E-handlare vet att leveranskostnader kan ha stor påverkan på kunders köpbeslut. Därför är det viktigt att noggrant överväga hur leveranssätten bör prissättas i e-handeln. I denna artikel delar vi tips om prissättning av leveranssätt som lockar kunder och stödjer din verksamhet.
E-handel och leveranssätt: Vikten av integration
Innan vi dyker in i detaljerna kring prissättning, är det viktigt att komma ihåg att leveranssätten är en viktig del av e-handeln. Genom att erbjuda mångsidiga alternativ kan du möta olika kunders behov.
- Välorganiserade leveranser, som punktlighet vid hemleverans, returhantering, kundkommunikation och smidighet vid utlämningsställen är direkt synlig service för kunden som påverkar kundens uppfattning om e-handeln, även om tjänsterna produceras av olika aktörer. I e-handeln måste varje del samspela - det skapar en enhetlig kundupplevelse, säger Sami Hakanen, operativ chef på Shipit.
Pris och kundupplevelse: Att hitta balansen
Balans är nyckeln i prissättningen. För höga leveranskostnader kan få kunder att överge sin kundvagn, medan för låga kostnader kan försämra lönsamheten. Därför är det viktigt att följa kostnaderna och konkurrenternas priser.
- Kom dock ihåg att stora e-handlare kan konkurrera med lägre leveranskostnader på grund av sitt stora utbud, så jämför inte blint priserna eftersom stora aktörer har råd att ta lite "stryk" på leveranskostnaderna eller har en del av leveranskostnaderna inbakade i produktpriset. Fundera på om du också kunde fördela en del av leveranskostnaderna i ditt produktpris, dock så att själva produktpriset inte blir för högt, påpekar Hakanen.
Det lönar sig också att tänka på själva produkten du säljer i din e-handel.
Är produkten ett impulsköp eller noggrant övervägd?
- Till exempel för kläder kan en förmånlig eller till och med gratis leveranskostnad vara en avgörande faktor när kunden kommer till kassan, medan till exempel ett noggrant övervägt hjälpmedel för äldre kanske inte behöver gratis leverans utan snarare snabb eller till och med hemleverans och leveranskostnaden kan därmed vara lite högre, påminner Hakanen.
Tydlighet och transparens: Kunder uppskattar klara leveranskostnader
När kunden gör en beställning är det viktigt att leveransalternativen och -kostnaderna presenteras i god tid, helst redan innan man kommer till kassan. Om kunden överraskas med höga leveransavgifter först vid orderbekräftelsen kan hen ändra sig. Då kan också köpupplevelsen bli negativ och tröskeln att återvända till e-handeln för att handla ökar.
Mångsidighet som del av kundupplevelsen: Begränsa inte leveranserna till en transportörs tjänster
Låt kunden själv bestämma vart hen vill få sin beställning levererad, så sparar du tid och besvär. Mångsidiga alternativ förbättrar konverteringen och är en viktig fördel som kan förhindra att kundvagnar överges.
- Kunder uppskattar enligt undersökningar möjligheten att välja ett lämpligt utlämningsställe och leveranssätt, särskilt i glesbygdsområden där en distributörs utlämningsställe kan vara långt borta och en annans nära, råder Hakanen.
Leveransspårning och kundservice: Skapa förtroende hos kunderna
En viktig del av framgångsrik prissättning av leveranssätt är kundservice och leveransspårning. Kunder uppskattar möjligheten att spåra sina paket i realtid. Se till att du erbjuder denna tjänst och håll dina kunder uppdaterade om leveransernas framsteg.
Du kan till exempel kommunicera med dina kunder
Orderbekräftelse - Tack för din beställning! Vi har mottagit din beställning och den beräknade leveranstiden är x.-x. Vi skickar dig en leveransbekräftelse när vi får iväg din beställning.
Vi har skickat din beställning och den kommer att anlända inom de närmaste x dagarna. Du kan spåra din beställning (spårningskod).På så sätt vet din kund hela tiden var beställningen befinner sig och detta skapar förtroende mellan kund och e-handel och får kunden att återvända till butiken.
Leveranssätt i marknadsföringen: Utnyttja sociala medier och nyhetsbrev
Du kan också utnyttja leveransernas snabbhet och/eller mångsidighet i marknadsföringen. Du kan till exempel berätta att om du gör en beställning före kl x, skickas beställningen ännu samma dag från vårt lager. Eller så kan du kommunicera till dina kunder att du erbjuder mångsidigt utlämningsställen, automater samt hemleveranser och på så sätt kan kunden välja det alternativ som passar/är enklast för hen.
Slutsats
När du prissätter leveranssätt i din e-handel, kom ihåg att de är en del av kundupplevelsen.
- Konkurrensfördel uppnås genom att erbjuda tydliga, mångsidiga och konkurrenskraftiga leveranskostnader samt realtidsspårning av beställningens förlopp. Detta lockar inte bara kunder utan stödjer också din verksamhets lönsamhet och höjer konverteringar, sammanfattar Hakanen.
Om du söker mer råd om prissättning av leveranssätt i e-handel, kontakta oss gärna och låt oss hjälpa dig!
Registrera dig kostnadsfritt som Shipit företagskund, aktivera plånbok eller fakturering och få tillgång till alla våra företagstjänster och priser. Registreringen förpliktar till inget och kostar inget, hos oss betalar du bara för genomförda leveranser utan fasta månadsavgifter, utan dolda kostnader!
Vår professionella kundservice inom logistikbranschen betjänar vardagar kl 09-16:00. Kom ihåg att också be om Shipits aktuella prislistor avsedda för företagskunder.
+358 (0)20 752 8488
kundservice (at) shipit.fi
i chatten på vår webbplats Shipit.fi
Låt oss tillsammans göra paketleveranser och prissättning enkelt och smidigt - Shipit.fi
Läs mer om Shipits tjänster för e-handel
Kolla in alla våra transportpartners och deras tjänster
Utnyttja vår export- och importfrakt