Exportdeklaration Exportdeklaration | Shipit.fi | Shipit

Exportdeklaration

När du skickar paket utanför EU med en transportör är exportdeklaration obligatorisk. FedEx, GLS och UPS sköter detta för dig och behöver personnummer eller företagets FO-nummer för exportdeklarationen. Personnummer är det enda sättet för tullen att identifiera privatpersoner.

Även postförsändelser kräver exportdeklaration om försändelsens värde överstiger 1000 €, i andra fall behövs ingen exportdeklaration för postförsändelser.

Postförsändelser kräver CN22, CN23 eller handels-/proformafaktura med försändelsen, Shipit skapar automatiskt formuläret för postförsändelser som ska bifogas transporten.

Försändelser utanför EU kräver alltid proforma- eller handelsfaktura, som måste skrivas på engelska och så tydligt som möjligt.

Tullens tydliga instruktioner om detta:

När du skickar varor utanför EU och transporten sköts av en transportör som till exempel UPS eller GLS tjänster.

  • Du måste lämna en exportdeklaration till tullen innan varorna skickas.

  • Du kan göra exportdeklarationen själv eller bemyndiga till exempel ett speditionsföretag att göra den för din räkning. I Shipit-försändelser sköter FedEx, GLS och UPS detta automatiskt för dig, exportdeklarationen ingår i försändelsens pris så länge de obligatoriska uppgifterna är ifyllda och produktinformationen är tydligt angiven.

  • Observera att det är viktigt att ge en korrekt exportdeklaration för varorna och använda rätt koder i tulldeklarationen. Detta avser tullens HS-Tariff koder, det vill säga produktens tullnummer, dessa kan du enkelt få från tullen, men de är inte obligatoriska att fylla i när avsändaren är en privatperson eller mottagaren är privat.

Läs mer om Tullens anvisningar för exportdeklaration