Shipit förenklar kundreturer för e-handlare Shipit förenklar kundreturer för e-handlare | Shipit.fi | Shipit

22.12.2025

Shipit förenklar kundreturer för e-handlare

Ibland är den produkt eller present som konsumenten beställt inte riktigt rätt, och varan behöver returneras. För e-handlaren ska detta dock inte innebära extra arbete eller komplicerade processer.

Shipit förenklar kundreturer för e-handlare genom att erbjuda ett tydligt och kontrollerat sätt att skapa returfraktsedel. Returftaktsedel kan enkelt skapas i ett och samma system med bara några klick, direkt för en befintlig beställning.

Returfraktsedlar skapas enkelt från orderhistoriken

I Shipit skapas returfraktsedalr direkt från orderhistoriken. Den beställning som ska returneras behöver inte hanteras som en separat försändelse, och adressuppgifter behöver inte anges på nytt.

Så här skapar du en returfraktsedel i Shipit:

1. Sök fram beställningen i orderhistoriken

Sök efter den beställning som ska returneras i Shipits orderhistorik med hjälp av ordernummer eller kundens namn.

2. Välj hur returen ska skapas

Klicka på knappen Skapa retur / kopiera ⌄ till höger om beställningen. I menyn finns två alternativ för att skapa en returfraktsedel:

Skapa returförsändelse

Detta alternativ leder direkt till fraktberäknaren, där uppgifterna för returförsändelsen redan är ifyllda som en omvänd försändelse. Uppgifterna kan vid behov redigeras innan returfraktsedeln skapas.

Skapa returförsändelse (omedelbart)

Detta alternativ skapar returfraktsedeln direkt som en omvänd försändelse, utan möjlighet att redigera uppgifterna.

Skicka returfraktsedel till kunden

När returfraktsedeln har skapats i Shipit kan webbutiken skicka det till kunden, till exempel via e-post. Kunden får ett färdigt returfraktsedeln för returen, utan behov av separata instruktioner eller ytterligare kommunikation.

En tydlig returprocess gör hanteringen av returer enklare i webbutikens vardag.


En effektivare vardag för webbutiken

När skapandet av returfraktsedlar är snabbt och välstrukturerat tar kundreturer inte oproportionerligt mycket tid i det dagliga arbetet. Returer hanteras som en naturlig del av verksamheten, utan onödiga extra arbetsmoment.

Detta frigör tid för att utveckla webbutiken och öka försäljningen.

Läs mer om Shipits tjänster

Utforska Shipits omfattande tjänster för webbutiker och företag samt exempelpriser för registrerade företagskunder.
Registrera dig som företagskund hos Shipit och få omedelbar tillgång till företagsanpassade tjänster och priser.

Kundservice

Vår kundservice hjälper dig vardagar kl. 9–16

  • E-post: asiakaspalvelu(at)shipit.fi

  • Telefon: +358 20 752 8488

  • Chatt: via vår webbplats