4,50 SDR/kg.

Motsvarande maximiersättning för EMS-försändelser är
500 €/försändelse.

10.3 Maximal ersättning för försening av försändelse är begränsad till transportavgiftens belopp. För postförsändelser: Enligt Världspostföreningens avtal betalas ingen ersättning för försening. För Postens EMS och Priority-försändelser tillämpas produktvillkoren för utrikespaket (Världspostföreningens allmänna konventionsvillkor) samt Postens allmänna leveransvillkor.

10.4 Leverantören är därutöver inte skyldig att ersätta annan skada, såsom förlorad handelsvinst eller någon annan direkt eller indirekt skada oavsett dess karaktär.

10.5 Skadestånd ska enligt lagen om vägbefordringsavtal sökas senast inom ett år
1) när godset har minskat eller skadats eller dess leverans har försenats, från leveransdagen;
2) när godset har försvunnit, trettio (30) dagar efter överenskommen leveransdag eller, om särskild leveransdag inte har avtalats, sextio (60) dagar efter att transportören tog emot godset för transport; samt
3) i annat fall tre (3) månader efter att transportavtalet ingicks.

10.6 I den mån annat inte följer av tvingande lagstiftning begränsas Leverantörens ansvar till det belopp som Leverantörens underleverantör som använts för transporten är ansvarig gentemot Leverantören.

11. Force majeure

11.1 Leverantören ansvarar inte för försummelse eller brister i utförandet av tjänsten om försummelsen eller bristen beror på myndigheters åtgärder, strejk (såväl avtalsenlig som avtalsstridig), lockout, blockad, omfattande brand eller översvämning, allvarlig olycka, underleverantörs force majeure-situation eller annan situation som Leverantören inte kan påverka och som Leverantören rimligen inte kunde ha förutsett samt vars följder Leverantören rimligen inte kunde ha undvikit eller begränsat.

11.2 När Leverantören upptäcker en ovan nämnd situation som hindrar fullgörandet av avtalsförpliktelserna, ska Leverantören så snart som möjligt skriftligen meddela Kunden om hindret. Förpliktelsen ska fullgöras inom rimlig tid efter att hindret har upphört.

12. Lagstiftning och forum
12.1 På avtalet mellan Leverantören och Kunden tillämpas finsk lag.

12.2 Konsumentkunder har rätt att hänskjuta tvister om tjänsteavtalet till konsumenttvistenämnden för behandling (www.kuluttajariita.fi)

12.3 Tvister om tjänsteavtalet behandlas i den tingsrätt inom vars domkrets Leverantören har sin hemort. Om Kunden är konsument har Kunden rätt att väcka talan vid den domstol inom vars domkrets Kunden har sin hemvist.

Övriga villkor

Dataskyddsvillkor

Parterna förbinder sig att för sin del följa gällande dataskyddslagstiftning.

Kunden ansvarar för personuppgifter som ingår i Kundens material samt alla personuppgifter som kommer till Kundens kännedom och alla förpliktelser relaterade till behandlingen av dessa i egenskap av personuppgiftsansvarig enligt lagstiftningen.

För Kundens och användarnas integritet samt skydd av personuppgifter i samband med Tjänsten tillämpas Shipits dataskyddsbeskrivning som finns tillgänglig i samband med Tjänsten.

Parternas inbördes förhållanden, skyldigheter och rättigheter definieras i Dataskyddsvillkor-bilagan, som utgör en väsentlig och oskiljbar del av dessa Användarvillkor. Om det finns motstridigheter mellan detta avtal och bilagan, har Dataskyddsvillkor-bilagan företräde.

Betalning

Webbutikens betalningsförmedlare är Visma Pay (Visma Payments Oy, FO-nummer 2486559-4), som är registrerad i Finansinspektionens register över betalningsinstitut. Betalningen sker via Visma Pays webbtjänst och på kontoutdraget och fakturan visas betalningsmottagaren som Visma Pay eller Visma Payments Oy. Visma Pay förmedlar betalningarna till webbutiken. Betalningen är säker eftersom all betalningsinformation överförs via en krypterad anslutning så att ingen utomstående part kan se betalningsinformationen.

Köpet sker mellan webbutikens kund och webbutiken. Webbutiken ansvarar för alla förpliktelser relaterade till köpet.

Läs mer om Visma Pay: https://www.visma.fi/vismapay/

Betalningssätt

Via Visma Pay-tjänsten kan du betala med nätbankskoder, plånbok, betalkort (credit/debit), faktura eller delbetalning. Följande betalningssätt finns tillgängliga: Andelsbanken, Nordea, Danske Bank, Oma Säästöpankki, Sparbanken, Aktia, POP Bankerna, S-Banken, Handelsbanken, Ålandsbanken, MobilePay, Masterpass, Pivo, Siirto, Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- och Debit MasterCard-kort.

MobilePay: Du kan betala med din MobilePay-plånbok om du har tillåtit betalning i webbutiker i appens inställningar. Betalningar som görs med MobilePay-plånboken debiteras från det betalkort som är kopplat till plånboken. Om debiteringen från betalkortet misslyckas är det inte möjligt att betala med MobilePay-plånboken i webbutiken.

Visma Pay-betaltjänstens kontaktuppgifter

Visma Payments Oy (FO-nummer 2486559-4)
E-post: [email protected]
Telefon: 09 315 42 037 (vardagar kl. 8-16)
Postadress: Brahegatan 4, 53100 Villmanstrand

Vid sändning från Estland är betalningsleverantören för förskottsbetalda försändelser Maksekeskus AS. Betalningsmetoder: Estniska banklänkar: Swedbank, SEB, Luminor, LHV, Coop Pank, Pocopay och Liisi ID. Visa / MasterCard kreditkortsbetalningar.

Maksekeskus: OBS! Vid användning av banklänksbetalning bekräfta beställningen och klicka sedan på knappen "Återvänd till handlaren".
De personuppgifter som är nödvändiga för utförandet av betalningar överförs till den auktoriserade behandlaren Maksekeskus AS.