E-handelns popularitet växer och smidiga leveranser är en viktig del av kundupplevelsen. Posten utvecklar sina pakettjänster för att möta e-handelns behov. Höstens utveckling innebär snabbare leveranser, nya leveranssätt och enklare upphämtning.
Lördagsleveranser av paket och konsumentfrakt täcker över hälften av Finlands befolkning
Leveranshastighet är viktigt för många e-handelskunder. Posten startade i slutet av oktober landets mest omfattande lördagsleveranser för paket och konsumentfrakt, så att man kan få sin beställning levererad snabbare, sex dagar i veckan.
Posten levererar paket även på lördagar till populära Postkontor och paketautomater samt hemleverans till de mest använda postnummerområdena. Över hälften av finländarna omfattas av leveranserna. De inkluderade upphämtningsställena kan kontrolleras på posti.fi/kartta.
Småpaket till dörren erbjuder fler alternativ för e-handelns leveranser
Posten har länge levererat Småpaket som går genom brevluckan, men nu kan postutdelaren leverera paket stora som en skokartong. Det förnyade Småpaket till dörren lämnas med en avisering bakom dörren om det inte går genom brevluckan. Man behöver inte vara hemma för att ta emot paketet.
Den nya leveransen till dörren erbjuder ett bekvämt alternativ i situationer där man kan vänta lite längre på paketet men i gengäld får det förmånligt ända till dörren. I ett test som gjordes i våras fick leveranssättet positiv feedback: 86 % av kunderna skulle välja det igen. Liknande leveranser till dörren har också blivit vanligare i Sverige och Norge.
Läs mer om Småpaket till dörren-tjänsten
Nätverket växer och paketupphämtningen blir enklare
Posten utvecklar kontinuerligt sina tjänster för att ärenden ska kunna skötas bekvämt i hela Finland: redan cirka 2000 paketautomater och 1100 personliga serviceställen betjänar kunder längs vardagens ärendevägar.
Automaten är det populäraste sättet att hämta Postens paket. Posten öppnar cirka 100 nya paketautomater i år och utökar tiotals befintliga för att så många som möjligt ska få sitt paket till önskad plats. Totalt finns det redan cirka 150 000 fack i automaterna.
Att hämta paket från Posten har också blivit enklare: Med Postens nya hämtkod kan man hämta det från disken utan legitimation. Hämtkoden visas enkelt för mottagaren i ankomstmeddelandet eller i OmaPosti-appen.
Julsäsongen ökar paketleveranserna
Julen är Postens mest hektiska tid på året. Under förra årets säsongsveckor transporterade Posten nästan 7 miljoner paket och cirka 12 miljoner julkort. Även i år förmedlar postanställda julglädje i varje hörn av landet.
Den nätverksoptimering som gjorts under hela året säkerställer att försändelserna når mottagarna smidigt även under julen. Dessutom förbereder sig Posten för säsongen på många olika sätt, till exempel genom att öppna tillfälliga upphämtningsställen och utöka kundtjänstens öppettider.
Läs mer om Postens tjänster för Shipits kunder och registrera dig kostnadsfritt som företagskund och utnyttja Shipits omfattande tjänster för e-handlare och företag.