UPS säsongsändringar och nya krav för försändelser till USA UPS säsongsändringar och nya krav för försändelser till USA | Shipit.fi | Shipit
UPS säsongsändringar och nya krav för försändelser till USA

Från och med den 1.10.2025 kräver UPS att alla försändelser till USA innehåller en 10-siffrig HS-kod. Detta krav gäller endast för försändelser till USA, inte för andra länder.

Vad innebär detta för avsändaren?

Avsändaren måste säkerställa att tulldokumenten innehåller:

  • fullständig och exakt produktinformation samt varubeskrivning

  • ursprungsland/tillverkningsland

  • USA:s 10-siffriga HS-kod

  • varornas mängd och värde

  • mottagarens kontaktuppgifter och e-postadress

  • vid behov importörens skattenummer (EIN) eller personnummer (SSN)

Mer information och rätt HS-kod hittar du på USA:s tullmyndighets webbplats.

Viktig information vid försändelser till USA

Vi rekommenderar att du redan i beställningsskedet (t.ex. i webbshopens kassa) nämner att mottagaren ansvarar för alla lokala skatter och avgifter. Detta kan förebygga missförstånd och säkerställa en smidigare leverans.

  • Mottagaren betalar tullar och skatter baserat på innehåll, värde och ursprungsland.

  • Om mottagaren inte hämtar ut försändelsen övergår kostnaderna till avsändaren – även om försändelsen returneras eller förstörs.

Dessutom accepterar UPS inte försändelser som innehåller livsmedel till USA.

UPS säsongsändringar höst–vinter 2025

På grund av marknadsläget inför UPS tillfälliga tilläggsavgifter under perioden 28.9.2025 – 17.1.2026:

  • Internationella flygförsändelser (Express, Express Saver, Express Plus, Expedited, Worldwide Express Freight): tilläggsavgift på utvalda rutter och tjänster.

  • Inrikesförsändelser och internationella vägförsändelser (Standard, Express, Express Saver, Express Plus, Worldwide Standard): tilläggsavgift vid leverans till bostadsadress. Företagsleveranser påverkas inte.

Tilläggsavgiften baseras på debiterbar vikt för internationella försändelser och per paket för inrikesförsändelser.

Tilläggsavgifterna uppdateras automatiskt i Shipits system – du får inga dolda kostnader eller separata, extra fakturor i efterhand.

Har du frågor? Kontakta Shipits kundtjänst vardagar kl. 9–16:

  • asiakaspalvelu(at)shipit.fi

  • +358 (0)20 752 8488

  • chatten på vår webbplats

Läs mer om våra UPS-tjänster och registrera dig kostnadsfritt som Shipit-kund.