Observera när du gör försändelser att handdesinfektionsmedel klassificeras som farligt gods och får inte skickas via transportföretag utomlands. Shipits samarbetspartner för transport av farligt gods är Cargo Safe.
Paketleveranser inom landet och globalt fungerar fortfarande i huvudsak normalt, undantag kan förekomma i leveranspraxis och särskilt hemleveranser kommer att öka hos transportföretagen.
Avvikelser i leveranser kan ändras utan förvarning och transportföretagen kan inte alltid förbereda sig för eller meddela om dessa i förväg, Shipit strävar efter att uppdatera aktuella instruktioner på denna sida.
Företag och privatpersoner bör förbereda sig på ändrade rutiner i transportsätt på grund av coronaviruset. Nedan går vi igenom effekterna och ger också aktuella uppdateringar om coronavirusets påverkan på paketleveranser.
Observera att transportföretag kan åberopa Force Majeure för att upphöra med leverans eller mottagning av paket, om situationen eller internationella restriktioner så kräver.
Företags- och hemleveranser
Hemleveranser kommer att öka både inrikes och globalt. Detta kan leda till vissa förseningar i internationella paketleveranser.
För försändelser där mottagaren är ett företag bör man säkerställa att dessa kan ta emot försändelsen på plats. Om företaget inte kan ordna en representant för att ta emot försändelsen, rekommenderar vi att skicka försändelsen till en privatadress så att den kan levereras. Liknande ändringar kan förväntas i alla länder. Observera att de flesta transporttjänster inte stöder tjänsteändringar när försändelsen redan har skickats, för kurirleveranser kan avgiftsbelagda tjänsteändringar fortfarande göras.
Vid leverans till dörren är det också bra att notera att till exempel transporttjänster riktade till företag inte nödvändigtvis betjänar privatpersoner på samma sätt och det är bättre att välja en transporttjänst som är lämplig för privatpersoner.
Vid hemleveranser krävs ingen underskrift från mottagaren på grund av undantagssituationen, utan chauffören skriver kundens namnförtydligande på kvitteringslistan och paketet kan lämnas utanför dörren.
Leveranser till upphämtningsställen
Förändringar kan förväntas i leveranser till paketombud bl.a. genom stängning av vissa ombud och omdirigering av paket till exempel till paketautomater. Här bör man särskilt notera paketautomaternas begränsade kapacitet, så vi rekommenderar kunderna att hämta sina försändelser snabbt för att pakettrafiken ska flyta smidigt.
Vid upphämtningsställen hanterar kassapersonalen inte heller kundens mobiltelefon, ID-handling och mobiltelefon förblir i kundens egen hand och kvittering tas inte heller från mottagaren i alla fall.
När undantagstillståndet aktiveras i europeiska länder kommer vissa upphämtningsställen att stängas helt både i hemlandet och i Europa. Enskilda UPS Access Point-ställen kan också vara stängda i Finland.
Observera att upphämtningsställen kan tas ur bruk utan förhandsmeddelande. För e-handlare kan detta också synas som fel när man försöker skapa en försändelse, då är det bra att kontrollera att försändelsens upphämtningsställe inte finns på listan över stängda. Posten har stängt en del av sina upphämtningsställen på grund av undantagssituationen: mer detaljerad lista över stängda upphämtningsställen >
Landsspecifika instruktioner samt frakttrafik 13.5.
Frakttrafiken fungerar fortfarande i huvudsak normalt. Undantag för närvarande t.ex. Import från Wuhan, samt transporter till Kuwait. Transportkapaciteten kan dock påverkas av minskade flygningar m.m.
I flygfraktstrafiken är transportkapaciteten ansträngd, kapacitetsproblem förekommer globalt.
Pakettjänster fungerar i huvudsak normalt till Europa, för transporter mellan kontinenter rekommenderar vi att använda kurirföretagens tjänster - kurirföretagen använder till stor del egna fraktplan men i glesbygdsområden kan förseningar förekomma på grund av minskningen av passagerarplanrutter. När volymer flyttas till kurirleveranser i internationella transporter kan små förseningar förekomma även i dessa transporter. Transporter till många asiatiska länder är avbrutna.
För pakettjänster till USA rekommenderar vi FedEx och UPS tjänster.
Finnair avbryter frakttrafiken till USA på grund av stoppad passagerartrafik.
Inga transporter till Indien för närvarande.
Posti 24.9.
Postis transporter utanför EU är i huvudsak avbrutna.
