Shipitin vinkit loppuvuoden sesonkiin verkkokauppiaille

Shipitin vinkit loppuvuoden sesonkiin verkkokauppiaille

Loppuvuoden huippusesonki on pian täällä – verkkokauppiaiden kiireisin aika vuodesta! Black Friday ja joulusesonki ovat jo nurkan takana, ja monien kauppojen vuosimyynnistä jopa puolet saattaa kertyä juuri näiden viikkojen aikana. Shipit tarjoaa asiantuntevat logistiikkavinkkinsä, joilla verkkokauppiaat voivat varmistaa sujuvan ja asiakaslähtöisen sesonkikauden. Lue alta, kuinka varmistat tehokkaan toiminnan, asiakastyytyväisyyden ja kilpailukykysi sesongin huumassa.

 

1. Ennusta varastotarve ja valmistaudu ajoissa

Sesonkiaika on täynnä ostajia, joten varaston riittävyys on kriittistä. Hyödynnä edellisvuosien sesonkiajan myyntitietoja ja varaudu riittävästi niin tuotteilla kuin pakkausmateriaaleilla.

– Aiempien vuosien myyntitietojen avulla voit tilata tuotteita ajoissa ja välttää niin yli- kuin alivarastotilanteet, vinkkaa Shipitin COO Sami Hakanen.

 

2. Panosta monipuolisiin toimitusvaihtoehtoihin

Loppuvuoden sesongin aikana asiakkaat arvostavat nopeita ja joustavia toimituksia. Shipit tarjoaa laajan valikoiman toimitusvaihtoehtoja, kuten kotiinkuljetukset, pakettiautomaattitoimitukset ja pikatoimitukset Woltin kautta. 

– Älä rajoita toimituksia yhden kuljetusyhtiön palveluihin. Anna asiakkaan itse määritellä minne hän haluaa tilauksensa toimitettavan. Monipuoliset vaihtoehdot parantavat konversiota ja vähentävät ostoskorien hylkäämistä, neuvoo Hakanen.

 

3. Hyödynnä pikatoimitukset

Nopeus voi olla ratkaiseva tekijä asiakkaille, joilla lahjojen hankinta jää viime tippaan. Esimerkiksi Woltin pikatoimitus mahdollistaa jopa tunnin toimituksen, mikä voi olla merkittävä kilpailuetu. Muista mainostaa nopeita toimitusvaihtoehtoja markkinointikanavissasi.

– Tänä päivänä nopeus voi olla valttikortti, joten hyödynnä toimitusten nopeutta ja monipuolisuutta markkinoinnissa. Voit esimerkiksi kertoa, että tilaukset, jotka tehdään ennen tiettyä kellonaikaa, lähetetään saman päivän aikana varastoltanne, Hakanen vinkkaa.

 

4. Varmista verkkosivustosi toimivuus

Sesongin aikana verkkokauppasivusto kohtaa lisääntyneen liikenteen, joten varmista sen nopea latausaika ja selkeä käyttöliittymä. Ryhmittele tuotteet kategorioihin ja tarjoa asiakkaille mahdollisuus luoda toivelistoja. Hyvä käyttökokemus verkossa voi tehdä ratkaisevan eron ostopäätöksissä. 

– Laadukkaat kuvat ja informatiiviset tekstit ovat avainasemassa verkkokaupassasi ja markkinoinnissasi. Muista, asiakkaat katsovat ensimmäisenä kuvia - kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, muistuttaa Hakanen.


5. Kiinnitä huomiota pakkauksiin ja brändäämiseen

Hyvä pakkaus suojaa tuotteita ja vähentää kuljetusvaurioita. Valitse oikean kokoinen pakkaus, suojaa tuotteet huolellisesti ja varmista, että osoitekortin viivakoodit ovat helposti luettavissa. Ekologisuus on myös tärkeää: harkitse esimerkiksi kierrätettyjen täytemateriaalien käyttöä, sillä asiakkaat arvostavat ympäristöystävällisiä ratkaisuja.

– Pakkauksesi voi olla myös osa brändiäsi – hyödynnä yrityksesi logoa ja värejä ja lisää mukaan henkilökohtainen kiitosviesti asiakkaalle. Tämä pieni ele voi houkutella asiakkaita jakamaan kokemuksensa sosiaalisessa mediassa, Hakanen vinkkaa.

Lue lisää paketin oikeaoppisesta pakkaamisesta.


6. Ole selkeä palautusehdoissasi

Palautusten hallinta on tärkeää asiakaskokemuksen kannalta. Avoimet ja selkeät palautusehdot vähentävät epävarmuutta. Voit tarjota esimerkiksi myös pakettiautomaattipalautuksia, jotka ovat käteviä asiakkaille.


7. Viesti toimituksista avoimesti

Sesongin aikana toimituksissa voi ilmetä viivästyksiä, sillä monet toimitustavoista eivät ole aikataulutaattuja, ja ruuhka-aikoina toimitusajat saattavat venyä. Avoin ja rehellinen viestintä mahdollisista viivästyksistä on tärkeää, sillä se lisää asiakastyytyväisyyttä ja rakentaa luottamusta. 

– Lisäksi kaupan on hyvä informoida asiakkaille siitä, kuinka nopeasti tuotteet pakataan ja lähetetään eteenpäin. Reaaliaikainen seuranta auttaa asiakkaita seuraamaan tilaustaan itsenäisesti, mikä vähentää myös asiakaspalvelupyyntöjen määrää, Hakanen neuvoo.

 

8. Suunnittele myynninjälkeinen strategia

Huippusesonki tuo kauppaasi uusia asiakkaita, ja myynninjälkeinen strategia voi auttaa säilyttämään heidät. Kiitos-sähköposti ja vaikkapa alennuskoodi seuraavaa ostosta varten tekevät positiivisen vaikutelman. Samalla voit kannustaa asiakkaita jakamaan kokemuksensa ja palaamaan uudelleen ostoksille.


Lisätietoa ja apua Shipitiltä

Jos haluat lisää vinkkejä esimerkiksi siihen, mitkä toimitusvaihtoehdot kannattaa lisätä verkkokauppasi kassalle tai kuinka pakata tuotteet oikein sekä kotimaan että ulkomaan toimituksiin, Shipitin asiakaspalvelu on valmiina auttamaan!

– Meille jokainen asiakas on yhtä tärkeä, ja autamme jokaista asiakasta – oli kyseessä sitten iso tai pieni verkkokauppa tai vaikkapa suuri pörssiyhtiö, muistuttaa Hakanen.

 

Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9-16

  • +358 (0)20 752 8488
  • asiakaspalvelu (at) shipit.fi
  • verkkosivujen chatissa

 

Tutustu lisää monipuolisiin palveluihimme verkkokaupoille ja yrityksille sekä rekisteröidy veloituksetta. 

Ilmainen logistiikkaoppaamme tarjoaa lisää hyödyllisiä vinkkejä verkkokauppasi logistiikan tehostamiseen. Shipitin verkkokaupasta voit lisäksi helposti hankkia osoitetarrat, tarratulostimet ja muut tarvittavat tuotteet pakettien lähettämiseen.


Lue myös ohjeemme selkeään tavarankuvaukseen kansainvälisissä lähetyksissä!