Postis inrikes upphämtningsställen har också små undantag, läs aktuella uppdateringar om upphämtningsställen för Posti
Posti förlängde förvaringstiden vid upphämtningsställen från 7 dagar -> 21 dagar för paket som skickats efter 23.3. Observera att på grund av detta är bl.a. Paketautomater tillfälligt delvis fulla och försändelser dirigeras om till olika upphämtningsställen.
Länder där man vid försändelse som Posttransport måste förbereda sig på förseningar
Alla länder.
Länder dit Postförsändelser inte levereras alls för närvarande
Alla länder utanför EU förutom: Argentina, Brasilien, Egypten, Sydkorea, Hong Kong, Indien, Israel Japan, Kanada, Kina, Kirgizistan, Mexiko, Singapore, Tadzjikistan, Thailand, Turkmenistan Vietnam och USA.
EU-länder: Malta
Posti returnerar försändelser som de inte kan leverera, notifikation om försändelserna kan göras till Shipit och vi gör reklamation till Posti om dessa.
Postnord 8.5.
Postnord startar MyPack Collect leveranser till Europa igen. Undantaget är Spanien dit man fortfarande endast kan skicka med Postnord Home tjänsten.
UPS undantag i leveranser EDIT 3.7.
UPS fungerar i huvudsak normalt, även om undantag kan förekomma t.ex. i leveranstider.
I alla områden gäller också regeln att det inte är obligatoriskt att ta kvittering från mottagaren för leveranser, utan chauffören kvitterar leveransen som utdelad. Företagsleveranser fungerar normalt, men här är det bra att säkerställa att företaget kan ta emot paket innan man skickar.
Om UPS inte kan leverera försändelsen och det gäller ett område som inte är i karantän, försöker man utdelning igen. Om försändelsen inte kan levereras - förvarar UPS transporten normalt i terminalen i 5 dagar. Informationen kan ha områdesspecifika avvikelser.
Leveranser till upphämtningsställen:
UPS har undantag i leveranser till upphämtningsställen i Europa. Försändelsen kan dock fortfarande dirigeras till UPS Access Point eller terminal för upphämtning om den inte kan levereras eller försändelsen är på väg till ett område dit transporter inte utförs. Enskilda Access Points kan också vara stängda i Finland. EDIT 14.5.: Vi lade till UPS Access Point-leveranser tillbaka på linjerna EDIT 18.6.2020 cirka 95% av punkterna är i drift för närvarande.
Undantag i leveranser till företag och privatpersoner:
Kontrollera här avvikelser i UPS Asientrafik
Avvikelser i transporter till Afrika
OBS: vi antar att följande restriktioner gäller alla transportföretag eftersom informationen har förmedlats till UPS från statligt håll.
Många länder utanför EU inför restriktioner, så tjänsteavvikelser kan komma utan förvarning.
GLS avvikelser 31.8.
GLS leveranser fungerar relativt normalt till Europa för närvarande.
Vi lade till FlexDelivery-tilläggstjänsten till varje GLS paket, med tilläggstjänsten skickas ytterligare information och olika leveransalternativ till mottagaren via e-post.
Kunden får information om ankommande försändelse och dess leverans
Flera kostnadsfria leveransalternativ finns tillgängliga
Mottagning av paket går smidigt
Användning av tjänsten kräver ingen registrering från mottagaren
Om området dit försändelsen är på väg inte är tillgängligt för GLS, returneras försändelsen direkt till avsändaren.
OBS!: Kontrollera alltid mottagarens öppettider före B2B-försändelse. Försändelsen kan börja returneras direkt om företaget är stängt.
FedEx 18.6.
Förseningar kan förekomma i alla leveranser.
Inga leveranser till följande postnummer eller städer:
Turkiet: 99000 - 99999
Fler undantag Fler effekter på olika områden i FedEx transporter kan du se här >
Bring, GLS, FedEx, Postnord och UPS -försändelser till privatpersoner utomlands går i huvudsak normalt, förseningar kan förekomma i alla transporter. I inrikes frakt- och pakettrafik har inga avvikelser ännu observerats.
Nyttiga länkar:
FedEx lägesuppdateringar gällande coronaviruset
Matkahuoltos lägesrapport för pakettjänster
Postis lägesuppdateringar landsspecifikt
Coronavirusets effekter på Postnords tjänster
UPS lägesrapport för internationella kurirleveranser
Med Shipit kan du börja skicka paket direkt från Gör försändelse, för företag rekommenderar vi registrering för att få tillgång till tjänster riktade till företag.
Läs mer om våra tjänster för privatpersoner, företag och e-handlare